Questions from students and teachers as triggers from/for esthetic experiences in the literacy process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e84593

Keywords:

Literary training, Pedagogical practice, Dialogye, Speech

Abstract

This text brings some considerations arising from doctoral research whose main objective was to understand how public policies related to literary training, reading spaces and literacy are elaborated and how these are implemented in the context of the practice of two schools in a municipality in metropolitan region of Rio de Janeiro. Considering that literature is a human right because it plays a fundamental role in the constitution of otherness and social experience, we argue about the importance of children having access to experience with literature and we advocate that the school be a space for reader training to from dialogical and esthetic practices. This research aimed to present examples of practice aimed at literary training in the context of two public schools, using narrative interviews with different professionals. The speeches demonstrate how, in the investigated context, children are seen as active subjects both in their actions and in their planning and how the questions are significant starting points for the teaching work.

Author Biography

Fernanda de Araújo Frambach, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Fernanda de Araújo Frambach é Doutora em Educação e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Especialista em Literatura Infanto-juvenil pela Universidade Federal Fluminense e graduada em Letras, com licenciatura em Português e Literaturas, pela Universidade Federal Fluminense. Atua há 21 anos no Ensino Fundamental. É Professora da Fundação Municipal de Educação de Niterói. Atualmente é Coordenadora Geral do Sistema de Bibliotecas Populares de Niterói. Tem experiência na área de Educação, atuando como formadora em diversas ações na Fundação Municipal de Educação de Niterói (2010- atualmente), no Programa de Formação Continuada de professores das séries/ anos iniciais do Ensino Fundamental- Linguagem (Pró-letramento 2010-2012), e como Formadora (Linguagem) do Pacto Nacional para Alfabetização na Idade Certa do MEC (2013-2018), em parceria com a Faculdade de Educação da UFRJ. Realiza pesquisas e formações continuadas nas seguintes áreas: Políticas Públicas voltadas para a democratização do livro e leitura; Formação Literária; Literatura Infantil; Espaços de leitura nas escolas; Alfabetização, leitura e escrita. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa Infância, Linguagem e Educação. 

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Published

2022-10-27

Issue

Section

Dossiê: A arte da pergunta: as crianças como propositoras de sentidos estéticos