Reflections of evaluative practices in a nursery in the municipality of Altamira-PA
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p147Abstract
The aim of this article is to reflect on the evaluation in kindergarten, as well as to identify how these evaluations are thought and organized in the context of the pedagogical work of the daycare Enchanted Dream. In this sense, we question: how are the evaluative practices being understood and materialized by the teachers in the teaching and learning process of young children? The methodology involved the application of a semi-structured interview with three teachers and the general coordinator of the kindergarten of the municipality under study. The documentary source was the evaluation form adopted by the Municipal Secretariat of Education and used by the teachers who, together with the interviews, indicated that these professionals have knowledge about the importance of evaluation in early childhood education, but have different positions and understandings about the existence and completion of the assessment sheets and the Individual Opinion that guide the assessment of children's learning; Some approve and others argue the need for adjustments regarding the aspects evaluated.
References
ANPED. Parecer sobre o documento Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Revista Brasileira de Educação. n. 7, jan/abr. p. 89-96, 1998.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Por amor e força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: Planalto.gov.br.
BRASIL. Lei nº 9394/96, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: www.planalto.gov.br
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília: MEC, SEB, 2006a.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a educação infantil — volumes 1 e 2. Brasília: MEC, SEB, 2006b.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. (volumes 1, 2, e 3).
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretária de Educação Básica — Brasília: MEC, SEB, 2009.
BRASIL. Lei Nº 12.796, de 4 de Abril. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília: MEC, SEB, 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Contribuições para a Política Nacional: A Avaliação em Educação Infantil a partir da avaliação de contexto. – Curitiba: Imprensa /UFPR — Coordenação Geral de Educação Infantil —MEC/SEB/COEDI, 2015.
CAMPOS, Maria Malta. A Qualidade Da Educação Infantil Brasileira: Alguns Resultados De Pesquisa. In. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 127, jan./abr. 2006.
CERISARA, Ana Beatriz. O Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil no Contexto das Reformas. Educação & Sociedade: Revista de Ciência da Educação. Campinas — Vol. 23, n. 80, set., 2002
DIDONET, Vital. Creche: a que veio, para onde vai. In: Educação Infantil: a creche, um bom começo. Em Aberto/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. v 18, n. 73. Brasília, 2001. p.1-28.
DIDONET, Vital. Avaliação na e da Educação Infantil. Disponível em: http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/Educacao/Doutrina/Avalia%C3%A7%C3%A3o%20na%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Infantil%20-%20Vital%20Didonet.doc.
FERREIRA, Marisa de Vasconcelos. Avaliação: Instrumento do professor para aprimorar o trabalho na Educação Infantil. In: Salto para o Futuro – Novas Diretrizes para Educação Infantil. Ano XXIII – boletim 9 – Junho 2013.
FREITAS, Marcos Cesar de; KUHLMANN JR., Moysés. (Org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002.
GONZALEZ-MENA, Janet. O cuidado com bebês e crianças pequenas: um currículo de educação e cuidados baseado em relações qualificadas. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
HADJI, Charles. Avaliação Desmistificada. Trad. Patrícia C. Ramos. Porto Alegre: ARTMED Editora, 2001.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Educação infantil em tempos de LDB. São Paulo: FCC/DPE, 2003.
HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação na pré-escola: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2000.
HOFFMANN, J. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.
KRAMER, Sônia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
KUHLMANN JR. Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2001.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem na Educação Infantil. Interacções, Nº. 32, PP. 191-201, 2014.
MICARELLO. Hilda. Avaliação e transições na educação Infantil. Consulta Pública. Agosto de 2010. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:cgGmid_5qnMJ:portal.mec.gov.br/i ndex.php%3FItemid%3D%26gid%3D6671%26option%3Dcom_docman%26task%3Ddoc_d ownload+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br&client=firefox-a.
MORENO, Lupion Gilmara. Organização do Trabalho Pedagógico na Instituição de Educação Infantil. In: PASCHOAL, Jaqueline Delgado (Org.). Trabalho Pedagógico na Educação Infantil. Londrina: Humanidades, 2007.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de et al. O trabalho do professor na Educação Infantil. São Paulo: Biruta, 2012.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. O currículo na educação infantil: o que propõem as Novas diretrizes nacionais? Anais do I Seminário Nacional: Currículo Em Movimento – Perspectivas Atuais Belo Horizonte, novembro de 2010.
OLIVEIRA, Gislene de Campos. Psicomotricidade: educação e reeducação num enfoque psicopedagógico. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SOUZA, Gisele; MORO, Catarina; COUTINHO, Angela Scalabrin (Orgs.). Formação em Rede em Educação Infantil: Avaliação de Contexto. Curitiba: Appris, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.