Teacher training in early childhood education: contemporary challenges for continuing training
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p75Abstract
This article discusses the ongoing training of early childhood teachers in Brazil. For this, the existing features in the quality of initial and continuing teachers of the first stage of basic education training difficulties, highlighting the main challenges faced by these professionals. Through field research conducted with the participation of one hundred (100) teachers from kindergarten of Goytacazes/RJ/Brazil, there was the difficulty experienced by teachers with regard to the quality of both initial training they received, as the continuing education that has been offered by the government. Thus, the objective is to generate reflection on what should be done by the authorities, especially regarding the need for investment in this area, encouraging continuous professional development, seeking quality education, enabling the acquisition of new knowledge and skills to meet fully the specificities of the child.Keywords: Childhood Education; Continuing Education; Educational Quality
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.
CRUZ, Sílvia Helena. A formação inicial e continuada e a profissionalidade específica dos docentes que atuam na educação infantil. In: Frade. Isabel Cristina Alves da Silva (Org). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Pratica Educativa. 43ª Ed. Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: Cortez, 2002.
INBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Políticas de formação profissional para a educação infantil: pedagogia e normal superior. Educação e Sociedade (CEDES), n. 68, 1999.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, Adeus professora?: Novas exigências educacionais e profissão docente. 11 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes Pedagógicos e atividade docente- 7.ed- São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.