Preschool practitioners in Sweden: limitations and possibilities on sharing of tasks between men and women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p341

Abstract

This article has as aim to bring a discuss about the division of pedagogical work between male and female practitioners in preschool groups in Sweden. The main proposal of this article is to analyze the similarities and differences between these practitioners. Thereby we analyze and discuss how responsibilities and tasks are divided between these practitioners in the preschools’ everyday practices. Furthermore, the category “gender” based on Judith Butler’s studies was used as main theorical concept. The study was conducted in two different preschool groups, in which 9 practitioners participated, 7 females and 2 males. Field observations at the groups were used as method in order to be able to get knowledge on how these task divisions were understood by the preschool practitioners. The results based on the field observations and supported by gender studies, indicate that there is no homogeneity of practices among the investigated practitioners, since the female practitioners are mostly responsible to establish rules with the children.

Author Biographies

Ricardo Gonçalves de Sousa, Universidade de Örebro

Departamento de Humanas, Educação e Ciências Sociais

Weslei Lopes da Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais / Famart

Departamento de Educação

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília-DF, MEC, 1998.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. RJ: Ed. Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós, 2005.

BUTLER, Judith. Deshacer el gênero. Buenos Aires: Paidós, 2006.

CARVALHO, Marília Pinto. No coração da sala de aula: gênero e trabalho docente nas séries iniciais. São Paulo: ED. Xamã, 1999.

CARVALHO, Marília Pinto. Gênero na análise sociológica do trabalho docente: um palco de imagens. In: PEIXOTO, Ana Maria Casassanta, PASSOS, Mauro (Orgs.) A escola e seus atores – educação e profissão docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 89-114.

CORRÊA, Bianca Cristina. Considerações sobre qualidade na educação infantil. Cadernos de Pesquisa, n. 19, jul., p. 85-112, 2003.

CRUZ, Elizabete Franco. “Quem leva o nenê e a bolsa?”: o masculino na creche. In: ARRILLA, Margareth; RIDENTI, Sandra G. Unbehaum; MEDRADO, Benedito (Orgs). Homens e Masculinidades: outras palavras. SP: ECOS/Ed 34, 1998.

DE LAURETIS, Teresa. A tecnologia de gênero. In: HOLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica cultural. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

ERIKSSON, Anitta. Förskollärarens förtydligade ansvar - en balansgång mellan ett demokratiskt förhållningssätt och att utöva yrkeskunskap. Journal of Nordic Early Childhood Education, Finlândia, v. 7, t. 7, p. 1-17, 2014.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 26 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

GANNERUD, Eva. Lärares liv och arbete i ett genusperspektiv. Stockholm: Liber, 2001.

GANNERUD, Eva. Lärararbetets relationella praktiker. Ett genusperspektiv på lärares arbete (IPD-rapporter, 2003:04). Göteborg: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, 2003.

GONÄS, Lena; LINDGREN, Gerd; BILDT, Carina (Org.). Könssegregering i arbetslivet. Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 2001.

HAVUNG, Margareta. Anpassning till rådande ordning. En studie av manliga förskollärare i förskoleverksamhet. 2000. Tese (Doutorado em Educação) - Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan i Malmö, Malmö, 2000.

HEARN, Jeff; PRINGLE, Keith. Men, masculinities and children: Some European perspectives. Critical Social Policy, SAGE publications: Londres, Califórnia e Nova Déli, v. 26, t. 2, p. 365-389, 2006.

JALMERT, Lars. Utbildning, kön och makt. In: FRANCK, Olof (Org.). Genusperspektiv i skolan – om kön, kärlek och makt. Lund: Studentlitteratur, 2007. p. 107-121.

MOTEVASEL, Ingrid Nilsson. Genusperspektiv på yrkesmässiga relationer – Omsorg i mans- och kvinnodominerade yrken. Lund: Studentlitteratur, 2002.

NORDBERG, Marie. ”Kvinnlig maskulinitet” och ”manlig femininitet”. En möjlighet att överskrida könsdikotomin? Kvinnovetenskaplig tidskrift, Suécia, v. 1-2, t. 4, p. 48-65, 2004.

NORDIN-HULTMAN, Elisabeth. Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande. Stockholm: Liber, 2004.

ROBERTSSON, Hans. Maskulinitetskonstruktion, yrkesidentitet, könsegregering och jämställdhet. Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 2003.

SANDBERG, Anette; PRAMLING-SAMUELSSON, Ingrid. An Interview Study of Gender Differences in Preschool Teachers’ Attitudes Toward Children’s Play. Early Childhood Education Journal, Internacional, v. 32, t. 5, p. 297-305, 2005.

SAPAROLLI, Eliana. Educador infantil: uma ocupação do gênero feminino. Dissertação (Mestrado em Educação). São Paulo: PUC-São Paulo, 1997.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. In: Educação e realidade. Porto Alegre, n. 16, p. 5-19, jul.dez. 1990.

SILVA, Weslei Lopes. Homens na roda: vivências e interações corporais nas séries iniciais da Educação Básica. Dissertação (Mestrado em Educação). Belo Horizonte: PUC-Minas, 2006.

SILVA, Weslei Lopes. O sexo incorporado na web: cenas e práticas de mulheres strippers. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Belo Horizonte: PUC-Minas, 2014.

SKOLVERKET. Departamento de Educação da Suécia. PM – Barn och personal i förskolan hösten 2016. Stockholm: Skolverket, 2017. Disponível em: https://www.skolverket.se/publikationsserier/beskrivande-statistik/2017/pm---barn-och-personal-i-forskolan-hosten-2016. PDF. Acesso em: 17 nov. 2019.

SKOLVERKET. Departamento de Educação da Suécia. Läroplanen för förskolan. Stockholm: Skolverket, 2018. Disponível em: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf. Acesso em: 03 mai. 2020.

SUMSION, Jennifer. Negotiating Otherness. A male early childhood educator’s gender positionering. International Journal of Early Years Education, Internacional, v. 8, t. 2, p. 129-140, 2000.

TALLBERG BROMAN, Ingererd. Pedagogiskt arbete och kön: med historiska och nutida exempel. Lund: Studentlitteratur, 2002.

VALE DE ALMEIDA, Miguel. Corpo presente: antropologia do corpo e da incorporação. VALE DE ALMEIDA, Miguel. Corpo presente: treze reflexões antropológicas sobre o corpo. Portugal: Celta, 1996.

VETENSKAPSRÅDET. God forskningssed. Publicações Vetenskapsrådet, 2017 Disponível em: https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html. PDF. Acesso em: 17 nov. 2019.

WESTLUND, Ingrid. Hermeneutik. In: FEJES, Andreas; Thornberg, Robert (Org.), Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber, 2015, p. 71-89.

WOHLGEMUTH, Ulla Gerner. Why do men choose to become pedagogues? A profession continuously in pursuit of males colleages. European Early Childhood Education Research Journal, Internacional, v. 23, t. 3, p. 392-404, 2015.

Published

2020-11-05