Childhood, experience and performance: first approaches

Authors

  • Sandro Vinicius Sales dos Santos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Isabel de Oliveira e Silva Universidade federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p31

Abstract

This paper presents and discusses some preliminary results of a Master thesis aimed to examine the experiences of children of four years within a public institution of early childhood education. The study of interpretative character seeks its theoretical basis in the sociology of childhood and childhood pedagogy and child education. From the methodological point of view, the research is based on a case study (ANDREW, 1991; SARMENTO, 2003) assuming a logic of ethnographic research (NUT, 2004; GREEN, DIXON, ZAHALIRICK, 2005), the main data collection instruments data, participant observation, photographs and drawings articulated with orality; Interviews with children, among others. It also discusses the notion of childhood experience as the possibility of analysis of the forms of sociability of children

Author Biographies

Sandro Vinicius Sales dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestre e Doutorando em educação pelaFaE/UFMG. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI) da FaE/UFMG.

Isabel de Oliveira e Silva, Universidade federal de Minas Gerais

Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação da FaE/UFMG.  Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI) da FaE/UFMG.

References

ANDRÉ, Marli. Diferentes tipos de pesquisa qualitativa. In: ANDRÉ, Marli. ETNOGRAFIA DA PRÁTICA ESCOLAR. – campinas: Papirus, 2011- 18ª edição (série Prática Pedagogica) p.– p. 27 – 34.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. (Tradução de Sérgio Paulo Rouanet). São Paulo: Brasiliense, 2011. v. I: Magia e técnica: arte e política. 14ª reimpressão. 253 p.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Tradução de Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Summus, (coleção novas buscas em educação v. 17) 1984. 117 p.

CORSARO, Willian Arnold. A Reprodução Interpretativa no Brincar ao “Faz de Conta” das Crianças. In: Educação Sociedade & Culturas, Porto, n. 17 , 2002; p.113-134.

CORSARO, Willian Arnold. Reprodução Interpretativa e Cultura de Pares. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maira Almeida (Orgs.). TEORIA E PRÁTICA NA PESQUISA COM CRIANÇAS: Diálogos com Willian Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009; (p.p. 31-50).

CORSARO, Willian Arnold. Sociologia da Infância. São Paulo: Artmed, 2011. 384 p.

DEWEY, John. EXPERIÊNCIA E EDUCAÇÃO. (Tradução de Renata Gaspar) – Petrópolis: Vozes (Coleção textos fundantes da educação) 165 p.

FARIA, Ana Lúcia G. de. Pequena infância, educação e gênero: subsídios para um estado da arte. In: Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, 2006. p. – p.279-287.

GAGNEBIM, 1994; Walter Benjamin ou a história aberta (prefácio). In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. (Tradução de Sérgio Paulo Rouanet). São Paulo: Brasiliense, 2011. v. I: Magia e técnica: arte e política. 14ª reimpressão. 253 p.

GOUVEA, Maria Cristina Soares de. Criança e a linguagem: entre palavras e coisas. In: Corrêa, H.; Martins, A.; Paiva, A.; Paulino, G. e Versiani, Z. (Orgs). Literatura: saberes em movimento. Belo Horizonte: Autêntica; 2007. p. – p. 111-136.

GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Infantia: ente a anterioridade e a alteridade. In: EDUCAÇÃO E REALIDADE. Porto Alegre, v. 36, n. 2, maio/ago. 2011. p. 547-567.

GREEN, Judith L.; DIXON, Carol. N.; ZAHARLICK, Amy. A Etnografia como uma Lógica de Investigação. (Trad. Adail Sebastião Rodrigues-Júnior e Maria Lúcia Castanheira. Rev. Marcos Bagno). In: Educação em Revista, , 2005. V. 42, p. – p. 13-79.

KRAMER, S. Leitura e escrita como experiência: seu papel na formação de sujeitos sociais. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, 2000 v.6, n.31, p. – p. 17-27.

LAROSSA, Jorge. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação, nº 19. p. – p. 20-28.

MACHADO, Marina Marcondes. A criança é performer. In: Revista Educação & Realidade 35(2): Maio/agosto 2010. p. – p. 115-138.

MACHADO, Marina Marcondes. O IMAGINÁRIO INFANTIL COMO TRABALHO-EM-PROCESSO. In: CHILDHOOD & PHILOSOPHY, Rio de janeiro, v.6, n. 12, jul./dez. 2010 p. 281 – 295.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). PESQUISA SOCIAL: Teoria, Método e Criatividade – Petrópolis: Vozes, 1994. 80 p.

NEVES, Vanessa Ferraz de A. Gênero, sexualidade e Educação Infantil: conversando com mulheres, meninas e meninos. In: Paidéia, nº 4, Belo Horizonte, jan./jun. 2008, pp.147-163.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. Por que ouvir crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. In: CRUZ, Silvia Helena Vieira (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. – p. 43-51.

SARMENTO, Manuel Jacinto. O Estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, N. et al. Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. – p. 137-179.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogação a partir da sociologia da infância. In: Educação e Sociedade. Campinas, vol.26,nº 91, 2005. p. – p. 361-378.

SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: CERIZARA, Ana Beatriz; SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças, contextos e identidades. Braga: Portugal. Universidade do Minho – Centro de Estudos da Criança. Ed. Bezerra, 1997. p. – p. 9 – 30.

SILVA, Isabel de Oliveira e; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. EDUCAÇÃO INFANTIL NO BRASIL: direitos, finalidades e a questão dos profissionais – Belo Horizonte: FAE/UFMG, 2008. 46 p.

Published

2014-08-25