The object of transition: a study in the context of daycare
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p3Abstract
This study appeared on the context of Supervised Teaching Practice as part of the Master degree on Pre-school Education at School of Education and Social Sciences – Polytechnic Institute of Leiria (Portugal), in the academic year of 2012/2013. Following a qualitative investigation perspective, the objective was to evaluate the role of the objects of transition on the moment of the nap, for three children with ages between 1 and 2 years old on a daycare context. Identifying the objects of transition from the children A, B and X, observed the moment when they fell asleep and the interaction of them with the object/objects. Data was obtained through observation, allowing us to infer that these objects transmitted the child security and comfort, making the process of nap more easy and quiet.
References
BRAZELTON, T. & SPARROW, J. O Método Brazelton – A criança e o sono. Barcarena: Editorial Presença. 2011.
CARMO, H. & FERREIRA, M.. Metodologia da Investigação – guia para auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta. 1998.
CORDEIRO, M. O Livro da Criança – Do 1 aos 5 anos. Lisboa: A Esfera dos Livros. 2012.
ESTIVILL, E. & BÉJAR, S. Dorme, Meu Menino – Como solucionar os problemas do sono infantil. Lisboa: Temas e Debates – Actividades Editoriais, Lda. 2000.
LÉZINE, I. Psicopedagogia da primeira infância. Lisboa: Publicações Dom Quixote. 1982.
MOTA, C. (2011). A importância da sesta no jardim de infância. http://www.colegio-santiago.pt/index.php/edublogue/11-saude/401-a-importancia-da-sesta-no-jardim-de-infancia (Acedido em 19/02/2013). 2011.
PORTUGAL, G. Crianças, Famílias e Creches – Uma Abordagem Ecológica da Adaptação do Bebé à Creche. Porto: Porto Editora. 1998.
RODRIGUES, I. Ser Educador de Infância na Creche – Entre os discursos e as práticas (Um estudo multicasos). Tese de Mestrado em Ciências da Educação – Especialização em Educação de Infância. Universidade do Algarve - Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. 2009.
SALAMONDE, C. (1981). A importância do objeto transicional no desenvolvimento psíquico sadio. http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/9537 (Acedido em 22/02/2013). 1981.
SOUSA, M. & BAPTISTA, C. (2011). Como Fazer Investigação, Dissertações, Teses e Relatórios - Segundo Bolonha. Lisboa: Pactor Editora. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.