Childhoods and femininities in post-pandemic sciences: new modes of re-existence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e87206

Keywords:

Femininities, Childhoods, Sciences, Science Education

Abstract

Nowadays, it is possible to refer to a lack of inheritance (in the original Spanish, desherencia) of the Sciences, being necessary to recognize that knowledge is transmitted as an inheritance from one generation to the one that succeeds it. The present work, based on philosophical, sociological and cultural approaches to childhood, and on the arguments of feminist movements on Science, through an essayistic style of writing, proposes to reflect on the contributions that childhoods and femininities can make in the process of renewing scientific knowledge and Science Education, at a time of crisis produced by the COVID-19 pandemic. Our perspective is that childhoods and femininities inspire a "science-becoming", an opportunity to reexist in the post-COVID-19 pandemic world, based on more integrative scientific knowledge and more intensive experiences that are not militarized. overly formal and academically esoteric.

Author Biographies

Marcos Pires , Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Possui graduação em Licenciatura em Física pelo Instituto de Física e Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (1991), mestrado em Educação (área de concentração: Didática) e doutorado em Educação (área de concentração: Ensino de Ciências e Matemática), ambos pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo (2005) e Pós-doutorado em História da Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (2016). Desde 2021, é pesquisador e professor adjunto do Departamento de Metodologia da Educação da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. No período de 2020-2021, atuou junto ao Departamento de Física do Instituto de Ciências Exatas, Naturais e Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro -UFTM. Anteriormente, atuou junto ao Departamento de Metodologia de Ensino da Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2006-2020). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: materiais didáticos, Ensino de Física, Ensino de Ciências, formação de professores, educação científica e divulgação científica. 

Carolina Rodrigues de, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, com co-tutela na Ecole Normale Supérieure de Cachan, França (2008); mestre em Educação pela UFSCar (2004) e licenciada em Ciências Exatas, habilitada em Física pela Universidade de São Paulo - USP (2001). Atualmente é docente da Universidade Federal de São Carlos (UFScar), no Departamento Metodologia de Ensino (DME). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação em Ciências com aporte na discussão da epistemologia da Diferença. Coordenadora Institucional do PIBID da UFSCar. Líder do grupo de pesquisa Des:mutação - Vida, Ciência e Educação - https://www.xn--desmutao-xza3b.com.br/ 

References

ANPED. ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO. Educação a distância na educação infantil, não! Disponível em: https://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao. Acesso em 15/11/22.

BIRMAN, Joel. O trauma na pandemia do coronavírus: suas dimensões políticas, sociais, econômicas, ecológicas, culturais, éticas e científicas. Rio de Janeiro: José Olympio, 2020.

CHARPAK, Georges; LÉNA, Pierre; QUÉRÉ, Yves. Los niños y la ciencia: la aventura de la mano en la masa. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.

COHN, Clarice. Antropologia da infância. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

DOWBOR, Ladislau. Além da pandemia: uma convergência de crises. In: PASSO, JOÃO DÉCIO (org.). A pandemia do coronavírus: onde estivemos? Para onde vamos? São Paulo: Paulinas, 2020.

GUATTARI, Félix. Cultura: um conceito reacionário. In: GUATTARI, Félix. ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

GIROUX, Henry A. Cultura, política y prática educativa. Barcelona: Graó, 2001.

HOLTON, Gerald. A imaginação científica. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

JACOBI, Pedro Roberto; SILVA-SANCHEZ, Solange; TOLEDO, Renata Ferraz de. Ciência Pós-normal: uma reflexão epistemológica. In: JACOBI, Pedro Roberto; TOLEDO, Renata Ferraz de; GIATTI, Leandro Luiz (org.). Ciência Pós-normal: ampliando o diálogo com a sociedade diante das crises ambientais contemporâneas. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, 2019.

JARDIM, Cláudia Santos. Brincar: um campo de subjetivação na infância. 2 ed. São Paulo: Annablume, 2003.

KOHAN, Walter. Infância e filosofia In: SARMENTO, Manuel; GOUVEIA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da infância, educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.

KOHAN, Walter. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

POPPER, Karl. Conhecimento Objetivo: uma abordagem evolucionária. Belo Horizonte: Itatiaia, 1999.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

ROQUE, Tatiana. O dia em que voltamos de Marte: uma história da ciência e do poder com pistas para um novo presente. São Paulo: Planeta, 2021.

ROSE, Hillary. Nada menos que metade dos laboratórios. In: ROSE, Steven; APPIGNANESI, L. Para uma nova ciência. Lisboa: Gradiva, 1989.

SAYERS, Janet. Feminismo e ciência. In: ROSE, Steven; APPIGNANESI, L. Para uma nova ciência. Lisboa: Gradiva, 1989.

SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru: EDUSC, 2001.

SOMMERHALDER, Aline; POTT, Eveline Tonelotto Barbosa; ROCCA, Concetta La. A educação infantil em tempo de SARS-CoV-2: a (re)organização dos fazeres docentes. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, e254817, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Z7WPxPnKhFT93spLGMxV6tB/?lang=pt. Acesso em 15/11/22

TRONTO, Joan C. Beyond gender difference to a theory of care. Signs, v. 12, n 4, 1987. p. 644-663.

ZIMAN, John. A força do conhecimento. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EDUSP, 1981.

Published

2022-12-19