Desired profile - The Invention of the Childhood Education Teacher of the Municipal Network of Education of Florianópolis (1976-1980)
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e77221Abstract
The present work stems from a master's research. In 1976, the Pre-School Education Program in the Municipality of Florianópolis gave rise to the care of children from lower classes, within the context of the National Program for Pre-School Education, announced in 1975 by the Ministry of Education and Culture. The florianopolitan proposal was inspired by national recommendations, while it differed in some points. As a theoretical contribution, through Norman Fairclough's Critical Discourse Analysis, which understands discourse as text, as discursive and political practice. The invention of this teacher was due to a sui generis appropriation when substantiating: a) national recommendations; b) the reverberations of a private, confessional-Catholic school and its Mother-Child Technical Course; c) the ideas of Heloísa Marinho, teacher and researcher from Rio de Janeiro; d) the courses of the World Organization for Pre-school Education.
References
ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
BIANCHEZZI, Clarice. A prática (religiosa) educacional no Centro de Desenvolvimento Infantil no Caeira do Saco dos Limões – Florianópolis/SC: educação infantil e da comunidade do Entorno. Revista Brasileira de História das Religiões. Maringá (PR) v. III, n. 9, jan. 2011. ISSN 1983-2859. Disponível em http://www.dhi.uem.br/gtreligiao/pub.html. Acesso em: 15 jun. 2011.
BRANT, Patrícia Regina Silveira de Sá. Do perfil desejado – a invenção da professora de educação infantil da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis (1976- 1980). 2013. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis.
BRASIL Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Ensino de 1º e 2º Graus. Legislação e Normas da Educação Pré-Escolar. Brasília: 1979.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Departamento de Ensino Fundamental. Coordenadoria de Educação Pré-Escolar. Atendimento ao Pré-Escolar. v. 1. Brasília, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Departamento de Ensino Fundamental. Coordenadoria de Educação Pré-Escolar. Educação Pré-Escolar – uma nova perspectiva Nacional. Brasília, 1975b.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Departamento de Ensino Fundamental. Coordenadoria de Educação Pré-Escolar. Diagnóstico preliminar da educação pré-escolar no Brasil. Brasília, 1975a.
CAMPOS, Maria Machado Malta. Pré-escola: entre a educação e o assistencialismo. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 53, mai. 1985. p. 21-24.
COELHO, M. G. 100 anos do Colégio Coração de Jesus. Florianópolis: Ed. de Brasília, 1998.
DUSSEL, Inês & CARUSO, Marcelo. A invenção da Sala de Aula: Uma Genealogia das Formas de Ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
FERREIRA Maria Olympia Silveira & PERIM, Maria da Luz Fernandes (Orgs.). A História da OMEP no Brasil (1953 -2003): Educação Infantil. Rio de Janeiro: Ravil Editora, 2003.
FLORIANÓPOLIS. Prefeitura Municipal de Florianópolis. Secretaria de Educação, Saúde e Assistência Social. Programa Educação Pré-Escolar no município de Florianópolis: Projeto Núcleos de Educação Infantil. 1976.
GERMANO, José Willington. O discurso político sobre a educação no Brasil autoritário. Cad. Cedes, Campinas, v. 28, n. 76, set./dez. 2008. p. 313-332 (mimeo).
GOHN, Maria da Glória Marcondes. Educação Infantil: Aspectos da Legislação – Do Departamento da Criança ao Projeto Jorge Hage. Pro-Posições, São Paulo, v. 3, n. 2 (8), jul. 1992. p. 66-79 (mimeo).
LEITE FILHO, Aristeo Gonçalves. História da Educação Infantil – Heloísa Marinho: uma tradição esquecida. Petrópolis: De Petrus, 2011.
LEITE FILHO, Aristeo Gonçalves. Heloísa Marinho: Educadora de educadoras na educação infantil do Rio de Janeiro: 1998. Disponível em http://168.96.200.17/ar/libros/anped/0209P.PDF. Acesso em: 17 jul. 2011.
LEITE FILHO, Aristeo Gonçalves. Educadora de Educadoras: Trajetória e ideias de Heloísa Marinho. Uma História do Jardim de Infância no Rio de Janeiro. 1997. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e magistério: identidade, história, representação. In: Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. CATANI, Denice Bárbara (et al.) (Orgs.). São Paulo: Escrituras Editora, 2000.
KRAMER, S. A Política do Pré-Escolar no Brasil: A Arte do Disfarce. Rio de Janeiro: Achiamé, 2001.
KUHLMANN JR. Moisés. Educando a infância brasileira. In: LOPES, Elaine Marta Teixeira; FARIA FILHO Luciano Mendes; VEIGA, Chyntia Greive (Orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
MARINHO, Heloísa. Vida e educação no jardim de infância. Rio de Janeiro: Conquista, 1967.
O ESTADO, Jornal de Florianópolis. Mais dois bairros ganham em 77 núcleos de educação infantil. Florianópolis, 24 set. 1976.
O ESTADO, Jornal de Florianópolis. Educação para os pré-escolares. Florianópolis, de 22 fev. de 1976.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil em Florianópolis: Retratos Históricos da Rede Municipal (1976-1996). Florianópolis: Cidade Futura, 2000.
PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Projeto história. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e de Departamento de História da PUC-SP. São Paulo: EDEC, v. 14, fev. 1997. p. 25-40.
ROSEMBERG, Fúlvia. Organizações multilaterais, Estado e Políticas de Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, mar. 2002. p. 25-63.
ROSEMBERG, Fúlvia. A Educação Pré-Escolar Brasileira durante os Governos Militares. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 82, 1992. p. 21-30.
ROSEMBERG, Fúlvia. (Org.). Creche. São Paulo: Cortez, 1989.
SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
WALTRICK, Rose Elaine de Liz. O coordenador pedagógico na educação infantil da rede municipal de educação de Florianópolis: marcas de uma experiência democrática. 2008. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.