The ludic culture in the context of childhood education in the field: practices and experiments in Tracuateua-PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e82716

Abstract

This study addresses the playful culture of boys and girls from a school in the Amazon of Pará. From the problem raised, how do children in early childhood education in the countryside experience playful culture? We launched as the central objective, to examine practices and playful experiments conducted by girls and boys from the countryside. As it is a study with and not about children, the socio-historical approach with direct observation was adopted as a method to survey aspects of their lives. Still, we used the thematic narratives to deepen what we were unable to capture in the observations. Finally, the production of drawing made it possible for children to represent what they understand as playful culture. The results showed that children in early childhood education in the countryside, being under the control of the school, present forms of resistance for the right to play. They transform teaching resources, such as educational games, books, chairs, into different objects of their imagination.

Author Biographies

Fernanda Regina Silva de Aviz, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Doutoranda em Educação, na linha de pesquisa Saberes Culturais e Educação na Amazônia da Universidade do Estado do Pará. Participa do Grupo de Pesquisa Infância, Cultura e Educação. Mestrado em Educação, na Universidade do Estado do Pará da linha de pesquisa Formação de Professores e Práticas pedagógica. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2010). Graduação em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (2014) . Especialista em Gestão Educacional pela Faculdade Integrada Brasil- Amazônia (2011). Especialista em Educação Infantil, pela Universidade Federal do Para (2012). Especialista em Educação Ambiental com Enfase em espaços educadores Sustentáveis pela Universidade Federal da Bahia (2016). Atualmente é servidora municipal da Prefeitura Municipal de Bragança e Tracuateua, desenvolvendo Trabalho docente nas series iniciais e atuando na Coordenação Pedagógica

Tania Regina Lobato dos Santos, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1983), mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Pós-Doutorado PUC-RIO (2010). É professora Titular da Universidade do Estado do Pará do Curso de Pedagogia, do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação CCSE-UEPA. Atualmente é vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGED-CCSE-UEPA (Mestrado e Doutorado), coordena o Grupo de Pesquisa Infância Cultura e Educação vinculado a Plataforma do CNPq. Pesquisadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire - NEP-CCSE-UEPA. Representante UEPA no Fórum de Educação Infantil do Estado do Pará. Tem experiência na área de Educação, especialmente com a formação de professores (inicial e continuada) e desenvolve pesquisas voltadas para políticas públicas, formação de professores e na educação infantil faz a interface com a Educação Especial, Educação Popular. 

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Published

2022-03-21