The object of transition: a study in the context of daycare
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p3Abstract
This study appeared on the context of Supervised Teaching Practice as part of the Master degree on Pre-school Education at School of Education and Social Sciences – Polytechnic Institute of Leiria (Portugal), in the academic year of 2012/2013. Following a qualitative investigation perspective, the objective was to evaluate the role of the objects of transition on the moment of the nap, for three children with ages between 1 and 2 years old on a daycare context. Identifying the objects of transition from the children A, B and X, observed the moment when they fell asleep and the interaction of them with the object/objects. Data was obtained through observation, allowing us to infer that these objects transmitted the child security and comfort, making the process of nap more easy and quiet.
References
BRAZELTON, T. & SPARROW, J. O Método Brazelton – A criança e o sono. Barcarena: Editorial Presença. 2011.
CARMO, H. & FERREIRA, M.. Metodologia da Investigação – guia para auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta. 1998.
CORDEIRO, M. O Livro da Criança – Do 1 aos 5 anos. Lisboa: A Esfera dos Livros. 2012.
ESTIVILL, E. & BÉJAR, S. Dorme, Meu Menino – Como solucionar os problemas do sono infantil. Lisboa: Temas e Debates – Actividades Editoriais, Lda. 2000.
LÉZINE, I. Psicopedagogia da primeira infância. Lisboa: Publicações Dom Quixote. 1982.
MOTA, C. (2011). A importância da sesta no jardim de infância. http://www.colegio-santiago.pt/index.php/edublogue/11-saude/401-a-importancia-da-sesta-no-jardim-de-infancia (Acedido em 19/02/2013). 2011.
PORTUGAL, G. Crianças, Famílias e Creches – Uma Abordagem Ecológica da Adaptação do Bebé à Creche. Porto: Porto Editora. 1998.
RODRIGUES, I. Ser Educador de Infância na Creche – Entre os discursos e as práticas (Um estudo multicasos). Tese de Mestrado em Ciências da Educação – Especialização em Educação de Infância. Universidade do Algarve - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. 2009.
SALAMONDE, C. (1981). A importância do objeto transicional no desenvolvimento psíquico sadio. http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/9537 (Acedido em 22/02/2013). 1981.
SOUSA, M. & BAPTISTA, C. (2011). Como Fazer Investigação, Dissertações, Teses e Relatórios - Segundo Bolonha. Lisboa: Pactor Editora. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.