Children Education in the Brazilian scenario after parliamentary coup: Public policy and evaluation

Authors

  • Ângela Scalabrin Coutinho Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Catarina Moro Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p349

Abstract

This article aims to analyze the changes in the public police propositions of Children Education, in particular the evaluation policies concerning this stage, due to the change of government resulting from the parliamentary coup that had its end in the first half of 2016. Therefore, it sets the recent course of elaborating an evaluation policy for this educational stage, highlighting the goals and strategies of Plano Nacional de Educação (PNE) and links it to other ongoing policies, such as the curriculum, which currently has as its main scope the definition of a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). It is identified that the revocation of the decree that defined the Sistema Nacional de Avaliação da Educação Infantil (ANEI) and the presentation of a third version of BNCC, focused on a curricular perspective based on skills and abilities and with an emphasis on writing in children’s education, jeopardizes the process of defining a descentralized evaluation policy on the individual performance of children and is concerned about the quality of education provision. Another aspect of attention is the aliances estabilished in the definition of educational policies, in order to identify the participation of private entities not only in the implementation of policie but in their formulation, which reveals a clear choice for privatist logic of government.

Author Biographies

Ângela Scalabrin Coutinho, Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

É doutora em Estudos da Criança pela Universidade do Minho (UMinho). Possui mestrado em Educação Infantil e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professora do curso de Pedagogia da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Catarina Moro, Departamento de Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Possui doutorado em Educação, mestrado em Psicologia da Infância e da Adolescência e graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), onde atualmente atua como professora do Departamento de Teoria e Prática de Ensino.

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Published

2017-12-18