Questions from students and teachers as triggers from/for esthetic experiences in the literacy process
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e84593Keywords:
Literary training, Pedagogical practice, Dialogye, SpeechAbstract
This text brings some considerations arising from doctoral research whose main objective was to understand how public policies related to literary training, reading spaces and literacy are elaborated and how these are implemented in the context of the practice of two schools in a municipality in metropolitan region of Rio de Janeiro. Considering that literature is a human right because it plays a fundamental role in the constitution of otherness and social experience, we argue about the importance of children having access to experience with literature and we advocate that the school be a space for reader training to from dialogical and esthetic practices. This research aimed to present examples of practice aimed at literary training in the context of two public schools, using narrative interviews with different professionals. The speeches demonstrate how, in the investigated context, children are seen as active subjects both in their actions and in their planning and how the questions are significant starting points for the teaching work.
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. Ed. São Paulo. Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 9 ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: BENJAMIN, W. (Ed.). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Trad. Sérgio P. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2002.
CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1994.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COELHO, Nelly Novaes. Panorama histórico da literatura infantil/juvenil: das origens indo-europeias ao Brasil contemporâneo. 5. ed. Ver. Atual. São Paulo: Manole, 2010.
COLOMER, Teresa. Andar entre os livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global,
CORAIS, Maria Cristina. Alfabetização como processo discursivo: princípios teóricos e metodológicos que sustentam uma prática. Tese (Doutorado). 2018. 386 f. Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, 2018.
CORSINO, Patricia. (Org.). Travessias da literatura na escola. 1. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOULART, Cecilia M. A.; SOUZA, Marta. (Orgs.). Como alfabetizar? Na roda com professoras dos anos iniciais. São Paulo: Papirus, 2015.
LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. São Paulo: Ática, 2001.
MOSS, Joy. F. Literary discussion in the elementary classroom. In: FUNDAÇÃO VALE. Formação de Professores. Caderno Bimestral II, Língua Portuguesa Ensino Fundamental I, s.d.
SMOLKA, Ana. L. Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: Alfabetização como processo discursivo. Ed. São Paulo: Cortez, 2003.
SOARES, Magda. Introdução - Ler, verbo transitivo. In. .PAIVA, Aparecida.; MARTINS, Aracy A.; PAULINO, Graça.; VERSIANI, Zélia. (Orgs.) Leituras Literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale; Autentica, 2008.
TRAVASSOS, Sonia. Concepções, funções e práticas de Salas de Leitura da Rede Municipal de Ensino da cidade do Rio de Janeiro. Tese (Doutorado). 2018. 316 f. Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.
YUNES, Eliana; PONDÉ, Gloria. Leitura e leituras da literatura infantil. São Paulo: FTD, 1988.
ZILBERMAN, Regina. Literatura e pedagogia: ponto e contraponto. 2. ed. São Paulo: Global, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.