Happy Child Program: eradicating poverty by making women responsible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e84994

Keywords:

Happy Child Program, Poverty, Education

Abstract

This article is a cut from the research entitled Happy Child Program: Happiness for Whom? which conducted an analysis of the federal program Criança Feliz. For this text, we defined as objective to discuss the actions and practices of the program provided to families. Based on the methodology of qualitative documentary research, an analysis of normative and guiding documents was carried out in order to understand the assumptions that the program defends. Our discussions were based on the theoretical framework of the critical field of social welfare policy studies, the State, early childhood education, and the feminist perspective of social reproduction, advocated by Arruzza; Bhattacharya; Fraser (2019) and Federici (2019; 2021), which places feminism beyond the category of class and productive work. In this sense, the analyses indicate that the definition of poverty determines to women and children a specific place mediated by compensatory education via parenting programs.

Author Biographies

Ana Claudia Do Prado Lima, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Mestre em educação pela Univille - Universidade da Região de Joinville. Pesquisadora do GPEI Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância. Especialista em Alfabetização e Letramento. Pedagoga. Experiência na área de Pedagogia com ênfase no ensino aprendizagem da educação básica. Atualmente, está com pesquisa em andamento no PPGE da Univille (Mestrado em Educação) sobre a concepção de Estado, Família e Educação em programas para primeira infância do Governo Federal. Atuando nas áreas de Políticas Públicas e práticas para Educação Infantil. Experência no desenvolvimento e aprendizagem com foco na perspectiva sócio cultural.

Rosânia Campos, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

Possui Pós-doutoramento na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015) Doutorado em Educação (2008) Pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina - PPGE/UFSC, instituição pela qual também realizou seus estudos de Mestrado em Educação (2001). É graduada em Psicologia (1994) e possui especialização em psicopedagogia (1997). É coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância - GPEI vinculado a Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, instituição na qual trabalha no Programa de Pós -Graduação em Educação - Mestrado em Educação e nos cursos de graduação: psicologia e licenciaturas. é Membro Associado do International Centre for the Study of the Mix Economi of Childcare (ICMEC) da University of East London. Participa do GT Infâncias y juventude - CLACSO. Tem experiência na área de Psicologia e Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação básica com concentração na educação infantil, Políticas Públicas para Educação Básica, com ênfase em Políticas Públicas para educação infantil, psicologia educacional.

References

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Published

2022-10-27