In the name of care, protection and education: childhood, body, gender and sexuality as discourses among preschool teachers

Authors

  • Raquel Gonçalves Salgado Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus de Rondonópolis
  • Paula Fernanda Martins-Garcia Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n37p112

Abstract

This article aims to comprehend the discourses, shared with preschool teachers, of an Early Childhood Education public institution, about childhood body, focusing on the ways these are interconnected with practices of education, care, protection and how they are crossed by gender and sexuality perspectives. As theoretical references, we highlight the childhood studies, as well as Michel Foucault, David Le Breton, Donna Haraway and Judith Butler analysis, which, despite of their theoretical diversities, permit to comprehend body, gender and sexuality in a discursive dimension. Teachers' discourses refer to practices of care, education and gender relations experienced in everyday life of this institution, which bring up questions on child’s body, in its more intensive alterity in relation to adult, civilized and disciplined body.

Author Biography

Raquel Gonçalves Salgado, Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus de Rondonópolis

Professora Associada do Programa de Pós-graduação em Educação e do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus de Rondonópolis.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BRAH, Avtar. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, n. 26, 2006, p. 329-376.

BURMAN, Erica; STACEY, Jackie. The child and childhood in feminist theory. Feminist Theory, vol. 11, n. 3, 2010, p. 227-240.

BUSS-SIMÃO, Márcia; MEDEIROS, Francisco Emílio de; SILVA, Ana Márcia; FILHO, João Josué da Silva. Corpo e infância: natureza e cultura em confronto. Educação em Revista, vol. 26, n. 3, 2010, p. 151-168.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

FERREIRA, Marcelo Santana. Sobre crianças, sexopolítica e escrita de si. Revista Polis e Psique, vol. 6, n. 1, 2016, p. 51-64.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 17. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2006.

FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

HARAWAY, Donna. "Gênero" para um dicionário marxista: a política sexual de uma palavra. Cadernos Pagu, n. 22, 2004, p. 201-246.

HARAWAY, Donna J. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista. In: TADEU, Tomaz (org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 33-118.

LE BRETON, David. Antropologia do corpo e modernidade. 3. ed. Petróplis, RJ: Vozes, 2013a.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013b.

OLIVEIRA, João Manuel. Os feminismos habitam espaços hifenizados – A localização e interseccionalidade dos saberes feministas. Ex aequo, n. 22, 2010, p. 25-39.

PRECIADO, Beatriz. Quem defende a criança queer. Jangada-crítica, literatura, artes, n. 1, Viçosa, 2013, p. 96-99.

VIANNA, Claudia; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, n. 33, 2009, p. 265-283.

Published

2018-05-21