The relationship between day care and the children’s families: barriers remain for decades

Authors

  • Telma Vitoria Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p308

Abstract

The text presents the main results of a survey conducted in 1997 that was never published. As the proposal of the dossier is revisiting the history of the struggles by the kindergartens and child education in Brazil, we note that the discussion presented here remains current and, therefore, can contribute to the historical record which contributes to the understanding of current times. The theme focuses on the relationship between the day care and the children’s families, showing that some problematic relationship identified 30 years ago can still be observed. Discussions rely on theoretical constructivist socio- interacionist approaches to human development, observing the relations between professionals and families, with their reflections on young children, and about the role of day care in a wider social context.

Author Biography

Telma Vitoria, Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

É doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Possui mestrado em Ciências pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP) e graduação em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, também da USP. Atualmente é docente do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

References

AINSWORTH, M.D.S., BLEHAR, M.C., WATERS, E. & WALL, S. Patterns of attachment: a psychological study of the strange situation. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1978.

ANDERSON, P. A crise da crise do marxismo - Introdução a um debate contemporâneo. São Paulo: Brasiliense, 1989, 3a. edição.

ARIES, P. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.

BADINTER, Elizabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985, 4a. edição.

BERGER, P.I. & LUCKMANN, T. A construção social da realidade. Rio de Janeiro: Vozes, 1994, 11a. edição

BONDIOLI, Anna O projeto pedagógico da creche e a sua avaliação: a qualidade negociada. Campinas: Autores associados, 2004.

BRASIL. Constituição Nacional. Brasília: Congresso Nacional, 1988.

________ Por uma política de formação do profissional de educação infantil. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1994.

________ Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Congresso Nacional, 1996.

________ Indicadores de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC / SEF / COEDI, 2009.

BRONFENBRENNER, Urie A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

CAMPOS, M.M.; GROSBAUM, M.W.; PAHIM, R. & ROSEMBERG, F. Profissionais de Creche. Cadernos CEDES, No. 9, Cortez, 1987, p. 39-66.

CAMPOS, M.M. & ROSEMBERG, F. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília: MEC/SEF/COEDI, 1995.

CARVALHO, M. P. & VIANNA, C.P. Educadoras e Mães de alunos: um (des)encontro. In: BRUSCHINI, C & SORJ, B. (orgs.) Novos olhares: mulheres e relações de gênero no Brasil. São Paulo: Marco Zero, 1994, p. 133-158.

CARVALHO, Ana Maria A.; PEDROSA, Maria Isabel; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Aprendendo com a criança de zero a seis anos. São Paulo: Cortez, 2012.

CRUZ, Silvia Helena V. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2009.

DANTAS, H. (1992) A Afetividade e a Construção do Sujeito na Psicogenética de Wallon. In: DE LA TAILLE, Yves.; OLIVEIRA, Marta K. & DANTAS, Heloisa. Piaget, Vygotsky, Wallon - teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992.

FLEURY, M.G. (1994) Há uma criança dentro da professora? In: OLIVEIRA, Z.M.R. (org.) Educação Infantil: muitos olhares. São Paulo: Cortez, 1994, p. 131-158.

FOX, N. & FEIN, G.G. (eds.) Infant day care: the current debate. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1990.

GALVÃO, Izabel Cenas do cotidiano escolar – conflito sim, violência não. Petrópolis: Vozes, 2004.

HADDAD, Lenira. A Relação Creche-Família: Relato de uma Experiência. Cadernos de Pesquisa, No. 70, São Paulo. 1987, p. 70-78.

HADDAD, Lenira A creche em busca de identidade. São Paulo: Loyola, 2016, 2a. ed.

KUHLMANN JR., Moyses. Instituições pré-escolares assistencialistas no Brasil (1899 - 1922), Cadernos de Pesquisa, No. 78, São Paulo. 1991, p. 17 - 26.

MELHUISH, E.C. Cross-national Comparison and the Interpretation of Day Care Effects. In: MELHUISH, E.C. & WOLKE, D. (eds.) Journal of reproductive and infant psychology - special issue on international perspectives on day care for young children, No. 9 (2/3), 1991, p. 63-65.

MELLO, Ana Maria & CODO, Wanderley. Repensando as relações creche-família. In: CODO, Wanderley (Org.) Sofrimento psíquico nas organizações. Petrópolis: Vozes, 1995.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MOSCOVICI, Serge Notes towards a description of social representations, European Journal of Social Psychology, Vol.18, 1988, pp. 211-250.

OLIVEIRA, Zilma M.R. & ROSSETTI FERREIRA, Maria Clotilde. O valor da interação criança-criança em creches no desenvolvimento infantil. Cadernos de Pesquisa, No. 87, São Paulo. 1993, p. 62-70.

OLIVEIRA, Zilma M.R. (org.) Educação infantil: muitos olhares. São Paulo: Cortez, 1994.

OLIVEIRA, Zilma M. R. Jogo de papéis – um olhar para as brincadeiras infantis. São Paulo: Cortez, 2011.

ROSEMBERG, Fulvia. Mãe que é mãe deixa seu filho em creche? Psicologia, No. 30, São Paulo, 1982, p. 38-42.

ROSEMBERG, Fulvia. 0 a 6: Desencontro de estatísticas e atendimento. Cadernos de Pesquisa, No. 71, São Paulo. 1989a, p. 36-48.

ROSEMBERG, Fulvia O movimento de mulheres e a abertura política no Brasil: o caso da creche. In: ROSEMBERG, Fulvia (Org.) Creche, São Paulo: Cortez, 1989b, p. 90-103.

ROSSETTI FERREIRA, Maria Clotilde; AMORIM, Kátia S.; SILVA, Ana Paula S.; CARVALHO, Ana Maria A. (Orgs.) Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2004.

RUBINO, Rejane. Representando o interlocutor no período pré-linguístico. Dissertação (Mestrado em linguística), Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1989.

SPINK, Mary Jane P. Desvendando as teorias implícitas: uma metodologia de análise das Representações Sociais. In: JOVCHELOVITCH, S. & GUARESCHI, P. (orgs.) Textos em Representações Sociais. Rio de Janeiro: Vozes, 1994, p. 117-148.

SPODEK, B., Early Childhood Teacher Training: Linking Theory and Pratice. In: KAGAN, S.L. The care and education of America's young children: obsttacles and opportunities, Chicago Press, 1991.

VALSINER, Jaan. Culture and development of children's action: a cultural historical theory of development psychology. New York: John Wiley of Sons, 1987.

VITORIA, Telma. Representações sociais das educadoras sobre as mães e famílias das creches. Dissertação (Mestrado em Saúde Mental), Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 1997.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

WEREBE, M.J.G. & NADEL-BRULFERT, J. (orgs.) Psicologia - Henri Wallon. São Paulo: Ática, 1986.

ZABALA, A. A prática educativa. Como ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

ZABALZA, Miguel Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artes Médicas

Published

2017-12-18