Right to education and forgotten childhoods: what future?
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e91780Keywords:
Childhoods, Right to Education, ANPEd SeminarAbstract
This text is a result of the Seminar “Right to Education and Forgotten Childhoods: what future?”, which is part of the seminars “The future starts now: research and graduate studies in education, helping to think about Brazil”, sponsored by the Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (Anped), throughout the year 2022. To address the topic, we had the participation of three researchers from different ANPEd working groups and who are dedicated to discussing childhoods from different perspectives: in the city, especially in Rio de Janeiro communities, indigenous children, African and Afro-Brazilian literature for children.
References
ADICHIE. Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução de: RODRIGUES, Erika. Technology, Entertainment, Design – TED, out./2009. Disponível em: https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript. Acesso em: 25 nov. 2022.
ARAUJO, Débora Cristina de; PENA, Jakslaine da Silva (Orgs.). Reflexões teórico-metodológicas sobre literatura infantil com temática da cultura africana e afro-brasileira [livro eletrônico]. Vitória, ES: LitERÊtura, 2022. Disponível em: https://literetura.wordpress.com/literetura-e-ceert/. Acesso em: 25 nov. 2022.
CARVALHO, Caroline. A mãe que voava. Belo Horizonte: Aletria, 2018.
DEBUS, Elaine. A temática da cultura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens: lendo Joel Rufino dos Santos, Rogério Andrade Barbosa, Júlio Emílio Brás, Georgina Martins. São Paulo: Cortez, 2017.
DIAS, Lucimar Rosa. Cada um do seu jeito, cada jeito é de um. Campo Grande: Alvorada, 2012.
EMICIDA. Amoras. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2018.
FREEMAN, Mylo. Princesa Arabela, mimada que só ela. Tradução: Ruth Sales. São Paulo: Ática, 2008.
GOMES, Nilma Lino. Betina. Belo Horizonte: Mazza, 2009.
GORMAN, Amanda. Canção da mudança. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2021.
MASSARANI, Mariana. Adamastor, o pangaré. São Paulo: Melhoramentos, 2007.
MEIRELES, Ariane Celestino; SOUZA, Edileuza Penha de. Princesas negras. Rio de Janeiro: Malê, 2019.
NOGUERA, Renato; BARRETO, Marcos. Infancialização, ubuntu e teko porã: elementos gerais para educação e ética afroperspectivistas. Childhood & philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 31, p. 625-644, set-dez. 2018.
RODRIGUES, Alexsandro et al. Crianças bichas demasiadamente fabulosas. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 10-25, mar – jun. 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/29521. Acesso em: 15 nov. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.