Gender, sex and sexuality in early childhood education: what the documents of the municipal network of Florianopolis say
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n37p27Abstract
The present text is a of a research, at the level of specialization, which had the problem and objective to locate, in the documents of the Municipal Network of Education of Florianopolis, conceptions regarding gender, sex and sexuality. To achieve this goal, the methodology used was qualitative documentary research in selected documents: a) National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (2009); b) Curricular Guidelines for Early Childhood Education of the Municipal Education Network of Florianopolis (2012); c) Infant Education Curriculum of the Municipal Education Network of Florianopolis (2015). For the analyses, we used the Content Analysis Technique to locate the presence and / or absence of the keywords selected for the search in the documents: children, girls, boys, diversity, gender, sex, sexuality, masculine, feminine, masculinity, femininity, woman and man. For the analyses of the theoretical references of studies on gender and sexuality, especially those dealing with this issue in educational contexts were rescued. The analyses indicate that some of these words are used to universalize a given subject, others are not contained in some documents, and others are reducing their use from one document to another. What is evident is that the use of words is not neutral and reveals conceptions and reproduces stereotypes.References
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 2ª ed., 1967.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Resolução 05/2009 – Câmara da Educação Básica. Brasília, 2009.
BRASIL. Projeto de Cooperação Técnica MEC e UFRGS para Construção de Orientações Curriculares para a Educação Infantil. Práticas Cotidianas na Educação Infantil: Bases para a Reflexão sobre as Orientações Curriculares. Brasília: MEC/UFRGS, 2009.
COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin; ROCHA, Eloísa Acires Candal. Bases Curriculares para a Educação Infantil. Ou isto ou aquilo. Revista Criança. n. 43. Brasília: MEC, 10-11, 2007.
COSTA, Paula Cristina de Almeida. Sexualidade na Primeira Infância um Percurso que se Inicia na Família. Contexto e Educação. Editora Unijuí, Ano 27, nº 88 Jul./Dez. 77-11. 2012.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar, V.1, 1994.
FELIPE, Jane. Erotização dos corpos infantis. In: LOURO, Guacira Lopes; NECKEL, Jane Felipe; GOELLNER, Silvana Volodre (org.) Corpo, Gênero e Sexualidade: um debate contemporâneo. Petrópolis: Vozes. p. 53- 65, 2003.
FLORIANÓPOLIS. Orientações Curriculares para a Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Prefeitura Municipal de Educação. Secretaria Municipal de Educação. Florianópolis, SC: Prelo, 2012.
FLORIANÓPOLIS. Currículo da Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Prefeitura Municipal de Educação. Secretaria Municipal de Educação. Betim, MG: CGP Solutions, 2015.
LOURO, Guacira Lopes (Org.). O Corpo Educado: Pedagogias da sexualidade. 2ª Edição. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
MINAYO, Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Ed.Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
SACRISTÁN, Gimeno. Aproximação ao Conceito de Currículo. Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed. p. 34-38, 2000.
SAYÃO, Deborah Thomé. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões relacionadas à Educação Infantil e à Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 23. n.2. 55-67. 2002.
SAYÃO, Débora Thomé. Relações de gênero e trabalho docente na educação infantil: um estudo de professores em creche. (274 f.) Florianópolis, SC. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. UFSC. 2005.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.16, n.2, p.5-22, jul/dez. 1990.
TUCKMANTEL, Maísa Maganha. A sexualidade vai à escola: da informação biológico-reprodutiva à formação do sujeito ético. Revista Trilhas Pedagógicas, Pirassununga, v. 1, n. 1, p. 38-62, ago. 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.