Experiencing teaching with babies in supervised practice: organizing spaces, play and interactions

Authors

  • Eloisa Acires Candal Rocha Universidade Federal de Santa Catarina
  • Lívia Rezende Girardi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Márcia Buss Simão

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p90

Abstract

This text aims to present reflections on the experience Supervised Internship in Early Childhood Education in the School of Education of the Federal University of Santa Catarina. The stage was developed in a nursery of Municipal Florianópolis, located in Morro Penitentiary in group one (G1), consisting of 15 infants, nine girls and six boys ranging in age from eight months to one year and three months. The propositions in shared teaching had centered on the organization of space and time as elements that could contribute to the constitution of the self and recognizing the other through interactions and games. Initially we present the conception of the child and childhood that permeated the teaching practice in the stage of early childhood education, later addressed the importance of having an attentive and sensitive eye to realize that babies show to make propositions. Finally, reflections on the propositions made about the organization of space and time as elements that contribute to the expansion of
interactions and repertoires of play of babies are delivered.

References

AGOSTINHO, Kátia Adair. O Espaço da Creche: Que lugar é este? Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, 2003. Disponível em: http://www.ced.ufsc.br/~nee0a6/katia.pdf. Acesso em: 10/07/2013.

COUTINHO, Ângela Scalabrin. A ação social dos bebês: um estudo etnográfico no contexto da creche. Tese Doutorado em Estudos da Criança, Área Sociologia da Infância. Braga: Universidade do Minho, 2010.

COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin. As crianças no interior da creche: a educação e o cuidado nos momentos de sono, higiene e alimentação. 2002.164f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2002. Disponível em: http://www.ced.ufsc.br/~nee0a6/angela.pdf. Acesso em: 10/07/2013

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução 05/2009 - Câmara da Educação Básica. Brasília, 2009. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12992:diretrizes-para-a-educacao-basica&catid=323

FORNEIRO, Lina Iglesias. A organização dos espaços na educação infantil. In: ZABALZA, Miguel. Qualidade em educação infantil. Tradução Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998. (Cap. 11, p. 229-281).

OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Encontros e encantamentos da educação infantil: Partilhando experiências de estágios. Campinas, SP: Papirus, 2000.

ROCHA, Eloísa A. C. SME, 2000. Diretrizes educacionais pedagógicas para educação infantil. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis: Prelo Gráfica e Editora Ltda, 2010.

ROCHA, Eloísa A. C. OSTETTO, Luciana Esmeralda. O estágio na formação universitária de professores de Educação Infantil. In: SEARA, Izabel Christine et al. (Orgs.). Práticas pedagógicas e estágios: diálogos com a cultura escolar. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2008, p. 103-116.

SCHMITT, Rosinete V. O encontro com bebês e entre bebês: uma análise do entrelaçamento das relações. In: ROCHA, Eloisa Acires Candal e KRAMER, Sônia. Educação Infantil: enfoque em diálogo. Campinas:Papirus. pp.17-35, 2011.

Published

2014-08-26