Fields of experience or field of the experience?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p90

Abstract

The theme of this article is the fields of experience, which, since 1991, and also in the "National indications...", argue, in an original way, about the offering of knowledge from the Italian early childhood school. It intends to show how the “Indications” are the provisional result of a long and potent tendency to didacticize the early childhood school, shaping it to the evaluative logics of the school that follows. The fields of experience, with their 30 years of life and their centrality, register, in an exemplary fashion, the realization of this trend, legible in later versions, mainly operational, that have been received little by little in ministerial texts, until they have reached the " Indications" in effect. The linguistic provocation of the title refers to the twist to which the concept of fields of experience is submitted, the aporias to which it leads, and finally, to a different and possible way to think about it and use it. The article ends, as a post-scriptum that has become urgent due to the circumstances, with some preliminary considerations about how the COVID-19, shutting down the schools as a physical place, along with its unveiling character, problematically obliges everyone to rethink their own options.

Author Biography

Danilo Russo, Scuola dell'infanzia - Prefeitura de Roma

Professor de pré-escola pública na cidade de Roma

References

ITALIA. Decreto Presidente Repubblica 10 settembre 1969, n. 647. Orientamenti dell'attività educativa nelle Scuole Materne Statali. 1969.

ITÁLIA. Ministério da Instrução Pública. “Campos de experiência educativa” do documento “As novas orientações para a nova escola da Infância”. Itália, 1991. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, pp. 247-271. 2015.

ITÁLIA. Ministério da Instrução Pública. “Campos de experiência educativa” do documento “As novas orientações para a nova escola da Infância”. Itália, 1991. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart (Org.). Grandes políticas para os pequenos. Cadernos Cedes. Campinas: Papirus, no 37, 1995. p. 68- 100.

ITALIA. Ministério da Instrução Pública. Indicazioni Nazionali per i Piani Personalizzati delle Attiviti Educative nelle Scuole dell'Infanzia. 2004.

ITALIA. Ministero della Pubblica Istruzione. Nuove indicazioni per il curricolo della scuola della infanzia e del primo ciclo di istruzione. 2007.

ITÁLIA. Ministério da Instrução e da Universidade e da Pesquisa. Indicações nacionais para o currículo da escola da infância e do primeiro ciclo de instrução. Itália, 2012. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de (orgs). Campos de Experiência na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015. p.15-183.

RUSSO, Danilo. De como ser professor sem dar aulas na escola da infância. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart (Org.). O coletivo infantil em creches e pré-escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007, p. 67-93.

RUSSO, Danilo. De como ser professor sem dar aulas na escola da infância (II). In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de e MELLO, Suely Amaral (org). Territórios da Infância: linguagens, tempos e relações para uma pedagogia para as crianças pequenas. Araraquara: Junqueira e Marin editores, 2007. p. 57-83.

RUSSO, Danilo. De como ser professor sem dar aula na escola da infância (III). Revista eletrônica de Educação - Reveduc. São Carlos, Ufscar: v 2, n. 2, 2008. p.149-174.

Published

2020-04-24