The year that has no end: children and their childhoods in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1177Abstract
It was thinking about the many possibilities of living these other times in times of pandemic, that several questions arose: If children are not in early childhood education institutions, where are they? With whom? What are they doing? How are you kidding? How are they reinventing ways of life in times of social isolation? Based on these questions, the group of studies and research in Pedagogies and Children's Cultures (GEPPECI) at the Federal University of Alagoas (UFAL) started a sequence of lives on their Instagram, which culminated in a webinar and materialized in the proposal of this dossier. In an attempt to learn a little about how the different children are living their childhoods in times of a pandemic, we invited several researchers from different regions of Brazil to contribute to this debate. We have gathered here 10 articles that bring a little bit of the multiplicity of experiences lived by Brazilian, Portuguese and Italian childhoods and that help to decolonize the universal and abstract conception of children. We would like this dossier to contribute to decolonize the look to the different Brazilian children who live their experiences in different corners of this country, but who also suffer the cruelties of this system and this necropolitics (MBEMBE, 2018), reacting, subverting, (re) creating others possibilities of stocks and education.
References
AMARELO – É tudo pra ontem. Intépretes: Emicida, Pablo Vittar e Majur. Compositores: Emicida et al . In: AmarElo . São Paulo: Gravadora: Sony Music Entertainment / Laboratório Fantasma, 2019. Álbum, faixa 10. (8min53s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=uJcjV6g5mV8&list=PL_N6VL1gm0aLlr0HQ6yl2lRXdSfuxMt-s&index=9. Acesso em: 10 dez.2020.
ARROYO, Miguel. Vidas ameaçadas: exigências- respostas éticas da educação e da docência. Petropólis,RJ: Vozes, 2019.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Erguer a voz! As vozes de bebês e crianças em diálogo com a Pedagogia da Infância. 20/08/2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=34C_xayDAFw . Acesso em: 9 dez. 2020.
GOBBI, Márcia Aparecida. Pesquisas com/sobre crianças em tempos de pandemia. 2020. Vídeo (2h15min49s) In: II Seminário do GEPPECI - Pesquisas com/sobre crianças: o que fizemos e o que queremos? CEDU – UFAL. Dezembro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=y5Z3StBhPbI&feature=youtu.be. Acesso em: 9 de dez. 2020.
IASI, Mauro. Os três espelhos. 3/6/2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/06/03/os-tres-espelhos/. Acesso em: 30 nov. 2020.
KOHAN, Walter Omar. A infância descolonizadora do tempo. In: SANTOS, Solange Estanislau dos; SANTIAGO, Flávio; BARREIRO, Alex; MACEDO, Elina Elias de; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Pedagogias descolonizadoras: por uma educação emancipatória desde o nascimento. Maceió: EDUFAL, 2018, p.85-98.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MANOEL, Jones. A humanidade partida: reflexões fanonianas sobre a pandemia. 02/06/2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/06/02/a-humanidade-partida-reflexoes-fanonianas-sobre-a-pandemia/ . Acesso em: 9 dez. 2020.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Coronavírus: tudo que é sólido desmancha no ar. 02/04/2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/04/02/coronavirus-tudo-o-que-e-solido-desmancha-no-ar/. Acesso em: 9 dez. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.