Research Groups in Early Childhood Education: contexts and trajectories
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79699Keywords:
feminismos, feminismo camponês e popular, mulheres camponesas.Abstract
This article discusses the beginnings of the formation of research groups focused on Early Childhood Education in Brazil, since the late 1970s. Initially, aspects related to works produced on Brazilian education and childhood in daycare centers and preschools are analyzed, at a time and in a context in which the practice of research in institutionalized research groups was not yet common among researchers at universities. Then, the article discusses the creation of political spaces that played a strong role in the area of ??Early Childhood Education, namely: the state Early Childhood Education Forums and the Early Childhood Education Interfaces in Brazil / MIEIB movement. In the end, the text makes considerations about the constitution of the research groups, their political organization and their legacy for themes and performance in research, political action and practical intervention that are urgent at the present moment, with regard to production, circulation, exchange and implementation of research results.
References
ABRAMOWICZ, Anete. Educação após-Auschwitz revisitada em tempos de pandemia. Cadernos da Pedagogia, v. 14, n. 29 (Edição Especial), p. 4-11, Out/2020.
BORBA, Angela. Análise crítica da ação pedagógica no Pré-Escolar do Município do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 1987.
BOURDIEU, Pierre. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1998.
BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente: Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria Geral. III Plano Setorial de Educação Cultura e Desporto 1980/1985. Ed. Brasília, 1982.
BRASIL. Decreto 10.630 de 12 de fevereiro de 2021 altera o Decreto 9.847 e regulamenta a lei 10.826.
BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução e introdução de Newton Aquiles von Zuben. São Paulo: Moraes, 1977.
BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. Tradução Marta. E. S. Queiroz e Regina Weinberg. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BUBER, Martin. Sobre Comunidade. Tradução Newton Aquiles Von Zuben. Introdução Marcelo Dascal e Oscar Zimmermann. Campinas, Perspectiva, 1987.
CAMPOS, Maria Machado Malta. Assistência ao pré-escolar: uma abordagem crítica. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n.28, p. 53-59, 1979.
CAMPOS, Maria Machado Malta; PATTO, Maria Helena Souza; MUCCI, Cristina. A creche e a pré-escola. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n. 39, p. 35-42, 1981.
CERISARA, Ana Beatriz. Professoras de educação infantil: entre o feminino e o profissional. São Paulo: Cortez Editora, 2002.
CID, Lucia de Araújo. Escrever é conhecer. In: CID, Lucia de Araújo; GENESCA, Ana Carpenter Pró-saber: Imaginação e Conhecimento. Rio de Janeiro: Pró-Saber, 1ed, 2014.
CRAIDY, Carmem Maria. A Psicogênese da Alfabetização. Revista Pedagógica, Belo Horizonte, v. 6, n.32, p. 14-15, 1988.
GROSSI, Esther Pillar; MARZOLA, Norma Regina; CRAIDY, Carmem Maria. Uma Proposta Didática Para Alfabetização de Crianças das Classes Populares. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 64, n.148, p. 208-216, 1983.
CRAIDY, Carmem Maria. A questão da criança na constituição. Cadernos Anped, p. 37-42, 1989.
KISHIMOTO, Tisuko Morchida. É importante alfabetizar a criança na pré-escola?. Revista da Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 1, n.7, p. 27-41, 1981.
KISHIMOTO, Tisuko Morchida. (Org.). O Brincar e suas Teorias. São Paulo: Editora Pioneira, 1998.
KRAMER, Sonia. A ideia de infância na pedagogia contemporânea. Revista de Educação AEC, 1978, v. 30, p. 12-34.
KRAMER, Sonia. Privação cultural e educação compensatória: uma análise crítica. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n. 42, p. 54-62, ago/1982.
KRAMER, Sonia. O papel social da pré-escola. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, n. 58, p. 77-81, ago/1985a.
KRAMER, Sonia. Alfabetização: dilemas das práticas. São Paulo: Dois Pontos, 1985b.
MACEDO, Nélia Mara Rezende.; FLORES, Renata, Lucia, Baptista. O retorno às crianças como etapa da pesquisa feita com elas: caminhos e desafios. In: PEREIRA, Rita Marisa Ribes; MACEDO, Nélia Mara Rezende (Org.) Infância em pesquisa. Rio de Janeiro: NAU Ed., 2012. p. 237-258.
MAUDONNET, Janaina Vargas de Moraes. O Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB) e seus efeitos nas políticas públicas. Educ. Soc. [online]. 2020, vol.41
NUNES, Deise Gonçalves. Da roda à creche – proteção e reconhecimento social da infância de 0 a 6 anos. Tese (Tese de Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.
NUNES, Deise Gonçalves. O Movimento Interfóruns de Educação Infantil: a construção de uma identidade cultural e política. In: Reunião anual da ANPED, 33, Caxambu, 2010. Anais. Rio de Janeiro: ANPED, 2010.
