The Portfolio as a learning assessment strategy in early childhood education: considerations on their practice.

Authors

  • Brigite Silva Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
  • Clara Craveiro Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n29p33

Abstract

The use of portfolios is presented as an authentic assessment strategy that has been the subject of interest for researchers and practitioners of education since, in addition to implicate early childhood educator in the documentation and assessment of learning involves the child itself caused gains , eg for the development of metacognitive skills and self-regulation , positive attitudes to learning and to building a positive self-concept. In this sense, the present article, with reference to the Portuguese educational reality , and focusing an emerging theme , aims to highlight the potentials and characteristics of the drafting process portfolios of children in the context of early childhood education in order to support their understanding and use by educators . Are referred to the specific learning assessment and described procedures for a proper construction of portfolios of children.

Author Biographies

Brigite Silva, Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

Departamento de Formação em Educação Básica

Clara Craveiro, Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti

Departamento de Formação em Educação Básica

References

AZEVEDO, A. Revelando as aprendizagens das crianças: a documentação pedagógica. Dissertação de Mestrado. Instituto de Estudos da Criança – Universidade do Minho, 2009.

AZEVEDO, A. e OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. A documentação da aprendizagem: a voz das crianças. In Oliveira- Formosinho, J. (Org.). A Escola vista pelas Crianças. Porto: Porto Editora, 2008.

BARREIRA, C. Duas estratégias complementares para a avaliação das aprendizagens: a avaliação formadora e a avaliação autêntica. Revista Portuguesa de Pedagogia, 35 (3), 3-33, 2001.

BELGRAD, S., BURKE, K. e FOGARTY, R. The Portfolio Connection - Student Work Linked to Standards. CA: Corwin Press, 2008.

BRONFENBRENNER, U. La ecologia del desarrollo humano: Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Ed. Paidós, 1987.

COELHO, C. e CAMPOS, J. Como abordar…o portfólio na sala de aula. Porto: Areal Editores, 2003.

CRAVEIRO, C. Formação em contexto – Um Estudo de Caso no âmbito da Pedagogia da Infância. Tese de Doutoramento. Braga: IEC – Universidade do Minho, 2007.

DECRETO-LEI Nº 241/2001, de 30 de Agosto. Perfil específico de desempenho profissional do educador de infância. Lisboa: Prensa Nacional.

EDMIASTON, R. Avaliando e Documentando a Aprendizagem nas Salas de Aula Construtivistas. In De Vries, R. [et al.] O currículo construtivista na educação infantil: prática e atividades. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.

EDWARDS, C., GANDINI, L. e FORMAN, G. As cem linguagens da criança – A abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Ed. Artmed, 1999.

FERNANDES, D. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, 19, 41, p. 347-372, 2008.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artmed, 1995.

GLAZZARD, J., CHADWICK, D., WEBSTER, A. & PERCIVAL, J. Assessment for Learning in the Early Years Foundation Stage. London: Sage, 2010.

GONÇALVES, I. M. Avaliação em educação de infância: das concepções às práticas. Penafiel: Editoral, 2008.

HELM, J. H., BENEKE, S., & STEINHEIMER , K. Windows on learning: Documenting young children's work. New York: Teachers College Press, 2007.

KANKAANRANTA, M. Self-portrait of the child: Portfolios as a means of self-assessment in preschool and primary school. ERIC, 1996. Disponível em http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED403058.pdf. Acesso em 1 de Maio de 2012.

KANKAANRANTA, M. Developing digital portfolios for childhood education. Jyväskylä: Jyväskylä University, 2002. Disponível em http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED464708.pdf. Acesso em 1 de Maio de 2012.

KINGORE, B. Developing Portfolios for Authentic Assessment Thousand Oaks. CA: Corwin Press, 2008.

LOSARDO, A. e NOTARI-SYVERSON, A. Alternative approaches to assessing young children. Baltimore: Brookes, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Procedimentos e Práticas Organizativas e Pedagógicas na Avaliação da Educação Pré-Escolar. Lisboa. Ministério da Educação, 2007. Disponível em http://dgidc.min-edu.pt/educacaoinfancia/index.php?s=directorio&pid=3. Acesso em 25 de Fevereiro de 2012.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Circular n.º 4/DGIDC/DSDC/2011. Avaliação na Educação Pré-Escolar. Lisboa. Ministério da Educação, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Ministério da Educação, 1997.

NUNES, A. e MOREIRA, A. O “portfólio” na aula de língua estrangeira. In Sá-CHAVES, I. Os Portfólios reflexivos (também) trazem gente dentro. Porto: Porto Editora, 2005.

OLIVEIRA- FORMOSINHO, J. e PARENTE, C. Para uma Pedagogia da Infância ao serviço da equidade: O portfólio como visão alternativa da avaliação. Infância e Educação: Investigação e Práticas. Revista do GEDEI (7), p. 22-46. Porto: Porto Editora, 2005.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. A participação guiada – no coração da pedagogia da infância? Revista Portuguesa de Pedagogia. Ano 38, nº1,2,3, XXXX, p.145-158, 2004.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. e FORMOSINHO, J. Associação criança: uma comunidade de apoio ao desenvolvimento sustentado na educação de infância. In Oliveira-Formosinho, J. Formosinho, J. (Org.) Associação criança: um contexto de formação em contexto. Braga: Ed. Livraria Minho, 2001.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J., et al. A avaliação alternativa na educação de infância. In J. Oliveira-Formosinho (Org.). A Supervisão na Formação de Professores I – Da Sala à Escola. Porto: Porto Editora, 2002.

PARENTE, C. Práticas alternativas de avaliação na Pedagogia da infância: Sete jornadas de aprendizagem. Tese de doutoramento. Instituto de Estudos da Criança - Universidade do Minho, 2004.

SALEMA, M. Aprender a pensar: a metacognição na composição escrita. Lisboa: Universidade de Lisboa, 1997.

SANTOS, A. e SILVA, B. A Importância dos Portfólios para o Desenvolvimento Vocacional na Infância. Cadernos de Estudo, 6, p. 71-86, 2007.

VILLAS BOAS, F. Portfólio, Avaliação e Trabalho Pedagógico. Porto: Edições Asa, 2006.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

ZABALA, A. Enfoque Globalizador e Pensamento Complexo: Uma proposta para o currículo escolar. São Paulo: Artmed Editora, 2002.

Published

2014-01-09