Thinking kaingang indigenous children through ethnography pathways

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n40p295

Abstract

The composition of this article seeks to get close to some elements present in the methodological field of ethnography, in order to dialogue and discuss the challenges of research with indigenous children. The researcher-children approach in the field of research and the production of ethnographic writing stand out as the possibility of deconstructing “truths” that constitute thinking as children and indigenous childhoods. The trajectory of the ethnographer in field and her relationship with the indigenous children in the ethnographic research is constituted by paths, readings that demarcate their choices. In an ethical relation of looking at oneself and to the “other”, the strangeness that mark the crossing between the research and the multireferentiality of views that put us in the field, the writing appears interlace in the ethnography by the incompleteness, depth, complexity or itself and from the field that means.

Author Biographies

Silvia Maria Alves de Almeida, Universidade Federal de Santa CatarinaUniversidade Comunitária da Região de Chapecó

Graduada em Psicologia pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (2007) e em Pedagogia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1992); Mestrado em Educação pelo Instituto Pedagogico Latinoamericano Y Caribeno (2001), convalidado pela Univali no ano de 2006. Doutoranda em Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC, na linha de pesquisa Educação e Infância. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância - NUPEIN/UFSC; do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre as Violências NUVIC/UFSC e participa do Grupo de Pesquisa e Estudos Etnografia e Infância. Atua na área da Educação e Infância, com ênfase em desenvolvimento e aprendizagem infantil; psicologia da educação; educação infantil e infância; estágios na área da educação infantil.

Katia Adair Agostinho, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora no Centro de Educação do Departamento de Metodologia do Ensino da Universidade Federal de Santa Catarina(CED/MEN/UFSC), na área de Educação Infantil e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC), na Linha Educação e Infância. Líder do NUPEIN - Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância/Universidade Federal de Santa Catarina http://www.ced.ufsc.br/nupein. Com Pós-doutorado na FLACSO (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - sede Argentina, 2017-2018) com o professor Carlos Skliar. Doutorado em Estudos da Criança, na Sociologia da Infância - Universidade do Minho/Portugal (2010), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003) e graduada em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, formação docente, docência em educação infantil, direito das crianças, participação infantil, organização do espaço, pesquisa com crianças.

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Published

2019-11-19