The Education of Ethnic-Racial Relations towards the babies within the context of "Territórios Brincantes Internos" at the NEIM Teodora Doralice Bastos
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e98906Keywords:
Babies, Education of Ethnic-Racial Relations, Playful TerritoriesAbstract
This report was developed with a group of babies who attended the Municipal Child Educational Center Doralice Teodora Bastos, located in the city of Florianópolis, from which the methodological proposal "Territórios Brincantes" (2017) was elaborated, where external (parks) and internal areas (classrooms) were structured. This approach inspired the development of a proposal focused on the education of Ethnic-Racial Relations (ERER) for the group, covering three different cultures: African, Indigenous and Eastern, through a teaching documentation that reflected on the space organization and the individuality of each baby. One of the key elements of the proposal was the creation of the "Bebeliê" space, developed to enhance the expressive, creative and communicative languages of the babies. This space promoted recreational moments through some rich experiences that help build their life experiences, particularly the ERER, promoting awareness of the diverse cultures that make up our world.
References
BONACCINI, Sabrina. Ateliê Aberto. Ateliê Centro de Pesquisa e Documentação Pedagógica. Brasil: 2023
BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. 2. Ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2003, 2ª edição.
CANDIDO, Antônio. Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CONSTÂNCIA. Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2009-2024. Disponível em: https://www.dicio.com.br/constancia/. Acesso em: 03 jan. de 2024.
DEBUS, Eliane. Festaria de brincança: a leitura literária na Educação Infantil. São Paulo: Paulus, 2006.
FARIA, Ana Lúcia G. de. O espaço físico como um dos elementos fundamentais para uma pedagogia da Educação Infantil. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; PALHARES, Marimna Silveira (orgs.) Educação Infantil pós-LDB: rumos e desafios. Campinas: Autores Associados 1999.
FLORIANÓPLIS (SC). Prefeitura. Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Educação Infantil. Projeto Político Pedagógico do NEIM Doralice Teodora Bastos, Florianópolis, 2023, p.45.
FLORIANÓPLIS (SC). Prefeitura. Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Educação Infantil. Reedição das orientações curriculares para a educação infantil da rede municipal de ensino de Florianópolis [livro eletrônico] / Prefeitura do Município de Florianópolis. 2. ed. Florianópolis, SC: Secretaria Municipal de Educação, 2022, Disponível in: https://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/09_03_2023_11.18.56.71dddde2d9aba8d1f628cc40ac4cb4b9.pdf
FLORIANÓPLIS (SC). Matriz Curricular para a Educação das Relações étnico-raciais na Educação Básica (ERER), Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis, SC, 2016.
FLORIANÓPLIS (SC). Orientações Curriculares para a Educação Infantil Municipal. Prefeitura Municipal de Florianópolis, Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis, SC, 2012.
GANDINI. Lella. O papel do ateliê na educação infantil: a inspiração de Reggio Emilia. Organizadores, Lella Gandini et al.; tradução: Roberto Cataldo Costa; revisão técnica: Clarice de Campos Bourscheid, 2. ed., Porto Alegre: Penso, 2019.
JONES, Kellie; GOLDEN, Thelma; ILES, Chrissie; BECKWITH, Naomi. Lorna Simpson. Disponível em: https://lsimpsonstudio.com/publications. Acesso em: 03 de jan. de 2024.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Encontros e encantamentos na educação infantil, Campinas: SP: Papirus, 2000.
PRANDI, Roberta. Ateliê, um lugar de múltiplas pesquisas. In: BONACCINI, Sabrina. Ateliê Aberto. Ateliê Centro de Pesquisa e Documentação Pedagógica. Brasil: 2023
SISTO, Celso. O misterioso momento: a história do ponto de vista de quem ouve (e também vê!). In: GIRALDELLO, Gilka. Baús e chaves da narração de histórias. 3 ed. Florianópolis: SESC/SC, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
