“The ignorant fairies” by ferzan özpetek: words, human phantoms
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e90878Keywords:
Cinema, Cinema Italy, . LGBTQIA community, Ferzan Özpetek, Literature, ForeignessAbstract
This essay aims to read Le fate ignoranti, movie by Ferzan Özpetek (2001), from its margins. Considered one of the first italian LGBTQIA+ movies to be successful with the non-specialized audience, this movie constitutes an intricate labyrinth of references. The movie pictures Antonia, a woman that discovers, when her husband Massimo dies, her own foreigness, while she meets and begins to participate of the world he built in a love relationship with another man, Michele, and his “family” in Quartieri Ostiense, Rome. The text searches in the complex movement of Antonia outside her world some ways to (un)read ideas like truth, identity and knowledge, looking at the movie as a movement towards the open.
References
AGAMBEN, Giorgio. Ideia da Prosa. Trad. João Barrento. Lisboa: Cotovia, 1999.
BASOLI, A. G. FILM; A True Italian Now, Caught in a Beautiful Trap. New York Times, 3 jun. 2001. Disponível em: https://www.nytimes.com/2001/06/03/movies/film-a-true-italian-now-caught-in-a-beautiful-trap.html. Acesso em 10 ago. 2020.
BOYLAN, Amy. Appropriation of public spaces in Ferzan Özpetek’s “Le fate ignoranti” and “Cuore Sacro”. Annale d’Italianistica. V. 28, 2010, p. 410-429. Disponível em: www.jstor.org/stable/24016405. Acesso em 10 out. 2020.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CAMINTI, Luca. Filming coming communities: Ferzan Ozpetek's “Le Fate Ignoranti.” Italica. v. 85, no. 4, 2008, p. 455–464. Disponivel em: www.jstor.org/stable/40505838. Acesso 5 out. 2020.
COPJEC, Joan. Imaginemos que la mujer no existe: Ética y sublimación. Trad. Teresa Arijón. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.
FORTUNA, Felipe. Período na cadeia revolucionou o verso livre do poeta Nazim Hikmet. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2016/01/1727410-periodo-na-cadeia-revolucionou-verso-livre-do-poeta-nazim-hikmet.shtml. Acesso em 24 jul. 2020.
GRIMAL, Pierre. Dicionário de mitologia grega e romana. Trad. Victor Jabouille. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
HIKMET, Nazim. Poemas a Piraye. Trad. John Milton e Marco Syrayama de Pinto. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/clt/article/viewFile/49452/53531. Acesso em 3 fev. 2020.
LACAN, Jacques. Escritos. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
MACHETTI, Silvia. From “extracomunitario” to “terrone”: Towards a discovery of Italy’s foreigness in Ferzan Özpetek’s “Le fate ignoranti”. In: BULLARO, Grace Russo (ed.). From terrone to extracomunitario: New manifestations of racism in Italy’s contemporary Cinema. Kibworth, Leicester: Trobador, 2010, p. 240-263.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Prefácio de Néstor Garcia Canclini; Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1997.
NIETZSCHE, Friederich. Obras incompletas: os pensadores. Sel. textos de Gérard Lebrun, trad. e notas de Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Nova Cultural, 1999.
REUTERS. Poeta turco Nazim Hikmet terá cidadania da volta. Folha Ilustrada, 5 jan. 2009. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2009/01/486437- poeta-turco-nazim-hikmet-tera-cidadania-de-volta.shtml. Acesso em 18 out. 2020.
RIGOLETTO, Sergio. Sexual dissidence and the mainstream: The queer triangle in Ferzan Özpetek’s “Le fate ignoranti”. The Italianist. v. 30, 2010. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1179/026143410X12724449730132?journalCode=yita20. Acesso em 2 out. 2020.
ROCHEBOUET, Béatrice de. La muse de Magritte livre le secret de son portrait. Disponível em: https://www.lefigaro.fr/culture/2015/01/23/03004-20150123ARTFIG00106-pour-la-brafa-la-muse-de-magritte-livre-le-secret-de-son-portrait.php. Acesso em 3 out. 2020.
SOBY, James Thrall. René Magritte. Disponível em: https://assets.moma.org/documents/ moma_catalogue_1898_300062306.pdf. Acesso em 8 ago 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
