Construction of a public policy on gender and citizenship in portuguese children's education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e87712Keywords:
Childhood Education, Gender, Guião, PortugalAbstract
This work is part of a research that aimed to understand how strategies and challenges in the process of building the Education Guide – Gender and citizenship – preschool, a citizenship and gender equality guide for portuguese preschool education. From a historical perspective, it had as theoretical support the concepts of configuration and interdependence relations, by Norbert Elias; and gender, by Joan Scott. From the methodological approach of the policy cycle, by Stephen Ball do, semi-interviews were carried out with seven women-teachers, who participated in the process of building the Guide. Starting from the definition of a public policy is necessary to study the participation of all social contexts, we emphasize that the participation of each of these professionals was fundamental for the strengthening of this policy, between equality policies and education policies.
References
BALL, Stephen J. What is policy? Texts, trajectories and a toolboxes. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, vol 13, n. 2, p. 10-17, 1993.
BALL, Stephen J. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University, 1994.
CARDONA, Maria João et al. Guião de Educação, gênero e cidadania. – Pré-escolar. Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, Lisboa, 2015.
ELIAS, Norbert. A Sociedade dos indivíduos. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
ELIAS, Norbert. Introdução à Sociologia. Lisboa. Edições 70, 2008.
FARIA, Ana Lúcia Goulart. Pequena infância, educação e gênero: subsídios para um estado da arte. Cadernos Pagu, v. 26, p. 279-288, 2006.
FINCO, Daniela. Educação infantil, espaços de confronto e convívio com as diferenças: análise das interações entre professoras e meninas e meninos que transgridem as fronteiras de gênero. 2010. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, 2010.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Campinas, n.19, jan/abr, p.20-29, 2002.
PORTUGAL. Resolução do Conselho de Ministros nº 103/2013. V Plano Nacional para a Igualdade de Gênero, Cidadania e Não Discriminação -2014 - 2017. Diário da República, 1ª série, nº 253, dez. 2013.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, p. 71-99, jul./dez., 1995.
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
