The Numerical field in early childhood education: Working with children aged 3 to 5

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e96204

Keywords:

Numeric, Early childhood education, Historical-Cultural Theory

Abstract

This article is the result of research into the formation of mathematical thinking in Early Childhood Education with children aged three to five. Here we present some discussions on pedagogical practice for working with the numerical field in this age group, so that the foundations are created for the formation of children's mathematical thinking, enabling the appropriation of scientific concepts of Arithmetic in Primary School. To do this, we looked to the foundations of Historical-Cultural Theory, to authors such as Vygotsky, Mukhina, Elkonin and Moura, for guidance on how to organize teaching practice. We also tried to relate theory and practice, thinking about teaching strategies that promote omnilateral development for children aged three to five, relating them to key concepts in the theory.

Author Biographies

Alice Regina Hunhoff, Western Paraná State University

Formada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná em 2015 e obteve sua Segunda Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional UNINTER em 2019. Concluiu o Mestrado em Educação na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) em 2023. Atualmente, exerce a função de professora na Educação Infantil no Centro Municipal de Educação Infantil Peter Pan, localizado no município de Francisco Beltrão, no estado do Paraná.

Janaina Damasco Umbelino, Western Paraná State University

Possui graduação em Pedagogia Magistério das Séries Iniciais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1999), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Atualmente é professora associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil e Anos iniciais, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil e séries iniciais, teoria histórico-cultural, formação de educadores, educação infantil e alfabetização. Atua como docente no curso de Pedagogia, do campus de Cascavel, e no Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEFB. É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Ensino, Aprendizagem e Teoria Histórico-Cultural - GEPEATH e membro do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Atividade Pedagógica - GEPAPe.

References

ALEKSANDROV, A. D.; KOLMOGOROV, A. N.; LAURENTIEV, M. A.; La matemática: su contenido, métodos y significado. Madrid: Alianza Editorial, p. 17-91, 1973.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 05 de 17 de dezembro de 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009, Seção 1, p. 18.

DUHALDE, María Elena; CUBERES, María Teresa González. Encontros iniciais com a Matemática: contribuições à educação infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

ELKONIN, Daniil Borosovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V; SHUARE, M. (Org.). La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia). Moscou: Progresso, 1987. p. 125-142.

IFRAH, Georges. Os números: a história de uma grande invenção. Tradução de Stella Maria de Freitas Senra. 11. ed. São Paulo: Globo, 2005. 4ª reimpressão. 2009.

LEONTIEV, Alexis Nicolaevich. On the development of Arithmetical Thinking in the Child. Journal of Russian and East European Psychology, United States, v. 43, n. 3, 78-95, may-june 2005.

LIUBLINSKAIA, Anna A. Desenvolvimento psíquico da criança. Tradução de Serfim Ferreira. 1ª ed. Lisboa: Editorial Notícias, 1979.

LORENZATO, Sergio. Educação infantil e percepção matemática. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

MOURA, Anna Regina Lanner de et al. Controle da variação de quantidades: Iniciação à linguagem numérica. São Paulo: FEUSP, 2023.

MOURA, Anna Regina Lanner de et al. Educar com a matemática: fundamentos. São Paulo: Cortez, 2016.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Matemática na Infância. In: MIGUEIS, M. R.; AZEVEDO, M. G. (Org.). Educação Matemática na infância: abordagens e desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro, 2007.

MUKHINA, Valéria. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes. 1996.

NEPOMNIACHAIA, N. I. Análisis psicológico de la enseñanza de los niños de 3-7 años: Sobre materiales de matemática. Pueblo y Educación: Playa, 1986.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. 2ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas. 2ª ed. Madri: Visor, 2000. T. III.

VYGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas. Madri: Visor, 1996. T. IV.

Published

2024-12-18