Beatriz Ramos child care center: cradle center in Santa Catarina in the 1940's

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e85221

Abstract

The nursery as a space of redemption and conservation of young children in Santa Catarina state is the subject of this article. We seek to identify, analyze and qualify the terms of this approach, through the problematization of maternity and childhood care policy in Santa Catarina context, which had greater expression in the 1940s, from the foundation of Brazilian Assistance Legion (LBA) and the installation of a Nursery at Beatriz Ramos Child Care Center, in the capital of the state. In the annual reports of LBA and in the periodical press with wide circulation in the state, we identify subjects and institutions that directly and/or indirectly take care of small children, aiming the redemption and conservation of this segment, based on medical-hygienic assistance. The creation of the nursery was a health education strategy focused on families, especially mothers, a measure to combat illnesses and infant mortality originating from the precarious living conditions of the poor population.

Author Biographies

Rosa Batista, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul

Possui Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998). Graduação em Pedagogia pela UFSC com habilitação em Educação Infantil. Atualmente realiza Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina PPGE-UNISUL com pesquisa envolvendo "A Constituição histórica da educação infantil em Santa Catarina na primeira metade do Século XX". É Pesquisadora associada ao Núcleo de Educação da pequena Infância UFSC-NUPEIN. Participa como grupo gestor do Fórum da Educação infantil da região da Amurel ? Tubarão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente na Formação de Professores com os seguintes temas: organização do cotidiano da educação infantil, docência na educação infantil, história da docência na educação infantil. 

Leonete Luzia Schmidt, Universidade do Sul de Santa Catarina - Unisul, Florianópolis, Santa Catarina

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: História Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Estágio Pós Doutoral pelo Programa de Pós Graduação em Educação na UFSC. Professora Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul). Pesquisadora da área da Educação desenvolvendo estudos e pesquisas sobre: história da alfabetização; instituições e modelos pedagógicos para os anos iniciais do Ensino Fundamental; e políticas públicas para alfabetização. Integrante da Equipe Editorial da Poiésis - Revista do programa de Pós Graduação em Educação da Unisul e Coordenadora institucional do Programa Residência Pedagógica. 

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Published

2022-03-21