Early Childhood Education in the pandemic of COVID-19: analysis of the return of face-to-face care in Recife’s nursery and preschool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e90082

Keywords:

Early childhood education, Decision-making process, Policy strategy, Return to face-to-face activities, COVID-19

Abstract

How has the return of face-to-face care in Recife’s nursery and preschool occurred throughout COVID-19’s Public Calamity? The literature on coordination and management at federative entities (Union, Federal District, States and Municipalities) and intersectoral collaboration involving Basic Education points to a political behavior in which Governors and Mayors have, throughout this health crisis, determined the gradual return of face-to-face activities in day care centers and preschools, to the detriment of the high rate of COVID-19 cases. This article is dedicated to the qualitative analysis of the executive decree of the Municipality of Recife, through a case study, on the suspension and the return to presential activities, with the purpose of understanding how such exceptional circumstances of sanitary calamity influenced the decision-making-s strategy of that municipality concerning the activities in the first stage of education. It was concluded that such exceptional circumstance influenced the legislative trajectory applied by the municipality and the State of Pernambuco and, regarding the suspension and gradual return to the face-to-face activities, the decision taken by the authority was political, not technical.

Author Biographies

Renan Francelino da Silva, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Master’s student of Law at the Catholic University of Pernambuco (UniCap), in the area of Right, Process and Citizenship, with emphasis on Process, Hermeneutic and Effectiveness of Rights. Researcher at FACEPE - Science and Technology Support of the State of Pernambuco. Coordinator of the Scientific Initiation study group at U.Data - Empirical Legal Research Laboratory.

José Mário Wandderley Gomes Neto, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

PhD in Political Science and Master of Law from the Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor in the Post-graduate Law Program of UNICAP.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. Revista de Educaçao à Distância, 2020, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. manifesto ANPEd | Educação a Distância na Educação Infantil, não! Disponível em: https://www.anped.org.br/news/manifesto-anped-educacao-distancia-na-educacao-infantil-nao . Acesso em: 25 set. 2022.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; GOBBATO, Carolina. Tópicos para (re) pensar os rumos para a educação infantil (pós) pandemia. Zero-a-seis, v. 23, n. 44, p. 1422-1448, 2021.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Nota de esclarecimento – COVID-19, de 18 mar. 2020. Brasília. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de educacao/divulgacao>. Acesso em: 05 abr. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Brasília: Ministério da Educação, 28 abr. 2020c, p. 9-10. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 de set. de 2022.

CARDOSO, Glauciene Foro; DA SILVA LIMA, Daniele Dorotéia Rocha. Reflexões sobre currículo e infância durante a pandemia: um estudo a partir das lives da Anped. Zero-a-Seis, v. 24, n. 45, p. 286-311, 2022.

CASTRO, Mayara Alves de; VASCONCELOS, José Gerardo; ALVES, Maria Marly. Estamos em casa! Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades – Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2 n. 1, p. 1-17, 2020.

SILVA, Renan Francelino da; NETTO, Manuel Camelo Ferreira da Silva; FRANÇA, Eduarda Peixoto da Cunha. Entre vulnerabilidades, emergências e desigualdades: uma análise dos impactos ocasionados pela pandemia do covid-19 nos sistemas público e privado da educação infantil. In: GARCEL, Adriane; FOGAÇA, Anderson Ricardo; NOGUEIRA, Ramon de Medeiros. (orgs.). Direito, Gestão & Democracia - Estudos em Homenagem ao Ministro Felix Fischer. Rio de Janeiro: Editora Clássica, 2022, v. 3, p. 901-921.

DOS ANJOS, Cleriston Izidro; FRANCISCO, Deise Juliana. Educação infantil e tecnologias digitais: reflexões em tempos de pandemia. Zero-a-seis, v. 23, p. 125-146, 2021.

DOS ANJOS, Cleriston Izidro; PEREIRA, Fábio Hoffmann. Educação infantil em tempos de pandemia: outros desafios para os direitos, as políticas e as pedagogias das infâncias. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 125-146, jan./jan., 2021.

EDUCAÇÃO, Todos Pela. Ensino a distância na Educação Básica frente à pandemia da Covid-19. Nota Técnica, 2020.

FOWLER, James H. et al. The effect of stay-at-home orders on Covid-19 infections in the United States. arXiv preprint arXiv:2004.06098, 2020.

