About the curricular organization of Early Childhood Education: conversations with teachers based on the National Curricular Guidelines

Authors

  • Luciana Esmeralda Ostetto UFF

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p46

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p46

The article presents a new perception of the curricular organization of early childhood education based on the National Curricular Guidelines. In fact, this idea was created from a dialogue among professors in an extension course at Alagoas Federal University (Universidade Federal de Alagoas). In addition, it is also analyzed assumptions and bases are identified for the implementation of this new view. The paper also delineates understandings and consequences on the ethical, political and aesthetic principles announced in the 2009 document and highlights the importance of the construction of the pedagogical political project (pedagogical proposal) in the institutions of early childhood education. Actually, it is suggested hypotheses for expressive languages in the daily life of the educational system outlining senses and meanings on the axes guiding curriculum. Finally, it is observed the necessity in expanding the teacher's sensitivity, for example, in the rescue of her playing with children, her expression, her languages and her enchantment. All these elements are crucial for any proposal of early childhood education to achieve success in the socially referenced quality of children’s care from zero to five years old. 

Author Biography

Luciana Esmeralda Ostetto, UFF

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense; atua na graduação e na pós-graduação (mestrado e doutorado). Possui doutorado pela Unicamp.

References

ALBANO, A. A. O espaço do desenho: a educação do educador. 9ª ed. São Paulo: Loyola. 2002.

ALBANO. A. A. O atelier e a caixa de Pandora. Revista Projeto Sementinha. Prefeitura Municipal de Santo André – SP, 2006, p.16-18.

ALBANO, A. A. Pensando as artes visuais na educação. In: GONÇALVES, T. F.; DIAS, A. R. Entre linhas, formas e cores: arte na escola. Campinas –SP:Papirus, 2010 (p.49-63).

BORBA, A. M. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília:FNDE, Estação Gráfica, 2006 (p.33-45).

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília:MEC/SEB, 2010.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394, 1996.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. São Paulo: Cortez, 1995.

CUNHA, S. R. V. da. Um pouco além das decorações das salas de aula. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 13, nº. 1, p. 133-149, jan./jun. 2005.

MALAGUZZI, L. Ao contrário, as cem existem. EDWARDS, C. et al. As cem linguagens da criança; a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

FARIA, V. e SALLES, F. Currículo na educação infantil: diálogos com os demais elementos da proposta pedagógica. São Paulo: Scipione, 2010 (p. 19-42).

FERREIRA, P. N. O espírito das coisas: desenho, assemblages e brincadeiras na educação infantil. Maceió:EDUFAL, 2013.

FREIRE, M. A paixão de conhecer o mundo. Rio de Janeiro:Paz e Terra,1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia; saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro:Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Cartas a Cristina; reflexões sobre minha vida e minha práxis. Rio de Janeiro:Paz e Terra, 2013. 3ª. ed.

HOLM, A. M. Baby-art: os primeiros passos com a arte. São Paulo/SP: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

HORTÉLIO, L. É preciso brincar para afirmar a vida. In: Almanaque de cultura popular – Revista de bordo da TAM, nº. 114, outubro/2008 (p.23-25).

KAMII, C. A autonomia como finalidade da educação: implicação da teoria de Piaget. In: KAMII, C. A criança e o número. Campinas, SP:Papirus, 1990. Apêndice (p. 103-124).

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. São Paulo: Pioneira, 1994.

OSTETTO, L. E. Entre a prosa e a poesia: fazeres, saberes e conhecimento na educação infantil. In: PILLOTTO, S. S. D. (Org.). Linguagens da arte na infância. Joinville,SC:Univille, 2007. (p. 29-45).

OSTETTO, L. E. ; LEITE, M. I. Arte, infância e formação de professores: autoria e transgressão. Campinas-SP:Papirus, 2004.

OSTETTO, L. E. O planejamento pedagógico na educação infantil: mais que a atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, L. E. (Org.) Encontros e encantamentos na educação infantil. Campinas-SP:Papirus, 2000, p. 175-200.

RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia; escutar, investigar e aprender. São Paulo:Paz e Terra, 2012.

VECCHI, V. Arte y creatividad en Reggio Emilia; el papel de los talleres y sus possibilidades en educación infantil. Madrid: Ediciones Morata, 2013.

VEIGA, I. P. A. (Org.). Projeto político-pedagógico na escola: uma construção possível. Campinas-SP: Papirus, 2010, p.11-35. 28ª ed.

WAJSKOP, G. Brincar na pré-escola. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

2017-05-29