I am still a child: childhood education and resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e84656

Abstract

The book Eu ainda sou criança: educação infantil e resistência (2018), edited and published by EdUFSCAR, organized by Maria Walburga dos Santos, Cleonice Maria Tomazzetti and Suely Amaral Mello, presents a brief sample of the discussions held during the VII Congresso Paulista de Educação Infantil (COPEDI) and the III Seminário Internacional de Educação Infantil, which took place in 2015 at the Federal University of São Carlos. The discussions based on these meetings resulted in the production of this book. It deals with relevant themes for the expansion of discussions on the conceptions of children, childhood and early childhood education. This book also addresses the most current aspects of the area, with texts that range from the demands of Brazilian child of preschool education, to the right of children to fully experience childhood, with quality in educational environments and that respect their specificities and differences.

Author Biographies

Anelise Monteiro do Nascimento, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, PPGEduc, Nova Iguaçu, Brasil

Professora Associada UFRRJ. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares PPGEduc/UFRRJ. Pós-doutora em Educação (UFF/2019). Possui doutorado em Educação (Puc/Rio, 2013) com período sanduíche em Université Paris Descartes - Paris V (2011), Mestrado em Educação pela - PUC - Rio (2004), Especialização em Educação Infantil pela PUC/Rio (2000) e Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (1999). Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, sociologia da infância, infância e cidade, políticas públicas e formação de professores. É Coordenadora do GRUPIs - Grupo de Pesquisa Infâncias até dez anos onde desenvolve os Projetos: Educação Infantil, pandemia e ações dos Municípios da Baixada Fluminense" e "Educação Infantil na Baixada Fluminense: a obrigatoriedade da inclusão das crianças de quatro anos na educação básica" (FAPERJ/APQ1)

Amanda Figueiredo, niversidade Federal Rural do Rio de Janeiro, PPGEduc, Nova Iguaçu, Brasil

Pedagoga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015). Especialista em Gestão Educacional Integrada e Psicopedagogia Institucional e Clínica. Professora da Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental no município do Rio de Janeiro. Mestre em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEduc/UFRRJ), membro do Grupo de Pesquisa Infâncias até dez anos (GRUPIS/UFRRJ).

Welton da Conceição Lino, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Assistente Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professor do primeiro segmento na Prefeitura Municipal de Itaguaí. Integrou o grupo PET - UERJ/ SERVIÇO SOCIAL ( Programa Tutorial de Educação). Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares - PPGEDUC da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. 

References

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 15 maio 2021.

SANTOS, Maria Walburga dos; TOMAZZETTI, Cleonice Maria; MELLO, Suely Amaral (org.). Eu ainda sou criança: educação infantil e resistência. São Carlos: EdUFSCAR, 2018.

Published

2022-03-21