Immigration and childhood education: analysis of the relationship between EMEI and family from the report of a Bolivian mother

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e73276

Abstract

In this article, we discuss some elements that contribute to the understanding of the presence of immigrant children or of immigrant origin, in Early Childhood Education, based on the narrative of an immigrant mother. The concepts of diversity, identity and difference were analyzed, trying to understand them as necessary categories for the study of the dynamics established from the presence of immigrant children at school. To get to know the problem from the family's perspective, we developed a script of questions that led to an interview with a Bolivian mother who has young children enrolled in Early Childhood. The results of the interview showed that xenophobia situations persist, which manifest themselves through pejorative nicknames in relation to the phenotype, origin and customs, and dialogues with the debates necessary to build welcoming strategies.

References

ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA. Fabiana de. As relações étnico-raciais e a Sociologia da infância no Brasil: alguns aportes. In: Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. Maria Aparecida Silva Bento (org.). São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades - CEERT, pp. 47-54. 2012.

ALEXANDRE, Ivone; ABRAMOWICZ, Anete. Inserção escolar: Crianças migrantes do Haiti nas creches e escolas de Sinop MT. Périplos. Revista de Estudos Sobre Migrações. 184-197. V. 1. N. 1. 2017.

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BRAGA, Adriana de Carvalho Alves. Imigrantes latino-americanos na escola municipal de São Paulo: sin pertenencias, sino equipaje - formação docente, o currículo e cultura escolar como fontes de acolhimento. 2019. 293 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura. Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004.

BRASIL. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica – Brasília: MEC/SEB, 2009.

BRASIL. Lei 13.445/17. Institui a Lei de Migração. 2017.

BUITRAGO, Jairo. Eloisa e os bichos. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2013.

CANDAU, Vera Maria. Somos tod@s iguais? Escola, discriminação e educação em direitos humanos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

CANDAU, Vera Maria. Educação intercultural: entre afirmações e desafios. In: Currículo, disciplinas escolares e cultura. Antonio Flavio Moreira, Vera Maria Candau (orgs.). Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CARVALHO, Silvia Pereira de. Os primeiros anos são para sempre. In: Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. Maria Aparecida Silva Bento (org.). São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades - CEERT, pp. 81-97. 2012.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na Educação da Primeira Infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

DIAS, Elaine Teresinha Dal Mas; SOUZA NETO, João Clemente de Multiculturalismo em educação: O atendimento escolar de alunos bolivianos e descendentes. Dialogia. São Paulo, n. 29, p. 83-94, mai./ago. 2018.

GADOTTI, Moacir. Diversidade cultural e educação para todos. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

MAGALHÃES, Giovanna Modé. Fronteiras do direito humano à educação: um estudo sobre os imigrantes bolivianos nas escolas públicas de São Paulo. 2010. 184 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2010.

NASCIMENTO. Maria Letícia Barros Pedroso. Entre as culturas escolares e as culturas infantis: pequena infância e pesquisa. In: Entre crise e euforia: práticas e políticas educativas no Brasil e em Portugal. MELO, Benedita Portugal e; DIOGO, Ana Matias; FERREIRA, Manuela; LOPES, João Teixeira; GOMES, Elias Evangelista (orgs.). Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto. 285-307. 2014.

NASCIMENTO, Maria Letícia; MORAIS, Carolina Grandino Pereira de. (In) visibilidade das crianças imigrantes na cidade de São Paulo: questões para pensar a cidadania da pequena infância. Espaço Pedagógico: Passo Fundo, v. 27, n. 2, p. 437-458, maio/ago. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Convenção Internacional sobre a Proteção dos Direitos de Todos os Trabalhadores Migrantes e dos Membros das suas Famílias. Resolução 45/158 de 18 de dezembro de 1990.

OTAVALO, Lucila Lema. Los rituales de la cotidianidad. Revista Yachaikuna, 1, marzo 2001.

RODRIGUES, Leda Maria de Oliveira. Escola-território, desterritorialização e análises educacionais. Revista Ponto e Vírgula - PUC SP, nº. 20, p. 56-82. 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecología de saberes. In: Epistemologias do Sul. Boaventura de Sousa Santos, Maria Paula Menezes (orgs.) São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, José Paulo Ferreira dos. Deslocamentos e fronteiras no livro-álbum Tenho medo, de Ivar da Coll. 2019. 42 f. Trabalho de conclusão de curso (Lato Sensu) - Pós-graduação “Livros, crianças e jovens: teoria, mediação e crítica”, Instituto Vera Cruz, 2019.

SILVA, Ana Paula. ¡No hablamos español! Crianças bolivianas na educação infantil paulistana. Saarbrucken, Alemanha: Novas Edições Acadêmicas, E-book. 2016.

SPIGOLON, Nima I. Nunca voltamos, sempre chegamos- reflexões sobre processos e situações de deslocamento fora do país de origem. In: Educação e Migrações Internas e Internacionais: um diálogo necessário. Débora Mazza, Kátia Norões (orgs.). Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2016.

QVORTRUP, Jens. Visibilidades das crianças e da infância. Linhas Críticas. Brasília, v.20, n. 41, p.23-42, jan./abr. 2014.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

WALDMAN, Tatiana Chang. O acesso à educação escolar de imigrantes em São Paulo: a trajetória de um direito. 2012. 236 f. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2012.

Published

2021-03-12