Early intervention in a program for newborn risks: a look at families
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e98631Keywords:
Early Intervention, Premature Newborn, FamilyAbstract
The family plays a central role in early childhood intervention processes and is an essential component for child development. This study addressed the perception of 34 families involved in the Early Intervention Program for High-Risk Newborns regarding the guidance provided by the multidisciplinary team. Employing a quali-quantitative approach, daily family questionnaires were administered, and interviews were conducted. The quantitative analysis revealed that families recognize the importance of early intervention, with the majority being able to implement the guidance in their homes. However, semi-structured interviews highlighted feelings of helplessness and a perception of lack of information after childbirth, resulting in vulnerabilities and self-blame. Furthermore, it was observed that the majority of families had no prior knowledge of early intervention, emphasizing the need for greater dissemination of information on the topic, both through the media and by public and private healthcare institutions.
References
ANJOS, Lucy Sobieski et al. Percepções maternas sobre o nascimento de um filho prematuro e cuidados após a alta. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 65, n. 4, p. 571-577, ago. 2012. DOI: 10.1590/S0034-71672012000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/6GXsp6KTdhWDs9TN8b3jyJd/?formatpdf&lang=pt. Acesso em: 21 dez. 2023
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo:Edições70,2016.
BRASIL. Ministério da Saúde. Atenção à saúde do recém-nascido: guia para os profissionais de saúde. Cuidados gerais. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/atencao_saude_recem_nascido_v1.pdf. Acesso em: 21 dez. 2023.
CACHAPA, Vera Maria Pinheiro. Famílias de crianças com perturbação do desenvolvimento: importância das redes formais. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.26/40234. Acesso em: 20 nov. 2023.
CAMPOS, Alexandre Ferreira et al. Aspectos neuropsicológico e neurológico de crianças nascidas prematuras e com peso inferior a 1.500 gramas. Psicol. reflex. crit., v. 24, n. 4, p. 630-639, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722011000400002. Acesso em: 22 out. 2023.
CARVALHO, Leonor et al. Práticas recomendadas em intervenção precoce na infância: um guia para profissionais. Coimbra, Portugal: Associação Nacional de Intervenção Precoce, 2016.
CC-NCPI. Comitê Científico do Núcleo Ciência Pela Infância. Estudo nº 1 – O impacto do desenvolvimento na primeira infância sobre a aprendizagem. 2014. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/arquivo/crianca_feliz/Treinamento_Multiplicadores_Coordenadores/IMPACTO_DESENVOLVIMENTO_PRIMEIRA%20INFaNCIA_SOBRE_APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 22 dez. 2023.
COELHO, Edméia de Almeida Cardoso et al. Associação entre gravidez não planejada e o contexto socioeconômico de mulheres em área da Estratégia Saúde da Família. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, n. 3, 2012. DOI: 10.1590/S0103-21002012000300015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/W9z9WJQLDFX7mVxhwFGLzkq/?lang=pt. Acesso em: 22 dez. 2023.
COSSIO, Anelise do Pinho, PEREIRA, Ana Paula Silva; RODRIGUEZ, Rita de Cássia Cóssio. Benefícios e nível de participação na intervenção precoce: perspectivas de mães de crianças com Perturbação do Espetro do Autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 23, n. 4, p. 505-516, out./dez. 2017. DOI: 10.1590/S1413-65382317000400003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/R35rZ3hfScgysfQrQckx6mC/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 dez. 2023.
DUNST, Carl James; TRIVETTE, Carol Mildred. Capacity-building family-systems intervention practices. Journal of Family Social Work, v. 12, n. 2, p. 119-143, 2009. DOI: 10.1080/10522150802713322. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10522150802713322. Acesso em: 06 fev. 2024.
ESPERIDIÃO, Monique Azevedo; VIERA-DA-SILVA, Ligia Maria. A satisfação do usuário na avaliação de serviços de saúde: ensaio sobre a imposição de problemática. Saúde em Debate, v. 42, n. spe2 p. 331-340, out. 2018. DOI: 10.1590/0103-11042018S223. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/FysJv7RhpBDXKytywL8HKRj/?lang=pt. Acesso em: 24 dez. 2023.
