The children-sound environment relationship: possibilities to childhood music education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e83917

Keywords:

Music Education, Art, Childhood, Historical-Cultural Theory

Abstract

Under the assumptions of Lev Semionovitch Vigotski's Historical-Cultural Theory, this article aims to share possibilities for music education in childhood, from the organization of the educational-musical space with centrality in the child-sound environment relationship, also called perejivanie. Eight musical education classes were organized with a fourteen children, in order to understand how the aesthetic experiences with everyday sounds of children can leverage the development processes of their musicality. The following educational and research tools and procedures were used: children's recordings of sounds from their daily lives and sharing these sounds, musical conversation circles, educational-musical activities and dialogue, sound-graphic recordings of sounds and individual narratives of these records. The method of analysis used was the pedological one, pointed out by Vygotski in his works. It is concluded that the sound experiences are an important resource to be organized in educational-musical spaces and indicate paths for the potential of musicality in childhood.

Author Biographies

Daiane Aparecida Araújo de Oliveira, Universidade de Brasília – UnB

Pedagoga pela Universidade de Brasília (FE/UnB), mestra e doutoranda em Educação pela mesma instituição (FE/UnB), especialista em Educação Infantil na Teoria Histórico-Cultural pelo Instituto Saber. Professora substituta do Departamento de Teoria e Fundamentos da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (TEF/FE/UnB), professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental no Colégio CIMAN e pesquisadora da Teoria Histórico-Cultural de Lev Semionovitch Vigotski. Tem experiência de pesquisa e docência na área de Educação, Desenvolvimento Humano, Psicologia da Educação, Arte e Educação Musical, com ênfase nas infâncias. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas (GEPPE/CNPq), da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) e da International Society for Music Education (ISME).

Patrícia Lima Martins Pederiva, Universidade de Brasília – UnB

Licenciatura em Música pela Universidade de Brasília (1987); Especialização em Execução Musical pela Universidade de Brasília (2000); Mestrado em Educação (Ensino-aprendizagem) pela Universidade Católica de Brasília (2005); Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2009/ Escola, Aprendizagem e Trabalho Pedagógico); Pós-Doutorado no Departamiento de Psicologia Evolutiva y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, España; Professora da área de Artes, do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília; Professora do PPGE- Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB na Linha de Pesquisa EAPS (Ensino, Aprendizagem, Desenvolvimento e Subjetividade na Educação), no Eixo de Pesquisa de Processos de Escolarização; Coodenadora do GEPPE- Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas(Certificado pelo CNPq); Pesquisadora de Teoria Histórico-Cultural de Lev Semionovich Vigotski; Membro da ISCAR- International Society of Cultural-historical Activity Research e da ISCAR Brasil; Membro associada da ISME- International Society for Music Education: Membro da ABEM- Asociação Brasileira de Educação Musical; Membro da ANPEd- Associação Nacional de Pesquisa em Educação; Membro da ABEM- Associação Brasileira de Educação Musica

References

ELKONIN, Daniil Borosovich. Enfrentando o problema dos estágios no desenvolvimento mental das crianças. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n.43, p.149-172, jan./mar. 2012. Editora UFPR.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Música e meio ambiente: a ecologia sonora. São Paulo: Irmãos Vitale, 2004.

GONÇALVES, Augusto Charan Alves Barbosa. Educação musical na perspectiva histórico-cultural de Vigotski: a unidade educação-música. 2017. 277 f., il. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

MARTINEZ, Andréia Pereira de Araújo. Infâncias musicais: o desenvolvimento da musicalidade dos bebês. 2017. 306 f., il. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

OLIVEIRA, Daiane Aparecida Araújo. Educação Musical: das vivências ao desenvolvimento da musicalidade de crianças. 2020. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

PAULA, Tatiane Ribeiro Morais de. Modos de vivência da musicalidade da pessoa surda. 2017. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

PEDERIVA, Patrícia Lima Martins. A atividade musical e a consciência da particularidade. 2009. 205 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

PEDERIVA, Patrícia Lima Martins; GONÇALVES, Augusto Charan Alves Barbosa. Educação musical na perspectiva histórico-cultural. Revista Obutchénie, v.2, n.2, pp. 314-338, 22 de dezembro de 2018.

PRESTES, Zoia. A brincadeira de faz de conta e a infância. In: Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 28-39, maio/ago. 2016.

SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. [VYGOTSKI] Obras Escogidas III. Madrid: Visor, 1995.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. [VYGOTSKI] Obras Escogidas IV. Madrid: Visor, 1996.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. [VYGOTSKI] Obras Escogidas VI. Madrid: Antonio Machado Libros, 2017.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia Pedagógica: Edição comentada. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. A brincadeira e seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Gestão de Iniciativas Sociais. Nº 11, COPPE, UFRJ, Rio de Janeiro, 2008, p. 23-36.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância. 1ª edição. São Paulo: Expressão Popular, 2018a.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Sete aulas de L.S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. 1ª edição. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018b.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L.S. Vigotski. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

Published

2022-10-27

Issue

Section

Dossiê: A arte da pergunta: as crianças como propositoras de sentidos estéticos