Constituent elements of playing activity: imagination and imitation as a synthesis in child action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p770

Abstract

The present article is part of a research on the importance of the playing activities for children in preschool age. Our goal is to present elements that justify considering it as the main activity of this period of children's lives, as well as to understand the role that imagination and imitation play in the actions performed during play. To do this, we initially presented the concept of activity and main activity, based on the studies by Vigotski, Leontiev and Elkonin. Then, we discuss how imagination and imitation are a unit at the moment of the play activity, and so resulting in the child's actions during the activity. At the end of the text, we present our understanding that it is through this activity that pre-school children take ownership of typically human activities and culture, representing in the social role plays the relationships in which they participate, and putting into action the senses produced through the experiences that creates the content of imagination and imitation.

Author Biography

Patrícia Gnoatto, Unioeste - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professora da rede píblica municipal de Itapejara D'Oeste, mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE/FB.

References

ARCE, Alessandra; BALDAN, Merilin. A criança menor de três anos produz cultura? Criação e reprodução em debate na apropriação da cultura por crianças pequenas. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia (orgs). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009.

ARCE. Alessandra; SIMÃO, Rosimeri. A psicogênese da brincadeira de papéis sociais e/ou jogo protagonizado na psicologia do jogo de D. B. Elkonin. In: ARCE, Alessandra; DUARTE, Newton. (orgs). Brincadeiras de papéis sociais na educação infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Xamã, 2006.

DAVIDOV, Vasily Vasilievich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Moscú: Editorial Progreso, 1988.

ELKONIN, Daniil Barosovich. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infância. In: La psicologia evolutiva y pedagogica en la URSS - Antologia. Moscú: Editorial Progreso, 1987.

ELKONIN, Daniil Barosovich. Psicologia do Jogo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009 - 2ª edição.

FERNANDES, Florestan. As “Trocinhas” do Bom Retiro: contribuição ao estudo folclórico e sociológico dos grupos infantis. Pro-Posições, v. 15, n.1 (43) – jan/abr. 2004.

FERNANDES, Vera Lúcia Penzo. Uma leitura sócio-histórica da imitação no processo de ensino e aprendizagem. Anais 30ª Reunião da ANPED, GE 01: Educação e Arte, 2007; Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/grupo_estudos/GE01-3527--Int.pdf acesso: 01/07/2019.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. – 6 ed. São Paulo: Perspectiva, 2010. Trad. João Paulo Monteiro.

IGNATIEV, Ivan. La Imaginación. In: SMIRNOV, Anatoli. Psicología. México: Editorial Grijalbo, S/A – 1978.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich.; LURIA, Alexander Romanovich.; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11ª ed. São Paulo: Ícone, 2017b. p.119-142.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich.; LURIA, Alexander Romanovich.; LEONTIEV, Alexis N Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11ª ed. São Paulo: Ícone, 2017a. p. 59-83. Trad. Maria da Penha Villalobos.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, Andréa; PUENTES, Roberto (orgs). Ensino desenvolvimental: Antologia – livro 1. Uberlândia, MG: EDUFU, 2017c.

MUKHINA, Valéria. Psicologia na Idade Pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

OLIVEIRA, Betty Antunes. Fundamentos filosóficos marxistas da obra vigotskiana: a questão da categoria de atividade e algumas implicações para o trabalho educativo. IN: MENDONÇA, Sueli Guadalupe de Lima; MILLER, Stela (orgs). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. 2 ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Marília, SP: Cultura Acadêmica, 2010.

RIGON, Algacir José; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; MORETTI, Vanessa Dias. Sobre o processo de humanização. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo (org.). A Atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. - 2 ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

ROSSLER, João Henrique. O papel da brincadeira de papéis sociais no desenvolvimento do psiquismo humano. In: ARCE, A.; DUARTE, N. (orgs). Brincadeiras de papéis sociais na educação infantil: as contribuições de Vigotski, Leontiev e Elkonin. São Paulo: Xamã, 2006.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A brincadeira e seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais. ISSN: 1808-6535 /Junho de 2008.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e Criação na Infância: ensaio psicológico: livro para professores. Trad. Zoia Prestes. – São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. O Desenvolvimento Psicológico na Infância. Trad. Claudia Berliner. – São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKI, Lev. Semenovich. Problemas de la psicología infantil. In: VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas IV. 1996.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. El problema del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VYGOTSKI, Lev Semenovich. Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. OBRAS ESCOGIDAS III. Madrid: Visor, 1991.

Published

2020-11-05