Gender in Children Education: analysis of planning and PPP of a Florianópolis children's education nucleus

Authors

  • Elisabeth Schereiber Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mareli Eliane Graupe UNIPLAC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p117

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p117

This work deals with gender issues in Early Childhood Education, with the general objective of analyzing the planning of six preschool and PPP groups in order to understand how the gender theme is contemplated in the school. The theoretical references include authors such as Joan Scott, Miriam Grossi, Daniela Finco, Daniela Auad, Guacira Lopes Louro, Jane Felipe, among others. This is a qualitative study, with a documental and bibliographic research. Early Childhood Education is usually the first contact of children with the educational institution and, in this way, it is believed that this space needs to contemplate gender discussions so that stereotyped behaviors for girls and boys are not reinforced, normalizing, disciplining and controlling children's attitudes And reinforcing gender roles for each sex. The data of this research indicate that only seven plans contemplate gender equity, considering the total number of 57 plans analyzed.

Author Biographies

Elisabeth Schereiber, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora de Educação Infantil na rede municipal de ensino de Florianópolis, com especialização em Gênero e Diversidade na Escola, pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Mareli Eliane Graupe, UNIPLAC

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na UNIPLAC/SC. Coordena o grupo de pesquisa Gênero, Educação e Cidadania na América Latina (GECAL/UNIPLAC). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2001), mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2004), doutorado em Educação e Cultura pela Universidade de Osnabrueck, Alemanha (2010), revalidação UFSM (2010). Pós-doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas, UFSC (2011), pós-doutorado em Antropologia Social , UFSC (2012). Tem experiência na área de educação, com ênfase em docência, atuando principalmente nos seguintes temas: gênero, diversidade, sexualidade, políticas públicas de gênero, equidade de gênero e educação, metodologia de pesquisa qualitativa e quantitativa. Pesquisadora do Núcleo de Identidades de Gênero e Subjetividades (NIGS/UFSC) e do Instituto de Estudos de Gênero (IEG/UFSC).

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Published

2017-05-29