Theoretical-Methodological constellations in studies and researches in the defense of children’s rights: the contributions of Ana Beatriz Cerisara in the Nupein

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e80451

Abstract

This text presents part of the work developed by the researcher Ana Beatriz Cerisara at the Center for Studies and Research in Early Childhood Education at the Federal University of Santa Catarina - NUPEIN-UFSC. Initially, we allude to the history of NUPEIN, tocommemorate its 30 years of activities in defense of the education of young children, recognizing the children as historical subjects of rights and desires. Afterwards, we present some works that were supervised by Professor Cerisara, highlighting the way in which researches privileged looking at children, in the sense of listening to and understanding them. This text ends by highlighting the issues presented in the work of this researcher and which continue to mobilize us in the defense of Early Childhood Education and the rights of children.

Author Biography

Adilson De Angelo, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis, Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia Plena pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996); especialização em Docência Superior pelas Faculdades Integradas Simonsens (1997) e em Expressão-Comunicação e Linguagens na Prática Sócio-Educativa pela Escola de Expressão e Psicomotricidade do Instituto Municipal de Educação de Barcelona (1999); e doutorado em Ciências da Educação pela Universidade do Porto (2007). Realizou projeto de estágio pós-doutoral no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, Portugal, sob a orientação do Prof. Doutor Manuel Sarmento, com bolsa da Fundação Capes. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, Educação e Interculturalidade e Educação Popular e Formação Docente. É Professor Adjunto IV do Departamento de Pedagogia da Universidade do Estado de Santa Catarina - FAED/UDESC, onde também integra o COLETIVO CIRANDA ? Grupo de Pesquisa Infância, Cidadania e Redes Educativas?. Coordena o Programa de Extensão "Girândola de saberes e práticas: infância, cidadania e formação docente". Coordena o Laboratório de Educação e Infância - LABOREI. Participa do Projeto de Cooperação Brasil-Itália, coordenado pela Professora Doutora Ana Lúcia Goulart de Faria

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Published

2021-11-09