Self-care, take care of others as well as environment experience, in several narratives of children’s education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p232

Abstract

The goal of this work is to describe about some experience of self-care, take care about others as well as the environment, expressed by children through their interactions, kids games and their multiples languages. Personal experience  report of a teacher of a 2-3 years kids group, in a early childhood education institution  located in Great São Paulo , who  filled conversations, drawings and scenes of children interacting and playing games, while observing  these activities in partnership with a  specialist in kids take care, under social-historical and anthropology authors support. It has been concluded that all the care process, took part of all the interactions and kid’s games, besides integrating several  knowledges.

References

ALMEIDA FILHO, Naomar. Transdisciplinaridade e Saúde Coletiva. Ciência e Saúde Coletiva, v 11,n1/2,1997.

BASTOS, Alice Beatriz Barretto Izique. Wallon e Vygotsky: psicologia e educação. São Paulo: Loyola, 2014.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n.19, pp.20-28. ISSN 1413-2478. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 01 fev.2020.

BRASIL. Ministério da Educação. A Educação Infantil na Base Nacional Comum Curricular. Base Curricular Nacional Comum. Brasília, 2018. Disponível em: www.basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 25 ago. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (Parecer CNE/CEB nº 20/09). Secretaria de Educação Básica – Brasília: MEC, SEB, 2010. 36 p.: il. ISBN: 978-85-7783-048.

DAMASIO, Antonio. O mistério da consciência: do corpo e das emoções ao conhecimento de si. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

DIAS NETA, Anísia Gonçalves. O cuidado de si e a experiência: (re)existências na educação, Caderno Walter Benjamin, v.17, p. 94-110, 2016.

EDWARDS, Carolyn. ;et al. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na Educação da Primeira Infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. 320p.

EDWARDS, Carolyn. ;et al. As cem linguagens da criança:a experiência de Reggio Emilia em transformação. Volume 2. Porto Alegre: Penso, 2016.

GALVÃO, Izabel. Henry Wallon, uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. 17 ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

GONZALEZ-MENA, Janet. O cuidado com bebês e crianças pequenas na creche: um currículo de educação e cuidados baseado nas relações qualificadas. 9 ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

HEVESI, Katalin. A Participação da Criança no Cuidado de seu Corpo. In: FALK, J. (org.). Educar os Três Primeiros Anos: A Experiência de Lóczy. Araraquara: JM, 2004.

HOUZEL, Suzana Herculano. O todo e as partes. Folha de S.Paulo [Internet]. 14 de maio de 2014. http://www1.folha.uol.com.br/colunas/suzanaherculanohouz el/2014/05/1460465-o-todo-e-as-partes.shtml. Acesso em: 17 de fevereiro de 2020.

IVIC, Ivan. Lev Semionovich Vygotsky. Trad. José Eustáquio Romão. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010. 140 p. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4685.pdf. Acesso em: 25 ago. 2019.

KRAMER, Sônia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa. Revista Quadrimestral – julho 2002, nº 116. São Paulo: FCC, 2002, p. 41-59. http://www.scielo.br/pdf/cp/n116/14398.pdf. Acesso em: 01 fev.2020.

LAMEIRÃO, Luiza; ECKSCHMIDT, Sandra. Bola e boneca. São Paulo: João de Barro, 2015.

MARANHÃO, Damaris.Gomes.; et al. Observar para integrar saúde e educação. Revista Veras, v.5, n.2, p. 133-147, julho/dezembro, 2015. Disponível em: www.veracruz.edu.br. Acesso em 25 ago. 2019.

MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: MAUSS, M. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 399-420.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos.;et al. O Trabalho do professor de Educação Infantil. 3 ed. São Paulo: Ed. Biruta, 2019.

WALLON, Henri. Psicologia e educação da criança. Lisboa: Veja, 1979.

WALLON, Henri. O papel do outro na consciência do eu. In: Werebe, M. J. G.; Nadel- Brulfert, J. Henry Wallon. São Paulo: Ática, 1986.

WINNICOTT, Donald Woods. Natureza humana. Rio de Janeiro: Imago, 1990.

VISSER, Margaret. O ritual do jantar. São Paulo: Editora Campus, 1998.

Published

2020-04-24