Fields of experience and the Brazilian BNCC: a critical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p73

Abstract

This presented work intends initiate a discussion about the conceptual bases of the Fields of Experience, proposal that the Curricular Common National Basis - BNCC brings like organization of the curriculum for the Early Childhood Education. The text goes through the origin of the proposal for work based on children's experiences based on the concept developed by the philosopher John Dewey, going through the influences on other curricular proposals that served as a model for Brazil. The author points out the contradiction between the original idea of the work with the project methodology from which it can be inferred the organization of early childhood education around fields of experience and the proposal presented by the BNCC, which brings a list of knowledge that should be taught to babies and to young children in each age group.

Author Biography

Fábio Hoffmann Pereira, Universidade Federal de Alagoas/Campus Arapiraca

Professor na área de Educação Infantil do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Alagoas. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2004), mestrado (2008) e doutorado (2015) em Educação pela Universidade de São Paulo. Tem experiência de 19 anos na Educação Básica como professor dos anos iniciais do ensino fundamental, coordenador pedagógico e diretor de escola. Na pesquisa em Educação, tem aproximações com as seguintes temáticas: Relações de Gênero e Educação, Desempenho Escolar, Educação Infantil e Sociologia da Infância. 

Currículo completo disponível em: http://lattes.cnpq.br/8219210643690106

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Published

2020-04-24