Social Interrelations Between Children and Animals in a Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e104161Keywords:
Children-animal relationships, Pedagogical praxis, KindergartenAbstract
Grounded in Childhood Pedagogy, Childhood Studies, and Human-Animal Studies, this research aims to analyse the discourses of children from a private kindergarten in Lisbon regarding their relationships with animals. It is based on the premise that such relationships should be examined within children’s social and relational contexts. This qualitative study employed data collection techniques including observation, focus group interviews, and photography, alongside data analysis methods consistent with the research objectives and the epistemological, theoretical, methodological, and ethical principles of research with children. The analysis and discussion of the data revealed that the relational nature of interactions between children and animals can enrich and broaden our understanding of children’s lives. Furthermore, the study opens new perspectives on the role of animals in children’s social worlds, fostering a pedagogical praxis that is more attuned to these interactions.
References
ALMEIDA, António; VASCONCELOS, Clara; TORRES, Joana. Perceções do bem-estar animal em crianças do 1º ciclo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 1, p. 161-176, 2013.
ALMEIDA, António. Abordar o tema “Animais” no Pré-Escolar: Tendências e recomendações. In: PEQUITO, Paula; PINHEIRO, Ana (Orgs.). CIANEI - 2º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância. p. 561-568. Gailivro, 2007.
ALMEIDA, António. “Alguns amamos, outros odiamos e ainda outros comemos”: Uma análise introspectiva da nossa relação com os outros animais. XIX Jornadas Pedagógicas de Educação Ambiental da ASPEA. Aprender fora de portas: percursos de aprendizagens, 2012.
AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.
BECK, Alan; KATCHER, Aaron. Future directions in human-animal bond research. American Behavioral Scientist, v. 47, n. 4, p. 1005-1019, 2003. https://doi.org/10.1177/0002764203255214.
BIRKE, Lynda; BRYLD, Mette; LYKKE, Ninna. Animal performances: An exploration of intersections between feminist science studies and studies of human/animal relationships. Feminist Theory, v. 5, n. 2, p. 167-183, 2004. https://doi.org/10.1177/1464700104045406.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BOURDIEU, Pierre. The forms of capital. In: RICHARDSON, J. (Org.). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. p. 241-258. Greenwood, 1986.
CHARLES, Nikki. “Animals just love you as you are”: Experiencing kinship across the species barrier. Sociology, v. 48, n. 4, p. 715-730, 2014. https://doi.org/10.1177/003803851351535.
CHARLES, Nikki. Post-human families? Dog-human relations in the domestic sphere. Sociological Research Online, v. 21, n. 3, p. 1-12, 2016. https://doi.org/10.5153/sro.3975.
CHARLES, Nikki; DAVIES, Charlotte. My family and other animals: Pets as kin. Sociological Research Online, v. 13, n. 5, p. 1-13, 2008. https://doi.org/10.5153/sro.1798.
CORSARO, William. The Sociology of Childhood. Pine Forge Press, 1997.
FERNANDES, Natália; TOMÁS, Catarina. Questões conceptuais, metodológicas e éticas na investigação com crianças em Portugal. 10th Conference of the European Sociological Association, p. 1-18, 2011.
FERREIRA, Manuela. “A gente gosta é de brincar com os outros meninos!”: Relações sociais entre crianças num jardim de infância. Porto: Edições Afrontamento, 2004.
FERREIRA, Manuela; TOMÁS, Catarina. A brincar, a brincar… lógicas e sentidos de futuras educadoras de infância (2014-2019). Educação, [S. l.], v. 45, n. 1, p. e104/ 1–28, 2020. DOI: 10.5902/1984644454739. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/54739. Acesso em: 16 dez. 2024.
FERREIRA, Manuela; ROCHA, Cristina. "Não há sol sem sombras": virtudes, impasses e limitações na pesquisa documental sobre a infância e sua educação em Portugal. Educação, v. 43, n. 3, art. e37489, 2020.
GALL, Meredith D.; GALL, Joyce P.; BORG, Walter R. Educational research: An introduction. Boston: Allyn and Bacon, 2007
GONÇALVES, Andreia; ALMEIDA, António. Desenvolver a consciencialização para o bem-estar animal em alunos do 5.º ano de escolaridade. Interacções, v. 18, n. 62, p. 22–45, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.25755/int.27039. Acesso em: 16 dez. 2024.
HAWKINS, Rachel; WILLIAMS, Jessica. Childhood attachment to pets: Associations between pet attachment, attitudes to animals, compassion, and humane behaviour. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 14, n. 5, p. 1–15, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph14050590. Acesso em: 16 dez. 2024.
