The object of transition: a study in the context of daycare

Authors

  • Isabel Simões Dias Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais
  • Sónia Conceição Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p3

Abstract

This study appeared on the context of Supervised Teaching Practice as part of the Master degree on Pre-school Education at School of Education and Social Sciences – Polytechnic Institute of Leiria (Portugal), in the academic year of 2012/2013. Following a qualitative investigation perspective, the objective was to evaluate the role of the objects of transition on the moment of the nap, for three children with ages between 1 and 2 years old on a daycare context. Identifying the objects of transition from the children A, B and X, observed the moment when they fell asleep and the interaction of them with the object/objects. Data was obtained through observation, allowing us to infer that these objects transmitted the child security and comfort, making the process of nap more easy and quiet.

Author Biographies

Isabel Simões Dias, Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais

Docente na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria (ESECS-IPL).

Coordenadora do Grupo Projeto Creche (ESECS-IPL)

Sónia Conceição, Instituto Politécnico de Leiria - Escola Superior de Educação e Ciências Sociais

Educadora de Infância.

References

BRAZELTON, T. & SPARROW, J. O Método Brazelton – A criança e o sono. Barcarena: Editorial Presença. 2011.

CARMO, H. & FERREIRA, M.. Metodologia da Investigação – guia para auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta. 1998.

CORDEIRO, M. O Livro da Criança – Do 1 aos 5 anos. Lisboa: A Esfera dos Livros. 2012.

ESTIVILL, E. & BÉJAR, S. Dorme, Meu Menino – Como solucionar os problemas do sono infantil. Lisboa: Temas e Debates – Actividades Editoriais, Lda. 2000.

LÉZINE, I. Psicopedagogia da primeira infância. Lisboa: Publicações Dom Quixote. 1982.

MOTA, C. (2011). A importância da sesta no jardim de infância. http://www.colegio-santiago.pt/index.php/edublogue/11-saude/401-a-importancia-da-sesta-no-jardim-de-infancia (Acedido em 19/02/2013). 2011.

PORTUGAL, G. Crianças, Famílias e Creches – Uma Abordagem Ecológica da Adaptação do Bebé à Creche. Porto: Porto Editora. 1998.

RODRIGUES, I. Ser Educador de Infância na Creche – Entre os discursos e as práticas (Um estudo multicasos). Tese de Mestrado em Ciências da Educação – Especialização em Educação de Infância. Universidade do Algarve - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. 2009.

SALAMONDE, C. (1981). A importância do objeto transicional no desenvolvimento psíquico sadio. http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/9537 (Acedido em 22/02/2013). 1981.

SOUSA, M. & BAPTISTA, C. (2011). Como Fazer Investigação, Dissertações, Teses e Relatórios - Segundo Bolonha. Lisboa: Pactor Editora. 2011.

Published

2014-08-25