Men and children: bodies and sexualities in the swimming pool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p684

Abstract

This article aims to address the current debate about men in early childhood education, shedding light to issues about gender and sexuality of children's bodies when in contact with adult men in the swimming pool. For this purpose, it focuses in a particular ethnography during classes for babies and children at one the aquatic center, in order to tension ideas and prejudices instituted in discourses about sex, gender and sexuality. The research has concluded that sexual and gender sexual markers operate, and besides, when more children rise on the hierarchy of learning of swimming techniques, more themes related to the sexualized body become taboos for adults involved in this process.

References

ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA, Fabiana. A sociologia da infância no Brasil: uma área em construção. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 39-52, jan./abr. 2010. Disponível em < http://www.ufsm.br/revistaeducacao >. Acesso em 10 jul 2020.

ARIÈS, Phillippe. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. 2ª ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.

BEE, Helen. A criança em desenvolvimento. Trad. Cristina Monteiro. 12ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

BEINEKE, Viviane. Culturas infantis e produção de música para crianças: construindo possibilidades de diálogo. In: Actas do I Congresso em Estudos da Criança: Infâncias Possíveis, Mundos Reais. Universidade do Minho, Portugal. 2008. p. 01-15.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento, Porto Alegre, Editora Zouk, 2007.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, Guacira L. O Corpo Educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. Disponível em < https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/1230/Guacira-Lopes-Louro-O-Corpo-Educado-pdf-rev.pdf?sequence=1>.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002. p. 19-32.

BUJES, Maria I. Edelweiss. Infância e Maquinarias. Doutorado (tese). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 2001.

BUSS-SIMÃO, Márcia. Relações sociais na educação infantil: olhar sobre o corpo e os sentimentos. Educação, 37(1), 101-109, 2014.

CARDOSO, Daniel. Notas sobre a criança transviada: considerações queerfeministas sobre infâncias. Periódicus, Salvador, n. 9, v. 1, maio-out/2018. p. 214-233. Disponível em < https://www.researchgate.net/publication/325804532_Notas_sobre_a_Crianca_transviada_consideracoes_queerfeministas_sobre_infancias >. Acesso 01 jan 2019.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. Revista de Antropologia, 1996, v. 39, n. 1 (1996), p. 13-37.

CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. 'Cultura' e cultura: conhecimentos tradicionais e direitos intelectuais. In: CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. Cultura com aspas e outros ensaios. São Paulo, Cosac Naify, 2009. p. 311-373.

CHAMBERLAIN, Prudence. The Feminist Fourth Wave: Affective Temporality (e-Book). London: Palgrave Macmillan, 2017.

CLIFFORD, James. Sobre a Autoridade Etnográfica (pp. 17-62). In: A Experiência Etnográfica: antropologia e literatura no século XX. RJ: editora UFRJ, 1998.

CONNELL, Robert W. Masculinities. 2nd ed. Berkeley: University of California, 2005.

CORSARO, William A. Métodos etnográficos no estudo da cultura de pares e das

transições iniciais na vida das crianças. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maira Almeida (orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.

DELEUZE, Gilles. A imanência: uma vida... Revista Educação & Realidade. 27(2):10-18 jul./dez 2002. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/7182897/Deleuze-Gilles-A-Imanencia-Uma-Vida >, acesso em 10 fev 2020.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol 1. Trad. Aurélio Neto e Celia Costa. São Paulo, Editora 34, 2010.

DE OLIVEIRA LEMOS, Rosalia. Os feminismos negros: a reação aos sistemas de opressões. Revista Espaço Acadêmico, v. 16, n. 185, p. 12-25, 2016. Disponível em < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/33592 >. Acesso em 05 jun 2020.

ERGAS, Yasmine. O sujeito mulher: o feminismo dos anos 1960 a 1980. In: DUBY, Georges; PERROT, Michelle. História das Mulheres no Ocidente. Porto: Edições Afrontamentos. São Paulo/Ebradil, 1995. p. 582-611.

FAVRET-SAADA, Jeanne. Ser afetado. Cadernos de Campo, n. 13: 155-161, 2005.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel de Ramalhete. 28a. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber I. 8. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985

GEERTZ, Clifford. Obras e vidas – o antropólogo como autor. Trad. Vera Ribeiro. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Bela, Feminina e Maternal: imagens da mulher na Revista de Educação Physica. Ijuí: Unijuí, 2003.

GOTTLIEB, Alma. Para onde foram os bebês? Em busca de uma antropologia de bebês (e de seus cuidadores). Psicologia USP, São Paulo, jul/set, 2009, 20 (3), p. 313-336.

LAQUEUR, Thomas. Inventando o sexo: corpo e gênero dos gregos a Freud. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2001.

LE BRETON, David. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. 5ª edição. Trad. Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 2011.

MACHADO, Igor J. de Renó. Sobre bebês e totemismo. Mana, 12 (2): 389-418, 2006.

