“I think it’s weird!” Understandings of the presence of male professionals in intercultural contexts of Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p409Abstract
This article presents the partial results of a broader research that aimed to investigate the understandings of pedagogical practice in early childhood education (ECE) from video recording. This research uses the Sophos method, which combines the presentation of daily ECE films from contrasting contexts and their discussion in focus groups (FG), formed by people linked to the research field. The study is inspired by Jensen's research and involved the editing of two daily films of early childhood education, in Brazil and Denmark, and their exhibition to several FG. For this article, the comprehension of the presence of male professionals, based on the discussions that took place in seven FG held in the state of Alagoas, was analyzed in the light of gender theories. The results indicate that the male presence in IS still provokes reactions of strangeness, revealing the power of the method when confronting different experiences, familiar (Brazilian) and foreign (Danish).
References
AGUIAR JÚNIOR, Josoé Durval. Professores de bebês: elementos para compreensão da docência masculina na educação infantil. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política e Sociedade). São Paulo: PUCSP, 2017.
AMORIM, Luciano. Materna-idades: trajetórias femininas e pedagogias de um currículo marginal na periferia de Maceió – AL. Dissertação (Mestrado em Educação). Maceió: UFAL, 2018.
ARAÚJO, Messias Pereira; HAMMES, Care Cristiane. A androfobia na educação infantil. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 3, n. 7, p. 5-20, 2012.
BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, maio-ago, 2011, p. 549-559. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200016> Acessado em: 20/07/2020.
BONIFÁCIO, Gabriel Hengstemberg. A profissionalização do docente masculino da Educação Infantil: inserção, estabilidade e atravessamentos. Dissertação, (Mestrado em Educação). Universidade Federal de São Carlos: Campus Sorocaba, 2019.
BROSTRÖM, Stig. et al. Preschool teachers’ views on children's learning: an international perspective. Early Child Development and Care, v. 185, n. 5, 2015, 824–847. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/03004430.2014.958483> Acessado em: 20/07/2020.
CAMERON, Claire.; MOSS, Peter. Care Work in Europe. Current understandings and future directions. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2007.
FBSP. Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Violência Doméstica durante a Pandemia de Covid-19 . Nota técnica. Abril, 2020.
GONÇALVES, Josiane Peres; FARIA, Adriana Horta de; REIS, Maria das Graças Fernandes de Amorim dos. Olhares de professores homens de Educação Infantil: conquistas e preconceitos. Perspectiva, Florianópolis, v. 34, n. 3, p. 988-1014, fev. 2017.
HADDAD, Lenira. Compreensões de práticas pedagógicas em educação infantil: olhares sobre o ambiente de um centro infantil de idades integradas na Dinamarca. Educação Unisinos (ONLINE), v. 24, p. 1-16, 2020. Disponível em:
https:// doi: 10.4013/Edu. 2020.241.11
HADDAD, Lenira. O uso de filmes para obter compreensões sobre a prática pedagógica em educação infantil: duas abordagens metodológicas. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 50, e14016, jul./set. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5585/EccoS. n50.14016.
HADDAD, Lenira. Compreensões da prática pedagógica de educação infantil: observações de segunda ordem a partir de videogravação. Maceió, UFAL, 2018. (Relatório de pesquisa)
HADDAD, Lenira. A creche em busca de identidade. 4. ed. Curitiba: CRV, 2016. 226p.
HADDAD, Lenira. Ecologia do Atendimento Infantil: construindo um modelo de sistema unificado de cuidado e educação. 1997. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.
HADDAD, Lenira; JENSEN, Jytte Juul. Um dia em uma instituição dinamarquesa de educação infantil de idades integradas. Maceió, Edufal, 2017. Filme (30 min).
HANSEN, Helle Krogh.; JENSEN, Jytte Juul. A study of understandings in care and pedagogical practice: experiences using the Sophos model in cross national studies. Londres, 2004.
HERRERA, Florencia. La otra mamá: madres no biológicas em la pareja lésbica. In: GROSSI, Miriam Pillar; UZIEL, Anna Paula; MELLO, Luiz. Conjugalidades, parentalidades e identidades lésbicas, gays e travestis. Rio de Janeiro, Editora Garamond, 2007. p. 213-232.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/al.html> Acessado em: 22/07/2020.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXIERA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2019. Brasília: Inep, 2020. Dísponível em: <http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica>. Acessado em: 27/07/2020.
