Male Teachers in Early Childhood Education: narratives, encounters and avoidances between bodies, games and care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p605

Abstract

The narratives of male teachers of Early Childhood Education about the impositions and expectations given to them and to female teachers in the exercise of teaching, in these public, educational and collective spaces, are the center of this article. Produced through semi-structured interviews and problematized in the light of research in the field of Early Childhood Education and social studies of childhood, such as gender studies, reveal different ways that sexism and gender discrimination can impact the performance of teachers, such as the need to continually legitimize their professional skills and the surveillance and/or denial of the dimension of care. In addition, teachers reveal and acknowledge promoting and provoking bodily different experiences and games with children, contributing to the expansion of reflections about playful dimension in teaching, to the appreciation and recognition of male teachers and for a Pedagogy of Early Childhood Education in which to take care and educate small girls and boys is inextricably linked to male and female teachers.

Author Biography

Viviane Soares Anselmo

.

References

ANSELMO, Viviane Soares. Educação infantil, dimensão brincalhona, gênero e profissão docente: o que professoras e professores têm aprendido com meninas e meninos pequenas/os? Dissertação de Mestrado, FEUSP, São Paulo, 2018.

BADINTER, Elizabeth. Sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

BECCHI, Egle. Ser menina ontem e hoje: notas para uma pré-história do feminino. Pro-Posições. Campinas/SP, FE-UNICAMP, v.14, n.3 (42): p. 41-52, set./dez., 2003.

BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna (orgs.). Manual de educação infantil de 0 a 3 anos. 9ª ed., Porto Alegre/RS: Artes Médicas, 1998.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand, 1999.

BRASIL. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília/DF: MEC, SEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12579%3Aeducacao-infantil&Itemid=859. Acesso em: 15/09/2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília/DF, MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12579%3Aeducacao-infantil&Itemid=859. Acesso em: 15/09/2020.

CAMPOS, Maria Malta; GROSBAUM, Marta; PAHIM, Regina e ROSEMBERG, Fúlvia. Profissionais de Creche. Caderno Cedes. Campinas/SP, CEDES, n.9, p. 39-66, 1991.

CARDOSO, Frederico Assis. Homens fora de lugar? A identidade de professores homens na docência com crianças. 30ª Reunião Anual da ANPED. GT 23, Caxambú/MG, 2007. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT23-3550--Int.pdf. Acesso em: 04/05/2020.

CARVALHO, Marília Pinto de. Vozes masculinas numa profissão feminina. Revista Estudos Feministas. Florianópolis/SC, v. 6, n.2, p. 406-424, 1998.

CERISARA, Ana Beatriz. Professoras de educação infantil: entre o feminino e o profissional. 2ª ed., São Paulo: Cortez, 2002.

CITELI, Maria Teresa. Fazendo diferenças: teorias sobre gênero, corpo e comportamento. Revista Estudos Feministas. Florianópolis/SC, n.9(1), p.131-145, 2001.

DUARTE JR., João-Francisco. O sentido dos sentidos: a Educação (do) sensível. Tese de Doutorado, FE-UNICAMP, Campinas/SP, 2010.

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre/RS: Artes Médicas, 1999.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Educação Pré-Escolar e Cultura. 2ª ed. Campinas/SP: Editora da UNICAMP; São Paulo: Cortez, 1999.

FERNANDES, Isabela Signorelli. Brincadeira, corpo e movimento: um estudo sobre a dimensão brincalhona dos professores da Educação Infantil. Trabalho de Iniciação Científica, Pedagogia, FEUSP, São Paulo, 2014.

FINCO, Daniela. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-Posições. Campinas/SP, FE-UNICAMP, v.14, n.3 (42), p. 89-101, set./dez. 2003.

FINCO, Daniela. A educação dos corpos femininos e masculinos na Educação Infantil. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de (org.). O coletivo infantil em creches e pré-escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007, p. 94-119.

GHEDINI, Patrizia. Entre a experiência e os novos projetos: a situação da creche na Itália. In: ROSEMBERG, Fúlvia; CAMPOS, Maria Malta (orgs.). Creches e pré-escolas no Hemisfério Norte. São Paulo: Cortez e FCC, 1994, p.189-209.

GOELLNER, Silvana Vilodre. A produção cultural do corpo. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (orgs.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9ª ed., Petrópolis/RJ: Vozes, 2013, p. 30-42.

