I want my shela, i want my friends”: reflect the social isolation of babies in times of pandemic, on the basis of an experience lived in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1206

Abstract

“I want my Shela, I want my friends”, the statement of Madalena, affirming her desire to return to the nurserie which, in normal times, she attends, introduces this reflection of eventual social isolation of babies in pandemic’ times. The report of families about how children from 0 to 3 years old have experienced these times, as well as what educators tell us about how distance monitoring was done and their return to institutions, help us to analyse the importance of nurseries as an educational space, particularly as a socialization forum, also highlighting the relevance of educational co-responsibility between parents and professionals. We will start with a framework in which we will address the purposes of nurseries and the general panorama translated by the low coverage of this valence in Portugal, showing that there are babies who may be at risk of isolation even in times of non-covid. In the second part, valuing the narratives of experience as an informative and formative resource, and, at the same time, as a historical record of an unusual time, we bring to analysis the description of the process developed in a nurserie, trying to assess what the children and the collaborative opportunities between parents and educators around what we understand as emancipatory childhood education.

Author Biography

Teresa Sarmento, Universidade do Minho - UMinho - PT

Universidade do Minho

Departamento de Ciências Sociais da Educação

Centro de Investigação em Estudos da Criança, Braga, Portugal

tsarmento@ie.uminho.pt

https://orcid.org/0000-0002-2371-399X

 

References

ARAÚJO, Sara. Dimensões da pedagogia em creche: princípios e práticas ancorados em perspetivas pedagógicas de natureza participativa. In Oliveira-Formosinho, J. & Araújo, S. Educação em creche: participação e diversidade, p. 29-74. Porto: Porto Editora, 2013.

CALDWELL, Betyme. Creche – Bebé, Família e Educação. In: J. Gomes-Pedro (coord.), Bebé XXI, Criança e Família na viragem do século, p. 470-473). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1995.

CORREIA, Isabel. Para além da dicotomia cuidar/educar. Sentidos e significados da intervenção no contexto de creche. 2018. Disponível em https://repositorio.ul.pt/handle/10451/34862, acessado em 18 de agosto de 2020.

COSTA, Conceição e SARMENTO, Teresa. Escutar as crianças e (re) configurar identidades – interações com voz. Educação e Análise, Londrina, v.3, nº.2, p.72-94, 2018.

BRONFENBRENNER, Urie. Bioecologia do desenvolvimento humano: Tornando os seres humanos mais humanos. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DAHLBERG, Gunilla, MOSS, Peter & PENCE, Alan, Qualidade na Educação da Primeira Infância – perspetivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

FAVORETO, Elizabeth; ENS, Romilda. Pesquisas com crianças: contribuição para se repensar a prática pedagógica na educação infantil e os cursos de formação de professores. In: ENS, Romilda; GARANHANI, Marynelma (Org.). Pesquisa com crianças e a formação de professores. Curitiba: PUCPRESS, 2015. p. 45-72.

FORMOSINHO, João. O risco da escolarização em creche. In Cadernos de Educação de Infância. Lisboa: APEI, 2020.

GOLDSHMIED, Elinor & JACKSON, Sonia. La educación infantil de 0 a 3 años. Madrid: Ediciones Morata, 2000.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia & ARAÚJO, Sara. Educação em creche: participação e diversidade. Porto: Porto Editora, 2013.

PORTUGAL, Gabriela. Crianças, famílias e creches. Uma abordagem ecológica da adaptação do bebé à creche. Porto: Porto Editora, 1998.

MINISTÉRIO DO TRABALHO, SOLIDARIEDADE E SEGURANÇA. Carta Social – Rede de Serviços e Equipamentos – Relatório 2018. Disponível em http://www.cartasocial.pt/index2.php, acessado em 24, agosto 2020.

MINISTÉRIO DO TRABALHO e da SOLIDARIEDADE SOCIAL. Decreto Legislativo Regional n.º 16/2006/M, de 2 de maio – Aprova o Estatuto das Creches e dos Estabelecimentos de Educação Pré-Escolar da R.A.M. Publicado no Diário da República n.º 84 - I Série A, 2006.

MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, Vol. 20, nº3, 417-436, 2009 Disponível em http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=305123733007, acessado em 18 de agosto de 2020.

Published

2020-12-28