ESPE-SHERWINDT, Marilyn; SERRANO, Ana Maria. “I felt alone”: The Importance of Social Support for Early Intervention. Educação, v.43, n.1, e35476, 2020 DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.35476. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/35476/19641. Acesso em: 06 fev. 2024.
FORMIGA, Cibelle Kayenne Martins Roberto; SILVA, Laryssa Pereira; LINHARES, Maria Beatriz Martins. Identificação de fatores de risco em bebês participantes de um programa de Follow-Up. Revista CEFAC, v. 20, 2018. DOI: 10.1590/1982-021620182038817. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-021620182038817. Acesso em: 22 out. 2023.
FORMIGA, Cibelle Kayenne Martins Roberto; PEDRAZZANI, Elisete Silva; TUDELLA, Eloísa. Intervenção precoce com bebês de risco. Rio de Janeiro: Atheneu, 2010.
FRANCO, Vitor. Introdução à intervenção precoce no desenvolvimento das crianças: com a família, na comunidade, em equipe. Évora, Portugal: Edições Aloendro, 2015.
GIPSON, Jéssica Diane; KOENING, Michael Allen; HINDIN, Michele Jennifer. The effects of unintended pregnancy on infant, child, and parental health: a review of the literature. Studies in Family Planning, v. 39, n. 1, p. 18-38, 2008. DOI: 10.1111/j.1728-4465.2008.00148.x. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1728-4465.2008.00148.x?sid=nlm%3Apubmed. Acesso em: 18 dez. 2023
LARA, Karina Lima; KIND, Luciana. Processos de subjetivação vivenciados por mães em uma unidade de neonatologia. Psicologia em Estudo, v. 19, n. 4, p. 575-585, out./dez. 2014. DOI: 10.1590/1413-73722157901. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/NppsrdNJDShMwfrNXqKxNng/?lang=pt. Acesso em: 21 dez. 2023.
LIMA, Karinne Dayane França et al. Cuidados maternos no método canguru à luz da Teoria de Leininger. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental, v. 11, n. 4, p. 1005-1010, jul./set. 2019. DOI: 10.9789/2175‑5361.2019.v11i4.1005‑1010. Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6848/pdf. Acesso em: 21 dez. 2023.
LIMA, Larissa Gress; SMEHA, Luciane Najar. A experiência da maternidade diante da internação do bebê em UTI: uma montanha russa de sentimentos. Psicologia em Estudo, v. 24, jul. 2019. DOI: 10.4025/psicolestud.v24i0.38179. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/bNKMCDFq4wLzqfqnHwrgHmm/?lang=pt. Acesso em: 21 nov. 2023.
MACHADO, Andréa Carla; ALMEIDA, Maria Amélia. Perfil cognitivo de crianças pequenas com e sem atraso de desenvolvimento. Psicopedagogia, v. 34, n. 103, p. 45-52, 2017.
MACHADO, Marisa Maia; SANTOS, Paula; ESPE-SHERWINDT, Marilyn. Envolvimento participativo de famílias no processo de apoio em intervenção precoce na infância. Saber & Educar, n. 23, p. 122-137, 2017. DOI: 10.17346/se.vol23.280Acesso em: 21 out. 2023
MARINI, Bruna Pereira Ricci; DELLA BARBA, Patrícia Carla de Souza. A participação familiar em programas de intervenção precoce. REFACS (Online) v. 10, n. 1, p. 68-76, 2022. DOI: 10.18554/refacs.v10i0.5319Acesso em: 16fev. 2024
MATOS, Fernanda. Mesmo após aborto recorrente, mulheres têm até 70% de chance de ter uma gestação tranquila. SBRA, 6 nov. 2020. Disponível em: https://sbra.com.br/noticias/mesmo- apos-aborto-recorrente-mulheres-tem-ate-70-de-chance-de-ter-uma-gestacao-tranquila/. Acesso em: 21 out. 2023.
