Physical education in childhood education: between suspicious and autism diagnosis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p274

Abstract

This text sheds light on the evaluative and pedagogical practices that have been developed at Child Education Center Municipal Constelação and how Physical Education has helped children with Autism, and with Autism spectrum disorders hypothesis. The objective is to present this tension between suspicion and diagnosis, dialogues with families and referrals that occurred in 2017 and how Physical Education has contributed to overcoming the limitations imposed by autism, but also, valuing the potential of each subject. Families that accepted the instructions to investigate the behavior of their sons / daughters, and welcomed the suspicions raised by teachers and professionals involved in the education of the children, reported a significant improvement in overcoming barriers imposed by the disorder. Pedagogical interventions, even in the absence of an early diagnosis, collaborated to expand children's capacities and reduce the impacts of Autism spectrum disorders on communicative, social and behavioral dimensions.

Author Biography

Alexandre Freitas Marchiori, PMV-Prefeitura Municipal de Vitória

Mestre em Educação, Professor de Educação Física na Educação Infantil no município de Vitória. Doutorando em Educação Física PPGEF/UFES.

References

ANDRADE, Aline Abreu; COSTA, Ana Paula F. A importância do brincar para o desenvolvimento. (in:) CAMARGOS JUNIOR, Walter (Org.). Intervenção precoce no autismo: guia multidisciplinar de 0 a 4 anos. Belo Horizonte: Artesã, 2017.

AYOUB, Eliana. Reflexões sobre a Educação Física na Educação Infantil. Revista Paulista De Educação Física, (supl.4), 53-60, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: 2010.

CAMARGOS JUNIOR, Walter (Org.). Intervenção precoce no autismo: guia multidisciplinar de 0 a 4 anos. Belo Horizonte: Artesã, 2017.

GONRING, Adriana; DOTZAUER, Daniela (Orgs). Quem é meu filho? Autismo, Psicanálise e Arte. Vitória: PIPA, 2017.

GADIA, Carlos; BORDINI, Dionízioa; PORTOLESE, Joana. Estratégias de identificação: autismo – como identificar. (In:) Autismo e Realidade. Cartilha autismo e a educação. São Paulo: 2013. Disponível em: http://autismo.institutopensi.org.br/wp-content/uploads/manuais/Cartilha-AR-Out-2013.pdf. Acesso em: 09/12/2017.

GRANDIN, Temple; PENEK, Richard. O cérebro autista: pensando através do espectro. Rio de Janeiro: Record, 2015.

MARTINS, Lígia Martins. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

ORRÚ, Sílvia Ester. Aprendizes com autismo: aprendizagem por eixos de interesse em espaços não excludentes. Petrópolis, RJ: 2016.

THOMPSON, Travis. Conversa franca sobre autismo: guia para pais e cuidadores. Campinas, SP: Papirus, 2014.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins, 2005.

Published

2020-04-24