Religious Fundamentalisms and Early Childhood: Reflections that matter to Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e74343

Abstract

This text reflects upon the relationship between Religious Fundamentalisms and Childhood. The research that served as the basis for the article seeked to contribute to the knowledge and diagnosis of forms of violence in contexts of religious fundamentalisms, in a cultural, historical, and sociological perspective. Life stories of women who suffered some kind of violence in childhood and adolescence in the context of such fundamentalisms were sought. The methodology was based on Life Stories, collected through the creation of a weblog open to those interested in writing their stories about any type of violence suffered in contexts of religious fundamentalisms. Among the results obtained, the research shows how different methods and artifacts work, to introject elements of belief, and to practice spiritual abuse, since early childhood. Such violence, which is inflicted through various types of manipulation, reinforces a new theocratic conservatism, making clear that fundamentalisms exist because different political groups use religiosity in attempt to win power.

Author Biographies

Roselete Fagundes de Aviz, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora da Universidade Federal de Santa Catarina, no Departamento de Metodologia de Ensino MEN/CED. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (2012), na Linha de Pesquisa "Ensino e Formação de Educadores". Realizou parte do seu doutoramento na Universidade Eduardo Mondlane - Centro de Estudos Africanos, Moçambique (2010 - bolsista CAPES). É mestre em Educação, na Linha Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí/SC - Univali (2005). Tem especialização em Organização e Recepção de Textos pela Universidade da Região de Joinville/SC (1997). É graduada em Letras pela Universidade da Região de Joinville (1996). Realizou estágio de Pós-doutorado, 2017 e 2018, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC/CED, na linha de Investigação: Educação e Comunicação, sob supervisão da Profa. Dra. Gilka Girardello, com a temática: Fundamentalismos religiosos sobre meninas e mulheres: aculturação, violências e o papel da educação. É pesquisadora do Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte ( NICA-UFSC) e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Ensino da Língua Portuguesa (NEPALP).

Gilka Elvira Ponzi Girardello, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina.

Professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, dentro da Linha Educação e Comunicação. Possui graduação em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1978), mestrado interdisciplinar em Ciências Humanas pela New School for Social Research de Nova York (1990) e doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (1998). Realizou pós-doutorado no Programa de Educacao Urbana da City University of New York (Pesquisadora Visitante/Fulbright/CAPES 2010/2) e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, ( 2011/1). Pesquisa principalmente os seguintes temas: comunicação, cultura, infância, imaginação, narrativa e formacao de professores.

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Published

2021-03-12