Play and interact in the spaces of the children’s school research on the move: children, earth, earthworks and… hands to the garden
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p253Abstract
We affirm a way of researching with children based on the ‘epistemology of listening’ - an investigative attitude that involves listening, attentive to the complex relationships between listening and understanding. We seek to listen to children in other registers, attentive to their singular saying that places the senses installed in ‘state of edge’ and weave inventive encounters at Creche UFF - locus of the present investigation. We narrate the experience of building the vegetable garden at Creche UFF, collectively lived with children from 02 (two) to 06 (six) years and undergraduate students of the Pedagogy Course-UFF. The research focuses on the events experienced by children and the pedagogical processes invented in the construction of Horta da Creche. The results obtained allow us to understand the act of knowing as an intense experience that mobilizes emotions and desires. We affirm the child's spontaneous curiosity as a potentializer of new knowledge through the exercise of ‘epistemological curiosity’ and we advocate a dialogical and democratic early childhood education.
References
ARENDT, Hannah. A Crise da Educação. In: POMBO, O. Prefácio e Tradução. Quatro textos Excêntricos. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2000, p.21-52
BENJAMIN, Walter. Mágia e Técnica. Arte e Política II. A Infância em Berlim por volta de 1900. Rio de Janeiro. Editora: Brasiliense, 1993, 3ª ed.
BERNARDO, Isabela. Caderno de Campo. Registro de Pesquisa. Niterói: UFF, 08/11/2017.
BRASIL. Pesquisa Nacional de Demografia e Saúde da Criança e da Mulher (PNDS). Brasília: Ministério da Saúde, 2009, 298 pgs.
CHARTIER, Émile (Alain). Reflexões sobre a Educação. São Paulo, Saraiva, 1978.
COLINVAUX, Dominique (Organizadora). Cadernos da Creche UFF. Niterói: EDUFF, 2011
DELEUZE, Giles. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 2008.
FONTENELLE, L. Criança e Consumo (Organizadora). Instituto Alana: São Paulo, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Pedagogia da Pergunta. São Paulo: Paz e Terra, 1985, 2ª ed.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia. O cotidiano do professor. São Paulo: Paz e Terra, 1993, 5ª ed.
GARCIA, Regina Leite. Revisitando a Pré-Escola (Organizadora). São Paulo: Cortez, 2005, 6ª ed.
GERALDI, Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010
HERNÁNDES, Fernando; VENTURA, Montserrat. A Organização do Currículo por Projetos de Trabalho. Porto Alegre: Artemed, 1998.
MONTUANO, Jessica; BOTELHO, Julia. Caderno de Campo. Niterói: UFF, 2017, 25/09/2017.
MOLINA, Simone. Narrativa de uma experiência de formação. Relatório de Pesquisa. Niterói: UFF, 2017, 45 pgs.
PÉREZ, SILVESTRI, Monica Ledo As teorias em movimento e a conversa como metodologia na formação de professoras. In: Revista Interinstitucional Artes de Educar, v.2, nº3. Rio de Janeiro: UNIRIO/UFRRJ/UERJ-FFP, 2016, pp:48-62
PNUD, IPEA. Atas do desenvolvimento humano nas regiões metropolitanas brasileiras. Brasília: PNUD, 2014, 120 pgs.
SOUZA, Solange Jobim de. Por uma crítica dos modos de subjetivação na cultura do consumo: crianças e adultos em ação. In: FONTENELLE, L. Criança e Consumo. Instituto Alana: São Paulo, 2016.
SOUZA, Luana Silva de. Narrativas, trocas, relações de afeto: experiências e aprendizagens num processo de formação em ação. Relatório de Pesquisa. Niterói: UFF, 2017. 53 pgs.
TEIXEIRA, Letícia dos Santos. Caderno de Campo. Registro de pesquisa. Niterói: UFF, 2016.
TEIXEIRA, Letícia dos Santos. Alegria na Escola. Uma utopia? Relatório de Pesquisa. Niterói: UFF, 2016b, 78 pgs.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.