IRVINE, Leslie; CILIA, Linda. More-than-human families: Pets, people, and practices in multispecies households. Sociology Compass, v. 11, n. 3, e12455, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1111/soc4.12455. Acesso em: 16 dez. 2024.
MARCHÃO, Amélia; HENRIQUES, Hélder. Investigação com crianças: Reflexão sobre a escuta das vozes das crianças através de processos de entrevista. Aula: Revista de pedagogia de la Universidad de Salamanca, v. 24, 135-144, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14201/aula201824135144 Acesso em: 16 dez. 2024.
MELSON, Gail. Why the wild things are: Animals in the lives of children. Harvard University Press, 2005.
MORGAN, David. Rethinking Family Practices. Palgrave Macmillan, 2013.
MORROW, Virginia. My animals and other family: Children’s perspectives on their relationships with companion animals. Anthrozoos, v. 11, n. 4, p. 218–226, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.2752/089279398787000526. Acesso em: 16 dez. 2024.
MOTTA, Renata; FERREIRA, Manuela. Agarrando uma "minhocastanha": naturezas-culturas em um contexto de educação de infância na floresta. Educação em Questão, v. 60, n. 65, p. 1-25, 2022. DOI: 10.21680/1981-1802.2022v60n65ID30266.
NIZA, Sérgio. Escritos sobre a Educação. Lisboa: Tinta da China, 2012.
PACINI-KETCHABAW, Veronica; BLAISE, Mindy. Feminist ethicality in child-animal research: worlding through complex stories. Children’s Geographies, [S.l.], 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14733285.2021.1907311.
POLICARPO, Verónica; ALMEIDA, Ana Nunes; TERENO, Henrique. “Warming the house”: Children and animals “doing family”. Childhood, v. 30, n. 4, p. 434-450, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1177/09075682231197033. Acesso em: 16 dez. 2024.
POLICARPO, Verónica; TERENO, Henrique. Precisar, sonhar, “inesperar”: animais de companhia e comunidades pessoais multiespécies. Análise Social, v. 57, n. 243, p. 340-366, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2022243.07. Acesso em: 16 dez. 2024.
POWER, Emma. Furry families: Making a human–dog family through home. Social & Cultural Geography, v. 9, n. 5, p. 535–555, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14649360802217790. Acesso em: 16 dez. 2024.
PROUT, Alan. Taking a step away from modernity: reconsidering the new sociology of childhood. Global Studies of Childhood, v. 1, n. 1, p. 4-14, 2011. DOI: 10.2304/gsch.2011.1.1.4.
SARMENTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2.ª modernidade. In: SARMENTO, Manuela; CERISARA, Ana Beatriz (Orgs.). Crianças e miúdos: Perspetivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Lisboa: Edições ASA, 2004. p. 9-34.
SILVA, Isabel Lopes da; NÚCLEO DA EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção Geral da Educação, 1997.
SILVA, Isabel Lopes da (Coord.); MARQUES, Liliana; MATA, Lurdes; ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação, 2016.
SPITERI, Jane. Children's voices and agency: ways of listening in early childhood quantitative, qualitative and mixed methods research. Cambridge: Cambridge University Press, 2024.
SPYROU, Spyros. Disclosing childhoods. London: Springer, 2018.
SPYROU, Spyros. From extractivist practices and the child-as-data to ethics of reciprocity and mutuality in empirical childhood research. Childhood, v. 31, n. 1, p. 3–12, 2024.
TIPPER, Becky. “A dog who I know quite well”: Everyday relationships between children and animals. Children's Geographies, [s. l.], v. 9, n. 1, p. 43-58, 2011. https://doi.org/10.1080/14733285.2011.562378.
TOMÁS, Catarina; BOTELHO, Marta; ALMEIDA, António. Animal welfare: Children’s plural discourses in contexts of early childhood education. Proceedings of ICERI 2019 Conference, [s. l.], p. 2574-2580, 2019. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.0674.
TOMÁS, Catarina. Há muitos mundos no mundo: cosmopolitismo, participação e direitos da criança. Porto: Edições Afrontamento, 2011.
VASCONCELOS, Teresa. A importância da educação e construção da cidadania. Saber (e) Educar, v. 12, p. 109-117, 2007.
VASCONCELOS, Teresa et al. Trabalho por projectos em Educação de Infância: mapear aprendizagens, integrar metodologias. Lisboa: Direção-Geral da Educação / Ministério da Educação e Ciência, 2011.
VELTEN, Katrin; HÖKE, Julia. Adults’ ad hoc practices in interviews with children - Ethical considerations in the context of adultness and generational ordering. Childhood, v. 30, n. 1, p. 86-103, fev. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1177/09075682221149615.
VIEIRA, Cristina (Org.). Temas, contextos e desafios da investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joana Fragoso, Catarina Tomás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
