Caring for babies from 0 to 3 years of age in the community

Authors

  • Marcella Oliveira Araujo Universidade de São Paulo
  • Ana Paula Soares da Silva Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p29

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p29

Based on an approach that considers the relational and situated constitution of the subjects in development, this article aims to present a picture about the care of infants from 0 to 3 years in community. This study was obtained from a master's research about the daily life of a group of children and families in the context of settlement of the agrarian reform. The organization of the times and environments of each child, by the people of their relational universe, revealed a community practice of care, in which their needs and wants are inserted as part of the collective activities of each family. Immersed in these networks of community relationships, we find that the way of life in the countryside is permeated by a strong network of solidarity created among the members of different generations of the family, to care for babies.

Author Biographies

Marcella Oliveira Araujo, Universidade de São Paulo

Psicóloga e pesquisadora do Laboratório de Psicologia Socioambiental e Práticas Educativas – LAPSAPE, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – USP. E-mail: marce.o.araujo@gmail.com

Ana Paula Soares da Silva, Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.

Professora do Departamento de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo. Endereço para correspondência: Laboratório de Psicologia Socioambiental e Práticas Educativas – LAPSAPE, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto – USP. Departamento de Psicologia. Av. Bandeirantes, 3900. CEP 14040-901. Bairro Monte Alegre. Ribeirão Preto/SP, Brasil. E-mail: apsoares.silva@usp.br

References

ARAÚJO, Marcella Oliveira. O cotidiano das crianças de 0 a 3 anos de idade de uma comunidade rural: significações e práticas familiares. Dissertação (Mestrado em Psicologia). Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, 2013.

CARVALHO, Ana Maria Almeida; PEDROSA, Maria Isabel; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Aprendendo com a criança de 0 a 6 anos. São Paulo: Editora Cortez, 2012.

FIDALGO, Zilda. Psicologia Cultural e Desenvolvimento Humano: Um encontro com Barbara Rogoff. Análise Psicológica, Lisboa, v. 22, n. 1, 7-9, 2004.

FONSECA, Claudia. Concepções de família e práticas de intervenção: uma contribuição antropológica. Saúde e Sociedade, v. 14, n. 2, 50-59, 2005.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Resultados Gerais da Amostra Censo Demográfico 2010. Brasília, 2012.

INCRA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Dados de caracterização. Brasília, 2017. Disponível em: www.incra.gov.br

PINO, Angel. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev. S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.

ROGOFF, Barbara. Cognition as a collaborative process. In: DAMON, Willian; LERNER, Richard M.; KUHN, Deanna & SIEGLER, Robert S. (Orgs.). Handbook of child psychology: cognition, perception and language, 679-744. New York: Wiley, 1998, pp. 679-744.

ROGOFF, Barbara. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 2005.

ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Olhando a pessoas e seus outros, de perto e de longe, no antes, aqui e depois. In: COLINVAUX, Dominique; BANKS-LEITE, Lucy & DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. Psicologia do desenvolvimento: reflexões e práticas atuais. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006, pp. 19-62.

SATO, Leny; SOUZA, Marilene Proença Rebello. Contribuindo para desvendar a complexidade do cotidiano através da pesquisa etnográfica em Psicologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 12, n. 2, 29-47, 2001.

SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval. Pesquisa participante; alteridade e comunidades interpretativas. Psicologia USP, São Paulo, v. 17, n.2, 11-41, 2006.

RUELA, Sanya Franco; MOURA, Maria Lucia Seidl de. Um estudo do nicho de desenvolvimento de um grupo de crianças em uma comunidade rural. Psicologia em estudo, Maringá, v. 12, n. 2, 315-324, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Obras escogidas. Psicología Infantil. Vol. 4. Madrid: Antonio Machado Libros, 2006.

WALLON, Henri. Os meios, os grupos e a psicogênese da criança. In: WEREBE, M.J.G. NADEL-BRULFERT, J. (Orgs.). Henri Wallon. Tradução de Elvira Souza Lima, São Paulo: Ática, p. 168-178, 1986.

Published

2017-05-29