MATTAR, Rosianne. A cerclagem para prevenção da prematuridade: para quem indicar?. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia, v. 28, n. 3, p. 139-142, mar. 2006. DOI: 10.1590/S0100-72032006000300001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgo/a/tS7zRh63wxmDQcJktYfSTbS/?lang=pt#:~:text=A%20cerclagem%20permanece%20como%20op%C3%A7%C3%A3o,que%20n%C3%A3o%20haja%20con tra%2Dindica%C3%A7%C3%B5es. Acesso em: 21 nov. 2023.
WILLIAM, Phyllis J.; CRAIS, Elizabeth R.; WINTON, Pamela J. Estratégias Práticas para a Intervenção Precoce Centrada na Família. Porto, Portugal: Porto Editora, 2003.
MELO, Rita de Cássia Jesus; SOUZA, Iris Emília de Oliveira; PAULA, Cristiane Cardoso de. O sentido do ser-mãe-que-tem-a-possibilidade-de-tocar-o-filho-prematuro na unidade intensiva: contribuições para a enfermagem neonatal. Escola Anna Nery, v. 16, n. 2, p. 219-226, 2012. DOI: 10.1590/S1414-81452012000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/KfQmXK375WP9yV6rJTwPvfd/abstract/. Acesso em:21dez. 2023
MINAYO, Maria Cecília de Sousa. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: Hucited, 2008.
PICCININI, Cesar Augusto et al. Gestação e a constituição da maternidade. Psicologia em Estudo, v. 13, n. 1, p. 63-72, 2008. DOI: 10.1590/S1413-73722008000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/dmBvk536qGWLgSf4HPTPg6f/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 nov. 2023.
PIO, Danielle Abdel Massih; CAPEL, Mariana da Silva. Os significados do cuidado na gestação. Revista Psicologia e Saúde, v. 7, n. 1, p. 74-81, jun. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpsaude/v7n1/v7n1a10.pdf. Acesso em: 21 out. 2023.
PINTO, Marta Joana; SERRANO Ana Maria. Percepção dos profissionais acerca da participação das famílias no apoio pelas equipas de intervenção precoce. Revista Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 24, n. Especial, p. 740-768, jul./jul., 2022. Universidade Federal de Santa Catarina. ISSN 1980-4512. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e83100. Acesso em: 28 jan. 2024.
RODRIGUES, Joana Isabel Barbosa; FERNANDES, Susana Margarida Gonçalves Caires; MARQUES, Goreti Filipa dos Santos. Preocupações e necessidades dos pais de crianças hospitalizadas. Saúde e Sociedade, v. 29, n. 2, e190395, 2020. DOI: 10.1590/S0104-12902020190395. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/TynT8xkCD3swkkgWy6kFFwP/?lang=pt. Acesso em: 21 nov. 2023.
ROSOT, Natália et al. Verificação do progresso no desenvolvimento em crianças submetidas à intervenção de atenção precoce. Ciências & Cognição, v. 23, n. 2, p. 217-226, dez. 2018. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1452/pdf_108. Acesso em: 21 fev. 2023.
SÁNCHEZ, Francisco Alberto García. Neurociência y Atención Temprana. In: MORA, C.T.E; GARCIA, L.R. (editores). Prácticas de Atención Temprana Centradas em la Familia y en Entornos Naturales. Madrid: Uned, 2019.
SANTOS. Secretaria de Saúde. Boletim Epidemiológico de Santos nº 4. Santos: SMS/PMS, 2022. Disponível em: https://www.santos.sp.gov.br/?q=servico/boletim-epidemiologico-desantos. Acesso em 19 set. 2023.
VERONEZ, Marly et al. Vivência de mães de bebês prematuros do nascimento a alta: notas de diários de campo. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 38, n. 2, 2017. DOI: 10.1590/1983-1447.2017.02.60911. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/qcc5DQtFFpSHjwdggWntS6j/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 out. 2023.
ZANARDO, Gabriela Lemos de Pinho et al. Violência obstétrica no Brasil: Uma revisão narrativa. Psicologia & Sociedade, v. 29, e155043, 2019. DOI: 10.1590/1807-0310/2017v29155043. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/J7CMV7LK79LJTnX9gFyWHNN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 dez. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mariana Sganzella Bambini, Carla Cilene Baptista da Silva, Andrea Perosa Saigh Jurdi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
