Beyond colonial capitalism: dialogues and socialist knowledge as resistance movements in education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p493Abstract
An education beyond capital means - not only - to resist the colonial treaties imposed by the European legacy and the adoption of imperialist practices, but also to promote exits, alternative ways to form another society, marked by values and interests that are not allies Of the large corporations market and the status quo. The resistance is also thinking of pedagogical proposals that question the capitalist order that is instilled in children from birth. The Cuban Revolution, despite the economic, commercial and financial blockade, prioritized education and today is an example that education for all, quality and equity, is possible.
References
ALARCÓN ORTIZ, Rodolfo. Ministro de Educación Superior. Conferencia Especial. Congreso Pedagogía 2015 enero de 2015.
ICCP-CELEP. Proyecto de investigación para el perfeccionamiento del currículo preescolar. CELEP, La Habana, 2014.
MINED Resolución Ministerial No. 186 de 2014. Ministerio de Educación de la República de Cuba.
PCC. Proyecto de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. Aprobados el 18 de abril de 2011.
VELÁZQUEZ, Cobiella, Ena Elsa, Ministra de Educación. Entrevista para la revista Bohemia, 28 de agosto de 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
