Desired profile - The Invention of the Childhood Education Teacher of the Municipal Network of Education of Florianópolis (1976-1980)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e77221

Abstract

The present work stems from a master's research. In 1976, the Pre-School Education Program in the Municipality of Florianópolis gave rise to the care of children from lower classes, within the context of the National Program for Pre-School Education, announced in 1975 by the Ministry of Education and Culture. The florianopolitan proposal was inspired by national recommendations, while it differed in some points. As a theoretical contribution, through Norman Fairclough's Critical Discourse Analysis, which understands discourse as text, as discursive and political practice. The invention of this teacher was due to a sui generis appropriation when substantiating: a) national recommendations; b) the reverberations of a private, confessional-Catholic school and its Mother-Child Technical Course; c) the ideas of Heloísa Marinho, teacher and researcher from Rio de Janeiro; d) the courses of the World Organization for Pre-school Education.

Author Biographies

Patrícia Regina Silveira de Sá, Rede municipal de ensino de Florianópolis

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (1987). Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2013). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2020). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas na Educação da Primeira Infância (NUPEIN). Atua como SUPERVISORA ESCOLAR DE EDUCAÇÃO INFANTIL na Prefeitura Municipal de Florianópolis. Principais áreas de atuação: docência e formação de professoras/es da Educação Infantil, currículo/ educação infantil.

Gladys Mary Ghizoni Teive, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), com estágio de doutoramento em sandwich na área de Currículo Escolar, na Universidad Nacional de Educación a Distancia, em Madri, na Espanha. É professora titular da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Coordena o projeto de pesquisa ? Professor Orestes Guimarães: biografia de um educador". Atua no Grupo de Pesquisa "Sociedade, Memória e Educação" da FAED/UDESC. É membro da Associação Nacional de Pós Graduação em Educação - ANPEd e do Reading Primers Special Interest Group (RP-SIG) of the International Society for Historical and Systematic Research on Schoolbooks. É pesquisadora associada do Centro de Investigación MANES, da UNED, Madri, onde realizou (2013) estágio pós doutoral, com financiamento do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Principais áreas de atuação: currículo, cultura escolar, manuais escolares, formação de professores, educação comparada e transnacional.

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Published

2022-03-21