NUNES, Maria Fernanda; CORSINO; Patricia. (2012). A institucionalização da infância: antigas questões e novos desafios. In: CORSINO (org.). Educação infantil: cotidiano e políticas (pp. 13-30). Campinas, SP: Autores Associados.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Propostas para o atendimento em Creches no Município de São Paulo. Revista Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 56, P. 39-65, 1986.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos; ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Propostas para o atendimento em creches: histórico de uma realidade. Ciência e Cultura, v. 37, n.7, p. 895-896, 1985.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Daycare as substitute mother care or as a diverse socialization context? Cahiers De Psycologie Cognitive, v. 1, n. 15, p. 314-0, 1985.
PENA, Alexandra Coelho; NUNES, Maria Fernanda Rezende; KRAMER, Sonia. FORMAÇÃO HUMANA, VISÃO DE MUNDO, DIÁLOGO E EDUCAÇÃO: A ATUALIDADE DE PAULO FREIRE E MARTIN BUBER. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 34, e172870, 2018. Acesso em: fev. 2021.
PEREIRA, Rita. Marisa. Ribes. Pesquisa com crianças. In: PEREIRA, Rita Marisa Ribes; MACEDO, Nélia Mara Rezende. Infância em pesquisa. Rio de Janeiro: NAU Ed., 2012, p. 59-85.
PONZIO, Augusto. A revolução bakhtiniana: o pensamento de Bakhtin e a ideologia contemporânea. Editora Contexto, 2008.
POPPOVIC, Ana Maria. Alfabetização: um problema interdisciplinar. Caderno de Pesquisa, São Paulo, p. 71-86, 1981.
POPPOVIC, Ana Maria. Em defesa da pré-escola. Cadernos de Pesquisa (Fundação CarlosChagas), São Paulo, n. 50, p. 53-57, ago/1984.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pesquisa em educação infantil no Brasil. 1. ed. Florianópolis: UFSC/NUP-CED, 1999.
ROSEMBERG, Fúlvia; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. (Org.). Mulher brasileira: bibliografia anotada. São Paulo: Brasiliense, 1979. v. 2.
ROSEMBERG, Fúlvia; PINTO, Regina. A educação da mulher. São Paulo: Nobre, 1982. v. 1.
ROSEMBERG, Fúlvia; BRUSCHINI, Cristina. (Org.). Trabalhadoras do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1982.
ROSEMBERG, Fúlvia; CAMPOS, Maria Machado Malta; PINTO, Regina. Creches e pré-escolas. São Paulo: Nobel, 1982.
ROSEMBERG, Fúlvia. Políticas públicas e a condição feminina. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 1983.
ROSEMBERG, Fúlvia. Creches: participação ou auto assistencialismo comunitário?. Revista da Ande, São Paulo, n. 2, 1980.
ROSEMBERG; CAMPOS, Maria Malta; PINTO, Regina. Creches e pré-escolas. São Paulo: Nobel, 1982.
ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Interação entre fatores biológicos, socioeconômicos e culturais no desenvolvimento mental e desempenho escolar da criança desnutrida. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 29, p. 37-49, 1979.
ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. O apego e as reações da criança à separação da mãe – uma revisão bibliográfica. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 48, p. 3-19, 1984.
ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde. Mãe & Criança/Separação & Reencontro. São Paulo, Edicon, 1986.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 294 PP., 2019.
SOUZA, Solange Jobim e. Pré-escola: em busca de suas funções. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), São Paulo, v. 48, n.48, p. 74-76, 1984a.
SOUZA, Solange Jobim e. Tendências e fatos na educação pré-escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 51, n.51, p. 47-51, 1984b.
SOUZA, Solange Jobim e; KRAMER, Sonia. Educação ou tutela – a criança de 0 a 6 anos. São Paulo: Loyola, 118p., 1988.
TEIXEIRA, Elizabeth.; OLIVEIRA, Ivanilde. Apoluceno. de. Cuidados Éticos na Pesquisa. In: MARCONDES, Maria. Inês.; TEIXEIRA, Elizabeth.; OLIVEIRA, Ivanilde. Apoluceno. de. Metodologias e Técnicas de Pesquisa em Educação. Belém: EDUEPA, p. 09-24, 2010.
UNESCO. Os Serviços para a Criança de 0 a 6 anos no Brasil – algumas considerações sobre o atendimento em creches e pré-escolar e sobre a articulação de políticas. Brasília: UNESCO Brasil, 2003.
VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos. Repercussão do desenvolvimento psicomotor no comportamento de leitura/escrita. Dissertação de Mestrado – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 1980.
VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos. Social Interaction in a Creche. Tese de Doutorado – University of Sussex, Inglaterra. 1987.
VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Mal necessário: creches no Departamento Nacional da Criança (1940-1970). Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), v. 1, p. 3-16, 1988.
VIEIRA, Lívia Maria Fraga.; MELO, Regina Lúcia Couto. Creche Comunitária? Casinha da Vovó?: prática de manutenção/prática de educação. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 1, p. 60-78, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.