GARCIA, Leila Posenato; DUARTE, Elisete. Intervenções não farmacológicas para o enfrentamento à epidemia da Covid-19 no Brasil. Epidemiol. Serv. Saúde, 29 (2), 9, abr. 2020.

HUANG, Chaolin et al. Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The lancet, v. 395, n. 10223, p. 497-506, 2020.

JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e521974299-e521974299, 2020.

KRAEMER, Moritz et al. The effect of human mobility and control measures on the Covid-19 epidemic in China. Science, v. 368, n. 6490, p. 493-497, 2020.

LIMA, Ana Beatriz Rocha; BHERING, Eliana. Um estudo sobre creches como ambiente de desenvolvimento. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 129, p. 573-596, 2006.

MELLO, Ana Maria; NEGREIROS, Fauston; ANJOS, Cleriston Izidro dos (Orgs.). Caderno de Direitos. Retorno à creche e à escola: Direitos das crianças, suas famílias e suas/seus educadoras/es gestoras/es, professoras/es e funcionárias/os. Piauí: EDUFPI / FRENTE NORDESTE CRIANÇA, 2020. Disponível: https://www.ufpi.br/arquivos_download/arquivos/Caderno_Direitos_-_EDULPI_com_ISBN20200725103619.pdf.

OPAS. Distanciamento social, vigilância e sistemas de saúde mais fortes são chaves para controlar a pandemia de COVID-19, afirma diretor da OPAS, 2020. Disponível em:https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6188:distanciamento-social-vigilancia-e-sistemas-de-saude-mais-fortes-sao-chaves-para-controlar-pandemia-de-covid-19-afirma-diretora-da-opas&Itemid=812. Acesso em: 31 de mai. 2022.

OPAS. Folha informativa sobre COVID-19.Disponível em:https://www.paho.org/pt/covid19.Acesso em: 31 mai. 2022.

OPAS. OMS afirma que COVID-19 é agora caracterizada como pandemia. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/11-3-2020-who-characterizes-covid-19-pandemic . Acesso em: 28 de abril de 2022.

PEREIRA, Mara Dantas et. al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-35, e652974548-e652974548, 2020.

SANTARSIERO, A. et al. Effectiveness of face masks for the population. Ann Ig. 2021 Jul-Aug;33(4):347-359.

SHE, Jun; JIANG, Jinjun; YE, Ling; HU, Lijuan; BAI, Chunxue; SONG, Yuanlin. 2019 novel coronavirus of pneumonia in Wuhan, China: emerging attack and management strategies. Clinical and Translational Medicine, v. 9, n. 1, p. 1-7, 2020.

SIFUENTES-RODRÍGUEZ, Erika; PALACIOS-REYES, Deborah. Covid-19: The outbreak caused by a new coronavirus. Bol Med Hosp Infant Mex, v. 77, n. 2, p. 47–53, 2020.

TAVARES, Maria Tereza Goudard; DE LIMA PESSANHA, Fabiana Nery; MACEDO, Nayara Alves. Impactos da pandemia de covid-19 na educação infantil em São Gonçalo/RJ. Zero-a-seis, v. 23, p. 77-100, 2021.

UNESCO. Dois terços do ano acadêmico foram perdidos com o fechamento das escolas devido à COVID-19. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/109412-unesco-dois-tercos-do-ano-academico-foram-perdidos-com-o-fechamento-das-escolas-devido-covid . Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/109412-unesco-dois-tercos-do-ano-academico-foram-perdidos-com-o-fechamento-das-escolas-devido-covid . Acessado em 27 de mai. 2021.

UNESCO. Global monitoring of school closures. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse#schoolclosures . Acessado em 28 de mai. 2021.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

ZHOU, Longjun; WU, Shanshan; ZHOU, Ming; LI, Fangmei. 'School’s out, but class’ on', the largest online education in the world today: Taking China’s practical exploration during The COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best evid chin edu, v. 4, n. 2, p. 501-519, 2020.

ZHU, Na; ZHANG, Dingyu; WANG, Wenling; LI, Xingwang; YANG, Bo; SONG, Jingdong; ZHAO, Xiang; HUANG, Baoying; SHI, Weifeng; LU, Roujian; NIU, Peihua; ZHAN, Faxian; MA, Xuenjun; WANG, Dayan; XU, Wenbo; WY, Guizhen; GAO, George; TAN, Wenjie. A novel coronavirus from patients with pneumonia in China, 2019. New England Journal of Medicine, 2020.

Published

2022-10-27