Teacher training in early childhood education: contemporary challenges for continuing training

Authors

  • Marianne Manhães Fernandes Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM)- FAETEC
  • Carla Quintanilha Corrêa Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM)- FAETEC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p75

Abstract

This article discusses the ongoing training of early childhood teachers in Brazil. For this, the existing features in the quality of initial and continuing teachers of the first stage of basic education training difficulties, highlighting the main challenges faced by these professionals. Through field research conducted with the participation of one hundred (100) teachers from kindergarten of Goytacazes/RJ/Brazil, there was the difficulty experienced by teachers with regard to the quality of both initial training they received, as the continuing education that has been offered by the government. Thus, the objective is to generate reflection on what should be done by the authorities, especially regarding the need for investment in this area, encouraging continuous professional development, seeking quality education, enabling the acquisition of new knowledge and skills to meet fully the specificities of the child.
Keywords: Childhood Education; Continuing Education; Educational Quality

Author Biographies

Marianne Manhães Fernandes, Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM)- FAETEC

Licenciada em Pedagogia pelo ISEPAM- FAETEC

Carla Quintanilha Corrêa, Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM)- FAETEC

Professora do Curso de Licenciatura do Instituto Superior de Educação Professor Aldo Muylaert (ISEPAM)- FAETEC

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

CRUZ, Sílvia Helena. A formação inicial e continuada e a profissionalidade específica dos docentes que atuam na educação infantil. In: Frade. Isabel Cristina Alves da Silva (Org). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Pratica Educativa. 43ª Ed. Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: Cortez, 2002.

INBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Políticas de formação profissional para a educação infantil: pedagogia e normal superior. Educação e Sociedade (CEDES), n. 68, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, Adeus professora?: Novas exigências educacionais e profissão docente. 11 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes Pedagógicos e atividade docente- 7.ed- São Paulo: Cortez, 2009.

Published

2014-08-26