Child emergency as a subject of rights in Child Education

Authors

  • Ana Katia Alves Santos Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p223

Abstract

The present text has the objetive of presenting systematized reflections after completion of an extension course (ACCS - Curricular Activity in Community and Society) named 'Childhood and Youth: Ethics of human preservation, citizenship and education in the 21st century with EDCH code 072, In the Faculty of Education of the Federal University of Bahia, and counted on the updated contribution, in 2017, of teachers in formation in the curricular component of EDC308 code of relational thematic. The central theme is the emergence of the Child as a Rights Subject in Early Childhood Education, based on the recognition of the need to effectively implement the Child and Adolescent Statute (ECA) and other legal instruments related to guaranteeing the rights of children. In the search for deepening, and reaching answers, the founding methodology is of a qualitative nature with focal group technique. The theoretical basis is based on RAYO (2004), SANTOS (2006), MARCÍLIO (1998), JARES (2002) among others.

Author Biography

Ana Katia Alves Santos, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

É doutora e mestra em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atualmente é pesquisadora da Pós-graduação no Mestrado Profissional em Educação (FACED/UFBA). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Salvador (UCSal).

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 2005.

Brasil, 1979. Lei 6697de 10 de outubro de 1979. In: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/128333/lei-6697-79 (Acesso: 15/10/2016).

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998.

Brasil. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília.

DIDONET, Vital et al. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília : UNESCO, Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica, Fundação Orsa, 2011.

GUIMARÃES, Marcelo R (2005). Educação para a Paz: Sentidos e dilemas. Caxias do Sul, RS: Educs.

JARES, Xésus R (2002). Educação para a paz: Sua teoria e sua prática. Tradução Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed.

LUCY, Viviane Moretto da Silva et al. Educação Infantil: Da visão assistencialista à educacional. Interfaces da Educ., Paranaíba, v.2, n.6, p.86-94, 2012. ISSN2177-769.

MARCÍLIO, Maria Luiza. A lenta construção dos direitos da criança brasileira. São Paulo: Revista da USP,1998.

NUCCI, Guilherme. Estatuto da criança e do adolescente comentado. Brasília: Editora Forense, 2014.

MARQUES, Circe Mara e WACHS, Manfredo Carlos. Paz e Educação Infantil. Escutando a voz das crianças. São Paulo: Paulinas, 2015.

RAYO, José Tuvilla (2004). Educação em Direitos Humanos. Rumo a uma perspectiva Global.Porto Alegre: Artmed.

ROCHA, Ruth. Os direitos das crianças segundo Ruth Rocha. 2 ed. São Paulo: Salamandra, 2014.

SANTOS, Ana Katia Alves dos. Infância Afrodescendente: Epistemologia crítica no ensino fundamental. Salvador: Edufba, 2006.

SIROTA, Régine. Da Sociologia da Educação à Sociologia da Infância. Entrevista via Universidade Paris Decartes-Sorbonne. In: Atos de Pesquisa em Educação. PPGE/ME FURB. V. 6. N. 3. p. 562-571.set/dez 2011.

________. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. In: Cadernos de Pesquisa. São Paulo, nº 112, março, 2001 P 7-31.

Published

2017-12-18