MARANHÃO Filho, Eduardo M. A.; DE FRANCO, Clarissa. “Menino veste azul e menina, rosa” na Educação Domiciliar de Damares Alves: As ideologias de gênero e de gênesis da “ministra terrivelmente cristã” dos Direitos Humanos. Revista Brasileira de História das Religiões, v. 12, n. 35, 2019. p. 297-337. Disponível em < http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RbhrAnpuh/article/view/48106>. Acesso em 08 jul 2020.

MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Cosac & Naify, 2003. p. 399-422.

MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida (Orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.

ORTNER, Sherry. Poder e projetos: reflexões sobre a agência. In: GROSSI, Miriam P.; ECKERT, Cornelia; FRY, Peter (orgs). Conferências e diálogos: saberes e práticas antropológicas. Goiânia: Nova Letra, 2006.

OWEN, Charlie. Men in the nursery. In: BRANNEN, Julia; MOSS, Peter (Ed.). Rethinking Children’s Care. Open University Press, 2003. p. 99-113.

PEETERS, Jan et al. Including men in early childhood education: Insights from the European experience. New Zealand Research in Early Childhood Education, v. 10, p. 15, 2007. Disponível em < https://www.researchgate.net/publication/237713315_Including_Men_in_Early_Childhood_Education_Insights_from_the_European_Experience >. Acesso em 07 jul 2020.

PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 20, n. 42, p. 377-391, jul./dez. 2014. Disponível em < http://www.scielo.br/pdf/ha/v20n42/15.pdf>. Acesso em 24 Jan. 2019.

PEIRANO, Mariza. A favor da etnografia. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.

RAMOS, Raphaela. #Exposed: mulheres usam Twitter para relatar casos de assédio e violência ocorridos no Brasil. O Globo (online). 04/06/2020. Disponível em <https://oglobo.globo.com/celina/exposed-mulheres-usam-twitter-para-relatar-casos-de-assedio-violencia-ocorridos-no-brasil-24460596>. Acesso em 27 jun 2020.

ROSEIRO, Bruno. Larry Nasser: a história do monstro que abusou de centenas de atletas durante mais de 20 anos. Observador. 21/01/2018. Disponível em <https://observador.pt/especiais/larry-nassar-a-historia-do-monstro-que-abusou-de-centenas-de-atletas-durante-mais-de-20-anos/>. Acesso em 20 jun 2020.

RUBIN, Gayle, The traffic in women: notes on the political economy of sex. In: Rayna Reiter (org), Toward an anthropology of women. New York: Monthly View Press, 1975. (Trad. Bras. Jamille Pinheiro Dias. In: Políticas do sexo, São Paulo: UBU, 2017).

SCHWINN, Simone Andrea; FUNCK, Luana Elisa. ‘MENINOS VESTEM AZUL, MENINAS VESTEM ROSA’: Como os estereótipos de gênero podem contribuir com a manutenção da desigualdade entre mulheres e homens. Seminário Internacional Demandas Sociais e Políticas Públicas na Sociedade Contemporânea, 2019. Disponível em <https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sidspp/article/view/19612/1192612327>. Acesso em 10 jul 2020. p. 01-16.

SCOTT, Joan: Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, 16 (2), jul-dez 1990, p. 5-22. Disponível em: <http://www.direito.caop.mp.pr.gov.br/arquivos/File/SCOTTJoanGenero.pdf>. Acesso em 29 mai 2020.

SILVA, João Paulo; PARAÍSO, Marlucy A. Para uma cartografia de infâncias queer no currículo escolar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 57, n. 54, p. 1-21, e-18585, out/dez 2019. Disponível em <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/18585 >. Acesso em 10 jun 2020.

SIMONDON, Gilbert. A gênese do indivíduo. In: PELBART, P. P.; COSTA, R. (Org.) Cadernos de Subjetividade: o reencantamento do concreto. Trad. Ivana Medeiros. São Paulo: Hucitec, 2003. p. 97-117.

TEBET, Gabriela G.; ABRAMOWICZ, Anete. Estudos de Bebês: Linhas e perspectivas de um campo em construção. Revista ETD- Educação Temática Digital. Campinas, v.20, n.4, p. 924-946, out./dez. 2018. Disponível em < https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7130497 >. Acesso em 07 jul 2020.

TEBET, Gabriela G.; ABRAMOWICZ, Anete. O bebê interroga a sociologia da infância. Linhas Críticas, v. 20, n. 41, jan-abr, 2014. p. 43-61.

TEBET, Gabriela G. Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa. Tese (Doutorado), Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), 2013.

VALE DE ALMEIDA, Miguel. Senhores de si: uma interpretação antropológica da masculinidade. Lisboa: Fim de Século, 1995.

VÁSQUEZ, Jorge Daniel. Adultocentrimo y Juventud: aproximaciones foucaulteanas. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, n. 15, p. 217-234, 2013. Disponível em < https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846100009.pdf >. Acesso em 15 jul 2020.

WACQUANT, Loïc. Corpo e alma: notas etnográficas de um aprendiz de boxe. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

WILSON, Elizabeth. Enfeitada de Sonhos. Lisboa: Edições 70, 1985.

Published

2020-11-05