The Rosa Sensat teacher’s association: constructing networks of complicity in defense of childhood and the rights of children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e81104

Abstract

The interview we present here was conducted with the teacher Rosa Ferrer, a member of the Board of Directors of the Rosa Sensat Teachers Association, of the editorial board of the journal “Infância Catalunha” and of the editorial staff and coordination of the journal “Infância Latinoamericana”. She is a specialist in early childhood education, and has worked in public institutions as a teacher of boys and girls from 0 to 6 years old and as an educator of families and professionals in the field of education. The interview focused on the trajectory of the Rosa Sensat Teachers Association and its commitment to democratic schools, which are focused on the construction of pedagogical practices and teacher education policies sustained by a defense and guarantee of the rights of children.

Author Biographies

Andréa Simões Rivero, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Chapecó, Santa Catarina

Professora Adjunta do Curso de Pedagogia na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Coordenadora do Grupo de Estudos em Educação Infantil, Infância e Crianças (GRUPEI/UFFS). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação da Pequena Infância (NUPEIN/UFSC) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infância (GEPEI/UFSC). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 1997), Mestre em Educação Infantil (UFSC, 2001) e Doutora em Educação (UFSC, 2015). Pós-Doutora em Ciências da Educação na Universidade do Porto - Portugal (UP, 2019). Integrante do Fórum Catarinense de Educação Infantil (FCEI).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em contextos de educação infantil, infância e direitos das crianças, o brincar em uma perspectiva sociocultural. 

Regina Ingrid Bragagnolo, Núcleo de Desenvolvimento Infantil (NDI/UFSC)

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGP/UFSC), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC). Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2004), graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2004). Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina no Núcleo de Desenvolvimento Infantil NDI/CED. Tem experiência na área de Educação e Psicologia, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: gênero, sexualidade, políticas públicas, violências e infância.

References

CORBELLA, Manel Risques. La Dictadura Franquista. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 2, p. 170-197, jul./out., 2015. http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index.

MATA i GARRIGA. La escuela de maestros Rosa Sensat de Barcelona. Perspectivas. Barcelona, v. XV, n. 1, p. 129-135,1985.

Published

2022-03-21