IZQUIERDO, Maria Jesús. Uso y abuso del concepto de género. In: VILANOVA, Mercedes (org.). Pensar las diferencias. Universidad de Barcelona, 1994, p.31-53.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 11ª ed., Petrópolis/RJ: Vozes, 2010.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Pedagogia da animação. Campinas/SP: Papirus, 1990.

PRADO, Patrícia Dias. As crianças pequenininhas produzem cultura? Considerações sobre educação e cultura infantil em creche. Pro-Posições. Campinas/SP, FE-UNICAMP, v.10, n.1(28), p. 110-118, 1999a.

PRADO, Patrícia Dias. Dar voz e ouvidos às crianças pequenininhas: a dimensão brincalhona em cena. Cadernos de Educação de Infância. Lisboa/PT: APEI, n.49, jan./mar., p.39-40, 1999b.

PRADO, Patrícia Dias. Quer brincar comigo? Pesquisa, brincadeira e Educação Infantil. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri; PRADO, Patrícia Dias (orgs.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3ª ed., Campinas/SP: Autores Associados, 2009, p.93-111.

PRADO, Patrícia Dias. Por uma Pedagogia da Educação Infantil de corpos inteiros. In: MELO, José Carlos de; CHAHINI, Thelma Helena Costa (orgs.). Reflexões e práticas na formação continuada de professores da Educação Infantil. São Luís/MA: EdUFMA, 2015. p. 205-219.

PRADO, Patrícia Dias; ANSELMO, Viviane Soares. Masculinidades, feminilidades e dimensão brincalhona: reflexões sobre gênero e docência na Educação infantil. Pro-Posições. Campinas/SP, FE-UNICAMP, v.30, 2019. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010373072019000100555&lng=en&nrm=iso. Acesso em 06/07/2020.

PRADO, Patrícia Dias; ANSELMO, Viviane Soares. “A brincadeira é o que salva”: dimensão brincalhona e resistência das creches/pré-escolas da USP. Educação e Pesquisa, São Paulo, FEUSP, v.46, 2020. Disponível em http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/169852/160733. Acesso em: 06/08/2020.

RAMOS, Joaquim. Um estudo sobre os professores homens da Educação Infantil e as relações de gênero na rede municipal de Belo Horizonte/MG. Dissertação de Mestrado, PUC Minas, Belo Horizonte/MG, 2011.

RAMOS, Joaquim. O ingresso e a permanência de professores homens na Educação Infantil: a desconstrução de lugares fixos. 2013. Disponível em:

http://estatico.cnpq.br/portal/premios/2013/ig/pdf/ganhadores_9edicao/Cat_M_Doutorado/JoaquimRamos.pdf. Acesso em: 04/05/2014.

ROSEMBERG, Fúlvia; AMADO, Tina. Mulheres na escola. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 80, p. 62-74, 1992.

ROSEMBERG, Fúlvia; SAPAROLLI, Eliana. O homem como educador infantil. Reunião da ANPOCS, 20. Anais [...] Caxambu/MG: ANPOCS, 1996.

SAYÃO, Deborah Thomé. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões referentes à Educação Infantil e à Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas/SP, v. 23, n. 2, p. 55-67, jan. 2002.

SAYÃO, Deborah Thomé. Pequenos homens, pequenas mulheres? Meninos, meninas? Algumas questões para pensar as relações entre gênero e infância. Pro-Posições. Campinas/SP, FE-UNICAMP, v.14, n.3, p. 67-88, set./dez. 2003.

SAYÃO, Deborah Thomé. Relações de gênero e trabalho docente na Educação Infantil: um estudo de professores em creche. Tese de Doutorado. UFSC, Florianópolis/SC, 2005.

SCOTT, Joan Wallach. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre/RS, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.

SIEBERT, Renate. O adulto frente à criança: ao mesmo tempo igual e diferente. In: BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna (orgs.). Manual de educação infantil de 0 a 3 anos. 9ª ed. Porto Alegre/RS: Artes Médicas, 1998. p. 77-87.

TORRÃO FILHO, Amilcar. Uma questão de gênero: onde o masculino e o feminino se cruzam. Cadernos Pagu. Campinas/SP, UNICAMP, jan./jun., p.127-152, 2005.

VIANNA, Claudia Pereira. A feminização do magistério na educação básica e os desafios para a prática e a identidade coletiva docente. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (org.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília/DF: Abaré, p. 159-180, 2013.

WADA, Maria José Figueiredo Ávila. A professora de creche: a docência e o gênero feminino na educação infantil. Pro-Posições. Campinas/SP, FE-UNICAMP, v.14, n.3 (42), p.53- 65, set./dez. 2003.

Published

2020-11-05