Childhood, experience and performance: first approaches
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p31Abstract
This paper presents and discusses some preliminary results of a Master thesis aimed to examine the experiences of children of four years within a public institution of early childhood education. The study of interpretative character seeks its theoretical basis in the sociology of childhood and childhood pedagogy and child education. From the methodological point of view, the research is based on a case study (ANDREW, 1991; SARMENTO, 2003) assuming a logic of ethnographic research (NUT, 2004; GREEN, DIXON, ZAHALIRICK, 2005), the main data collection instruments data, participant observation, photographs and drawings articulated with orality; Interviews with children, among others. It also discusses the notion of childhood experience as the possibility of analysis of the forms of sociability of children
References
ANDRÉ, Marli. Diferentes tipos de pesquisa qualitativa. In: ANDRÉ, Marli. ETNOGRAFIA DA PRÁTICA ESCOLAR. – campinas: Papirus, 2011- 18ª edição (série Prática Pedagogica) p.– p. 27 – 34.
BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. (Tradução de Sérgio Paulo Rouanet). São Paulo: Brasiliense, 2011. v. I: Magia e técnica: arte e política. 14ª reimpressão. 253 p.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Tradução de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Summus, (coleção novas buscas em educação v. 17) 1984. 117 p.
CORSARO, Willian Arnold. A Reprodução Interpretativa no Brincar ao “Faz de Conta” das Crianças. In: Educação Sociedade & Culturas, Porto, n. 17 , 2002; p.113-134.
CORSARO, Willian Arnold. Reprodução Interpretativa e Cultura de Pares. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maira Almeida (Orgs.). TEORIA E PRÁTICA NA PESQUISA COM CRIANÇAS: Diálogos com Willian Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009; (p.p. 31-50).
CORSARO, Willian Arnold. Sociologia da Infância. São Paulo: Artmed, 2011. 384 p.
DEWEY, John. EXPERIÊNCIA E EDUCAÇÃO. (Tradução de Renata Gaspar) – Petrópolis: Vozes (Coleção textos fundantes da educação) 165 p.
FARIA, Ana Lúcia G. de. Pequena infância, educação e gênero: subsídios para um estado da arte. In: Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, 2006. p. – p.279-287.
GAGNEBIM, 1994; Walter Benjamin ou a história aberta (prefácio). In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. (Tradução de Sérgio Paulo Rouanet). São Paulo: Brasiliense, 2011. v. I: Magia e técnica: arte e política. 14ª reimpressão. 253 p.
GOUVEA, Maria Cristina Soares de. Criança e a linguagem: entre palavras e coisas. In: Corrêa, H.; Martins, A.; Paiva, A.; Paulino, G. e Versiani, Z. (Orgs). Literatura: saberes em movimento. Belo Horizonte: Autêntica; 2007. p. – p. 111-136.
GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Infantia: ente a anterioridade e a alteridade. In: EDUCAÇÃO E REALIDADE. Porto Alegre, v. 36, n. 2, maio/ago. 2011. p. 547-567.
GREEN, Judith L.; DIXON, Carol. N.; ZAHARLICK, Amy. A Etnografia como uma Lógica de Investigação. (Trad. Adail Sebastião Rodrigues-Júnior e Maria Lúcia Castanheira. Rev. Marcos Bagno). In: Educação em Revista, , 2005. V. 42, p. – p. 13-79.
KRAMER, S. Leitura e escrita como experiência: seu papel na formação de sujeitos sociais. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, 2000 v.6, n.31, p. – p. 17-27.
LAROSSA, Jorge. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação, nº 19. p. – p. 20-28.
MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. In: Revista Educação & Realidade 35(2): Maio/agosto 2010. p. – p. 115-138.
MACHADO, Marina Marcondes. O IMAGINÁRIO INFANTIL COMO TRABALHO-EM-PROCESSO. In: CHILDHOOD & PHILOSOPHY, Rio de janeiro, v.6, n. 12, jul./dez. 2010 p. 281 – 295.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). PESQUISA SOCIAL: Teoria, Método e Criatividade – Petrópolis: Vozes, 1994. 80 p.
NEVES, Vanessa Ferraz de A. Gênero, sexualidade e Educação Infantil: conversando com mulheres, meninas e meninos. In: Paidéia, nº 4, Belo Horizonte, jan./jun. 2008, pp.147-163.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. Por que ouvir crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. – p. 43-51.
SARMENTO, Manuel Jacinto. O Estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, N. et al. Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. – p. 137-179.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogação a partir da sociologia da infância. In: Educação e Sociedade. Campinas, vol.26,nº 91, 2005. p. – p. 361-378.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: CERIZARA, Ana Beatriz; SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças, contextos e identidades. Braga: Portugal. Universidade do Minho – Centro de Estudos da Criança. Ed. Bezerra, 1997. p. – p. 9 – 30.
SILVA, Isabel de Oliveira e; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. EDUCAÇÃO INFANTIL NO BRASIL: direitos, finalidades e a questão dos profissionais – Belo Horizonte: FAE/UFMG, 2008. 46 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.