Reflections of evaluative practices in a nursery in the municipality of Altamira-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p147

Abstract

The aim of this article is to reflect on the evaluation in kindergarten, as well as to identify how these evaluations are thought and organized in the context of the pedagogical work of the daycare Enchanted Dream. In this sense, we question: how are the evaluative practices being understood and materialized by the teachers in the teaching and learning process of young children? The methodology involved the application of a semi-structured interview with three teachers and the general coordinator of the kindergarten of the municipality under study. The documentary source was the evaluation form adopted by the Municipal Secretariat of Education and used by the teachers who, together with the interviews, indicated that these professionals have knowledge about the importance of evaluation in early childhood education, but have different positions and understandings about the existence and completion of the assessment sheets and the Individual Opinion that guide the assessment of children's learning; Some approve and others argue the need for adjustments regarding the aspects evaluated.

Author Biographies

Irlanda do Socorro de Oliveira Miléo, Universidade Federa do Pará/Campus Universitário de Altamira

Professora Adjunta da Faculade de Educaçao da Universidade Federal do Pará/Campus de Altamira. Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará (UFPA), Campus Universitário de Altamira, Faculdade de Educação. Possui Licenciatura em Pedagogia (2003) e Mestrado em Educação - Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pará (2007). Doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica - São Paulo (2013). Tem experiência na área de Educação e Políticas Públicas, com ênfase nas seguintes áreas: currículo, avaliação, formação de professores, práticas escolares e ducaçao do campo. Email – irlanda@ufpa.br

Léia Gonçalves de Freitas, Universidade Federa do Pará/Campus Universitário de Altamira

Professora Doutora Da Faculdade de Educação da Universidade Federa do Pará/Campus Universitário de Altamira. Atua na área de História da Infância, Relações Etnico-raciais, Práticas e Estágios Supervisionado.

Cassiane de Nazaré da Silva Oliveira, Instituto Federal do Pará/Campus Breve

Pedagoga. Especialista em Educação, Diversidade e Sociedade. Coordenadora Pedagógica do Instituto Federal do Pará/Campus Breve.

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Published

2020-04-24