IPEA, Instituto de Pesquisa e Economia Aplicada. Atlas da Violência, 2019. Disponível em <https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/19/atlas-da-violencia-2019> Acessado em: 20/07/2020.
JENSEN, Jytte Juul; HADDAD, Lenira. O programa de formação de pedagogos na Dinamarca: especialização em pedagogia da primeira infância. Poiésis. Unisul, Tubarão, v. 12, n. 21, p. 9-31, jan-jun, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v12e2120189-31> Acessado em: 22/07/2020.
JENSEN, Jytte Juul. A Danish Perspective on Issues in Early Childhood Education and Care Policy. In: L. Miller et.al. Sage Handbook of Early Childhood. Sage: London, 2017. p. 71-86.
JENSEN, Jytte Juul. Understandings of Danish pedagogical practice. In: CAMERON, Claire.; MOSS, Peter. Social pedagogy and working with children and young people. Londres; Filadélfia: Jessica Kingsley, 2011, p. 141-157.
JENSEN, Jytte Juul. Men as worker in childcare services: A Discussion Paper. London, European Comission Network on Childcare, 1996. 56p.
JENSEN, Jytte Juul. Men as worker in childcare services. In: C. Owen, C. Cameron & P. Moss (Eds). Men as workers in services for young children: issues of gender workforce (London, Institute of Education), 1988. p. 118–136.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, história e educação: construção e desconstrução. Educação & Realidade. v. 20, n. 2, jul-dez, 1995, p. 101-132. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71722> Acessado em: 20/07/2020.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
LOURO, Guacira Lopes. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora; UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto, 2012.
PEETERS, Jan; ROHRMANN, Tim; EMILSEN, Kari. Gender balance in ECEC: why is there so little progress? European Early Childhood Education Research Journal. V.23, n. 3, 2015, p. 302-314. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/1350293X.2015.1043805> Acessado em: 22.07.2020.
PNAD. PESQUISA NACIONAL POR AMOSTRA DE DOMICÍLIOS CONTÍNUA (), 2019. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf> Acessado em: 22.07.2020.
RAMOS, Joaquim. Um estudo sobre os professores homens da educação infantil e as relações de gênero na Rede Municipal de Belo Horizonte – MG. 2011. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Minas Gerais, 2011.
ROHRMANN, Tim. Men as promoters of change in ECEC? An international overview. Early Years, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/09575146.2019.1626807> Acessado em: 22/07/2020.
SACUR, Claudia Denise; HADDAD, Lenira; AMORIM, Luciano. Incômodo e desconforto com a presença masculina no ambiente de educação infantil: um estudo acerca das compreensões da prática pedagógica por profissionais de educação infantil e estudantes de pedagogia de Alagoas. 2019. 25f. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado, violência. 2ª ed. - São Paulo: Expressão Popular, 2015.
SCHREYER, Inge; OBERHUEMER, Pamela. Denmark – Key Contextual Data. In: Workforce Profiles in Systems of Early Childhood Education and Care in Europe, 2017.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. V. 29, n.2, p. 71-99, jul./dez., 1995. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721> Acessado em: 20/07/2020.
TOBIN, Joseph. The disappearance of the body in early childhood education. In: BRESLER, L. (ed.). Knowing bodies, moving minds: towards embodied teaching and learning. Landscapes: The Arts, Aesthetics, and Education, 2004.
TOBIN, Joseph; HSUEH, Yeh. The Poetics and Pleasures of Video Ethnography of Education. In: GOLDMAN, R. (Ed). Video Research in the Learning Sciences. NY: Lawrence Erlbaum Associates. 2007. p. 77–92
TOBIN, Joseph J.; WU, David Y. H.; DAVIDSON, Dana H. Educação Infantil em três culturas. São Paulo, Phorte Editora, 2008.
VANDENBROECK, Michel and PEETERS, Jan. Gender and professionalism: a critical analysis of overt and covert curricula. Early Child Development and Care, Vol. 178, No. 7&8, October–December 2008, pp. 703–715
WINTHER-LINDQVIST, Ditte; SVINTH, Lone. Early Childhood Education and Care (ECEC) in Denmark. 2018. Disponível em https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199756810/obo-9780199756810-0093.xml. Acesso em 20.08.2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.